הרב יהושע לייבזון
את הפסוק בפרשתינו: "כי תעשה הטוב והישר בעיני ד' אלוקיך", מסביר רש"י: "הטוב: בעיני השמים. והישר: בעיני אדם".
לעשות את הטוב לשמים וגם בעיני אדם, זו אינה משימה קלה. ישנם אנשים שבשקט בשקט פועלים לזיכוי הרבים, לתיקון המידות, ומזרזים לצעוד בדרך הישר והטוב.
בסייעתא דשמיא מיוחדת, הגיע לידי השבוע חלק ב' של הקונטרס 'צדיק גוזר והקב"ה מקיים' – על גודל אמונת חכמים שהיא מיסודי האמונה. בקונטרס מרתק זה, לוקטו סיפורים מיוחדים על הליכותיהם ומעשי נפלאותיהם של מרנן ורבנן. הקונטרס מחולק חינם לזיכוי הרבים, והוציאו לאור הרב משה אבידן שליט"א. כל העוסקים בתחומי החינוך מכירים את פועלו הגדול במשך עשרות שנים, אך לא זה המקום לפרט. נציין רק שהרב אבידן שליט"א חיבר כבר 8 ספרים בענייני חינוך והוראה ועוד, וכן עשרות קונטרסים לזיכוי הרבים.
קונטרס זה הוא הקונטרס ה-27 שהוציא לאור הרב אבידן שליט"א לזיכוי הרבים, ובסה"כ הופצו 191.000!! עותקים מהקונטרסים השונים. הקונטרסים עוסקים בתיקון המידות והכוונה לדברים הצריכים חיזוק. על עמל בתורה, גנות המחלוקת, איסור שיחה בבית הכנסת ועוד ועוד.
הקונטרס הנוכחי שיצא לאור – 'צדיק גוזר והקב"ה מקיים' – הוא ליקוט על כוחה של התורה הנלמדת בעמל רב, לפעול מופתים. וכך כותב הרב אבידן:
"ידועה האמרה של חז"ל שאמרו: 'צדיק גוזר והקב"ה מקיים'. והנה רבים מהפונים שפנו למרן הגרי"ש אלישיב, כמו כן גם לגדולי תורה אחרים, עמדו נפעמים מול כח ברכותיהם אשר פעלו נפלאות פעם אחר פעם.
"באחת השיחות של בני ביתו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, עם אלו שנפעמו פעם אחר פעם, מהניסים שאירעו להם ע"י ברכותיו, הסבירו להם בני הבית שהדברים קל וחומר הם: מה צדיקים בעלי זכויות של אבותיהם, או סגולות שמירת המצוות בדרגה גבוהה של חסידות, ברכותיהם מתקיימות, קל וחומר שלתורה עצמה הנלמדת בכ"כ הרבה יגיעת בשר, ונדודי שינה, ובשקידה עצומה, ובהתמדה גבוהה, עשרות שנים ללא הפוגות – על אחת כמה וכמה שיש לתורה זו הכח לפעול מופתים, שהרי תלמוד תורה כנגד כולם. (מתוך מאמר של הרב מ. ברמן, יתד נאמן)
"בשלהי סיון תשפ"א הוצאנו לאור הקונטרס "צדיק גוזר והקב"ה מקיים", בו קובצו עובדות שהתרחשו במציאות, בכוחו וזכותו של מרן שר התורה הגה"ק רבנו חיים קנייבסקי שליט"א, כפי שהעיד עליהן החסיד רבי נתן חיים איינפלד זצ"ל, שהיה מקורב ביותר למרן שליט"א.
"לשמחתנו, 1000 הקונטרסים שהדפסנו 'נחטפו' במהירות לאחר שזכו לאהדה רבה. ע"כ עלה בדעתנו, להמשיך ולהביא עדויות מצדיקים גדולי תורה נוספים, למען חיזוק 'אמונת חכמים' בדורנו, שהיא מיסודי האמונה בתורתנו הק', וממ"ח דברים שהתורה נקנית בהם, כלשונו של מרן הגר"י קנייבסקי זצ"ל, (בהק' לספרו'חיי עולם'): 'ובזה תתחזק האמונה שכוחם של חכמים להכריע, היא גם בדורותינו, מתוך רוח הקודש שבקרבם'.
"ע"כ קיבצנו עדויות על עובדות שאירעו אצל צדיקים, גדולי הדורות האחרונים, מרנן ורבנן".
לפניכם כמה סיפורים מרתקים על מרן החזו"א זיע"א:
אל ה'חזון איש' זצ"ל הגיע יהודי עשיר, להתייעץ בקשר לרכישת מגרש לצורך בניית בנין גדול. הוא פרש לפני החזו"א את תוכניות הבניה, והצביע על מקום דירתו, וכן מיקום בית הכנסת, בית המדרש וכולל אברכים, וכן מקווה טהרה בקומת המרתף. לאחר כמה שאלות הבהרה, בקשו החזו"א להביא אליו מספר אבנים מקרקע המגרש.
העשיר אסף את התוכניות ויצא. בדרכו לחיפה הרהר בבקשת החזו"א שנראתה לו מוזרה… לשם מה רוצה הוא לראות אבנים מהמגרש? אך כבעל אמונת-חכמים חזקה, היה בדרכו לבצע את הבקשה במלואה.
למחרת חזר לבית החזו”א והניח על שולחנו מספר אבנים מהמגרש. החזו"א בחן את האבנים בתשומת לב. עיין בספרים ושוב בחן את האבנים ושוב עיין בספרים ואז אמר לו, שהדבר אפשרי ומברכו שתשרה השכינה במעשי ידיו.
היהודי יצא מבית החזו"א שמח וטוב לב, נסע לבעל הקרקע, רכש את המגרש ומשם פנה למהנדס ידוע, והציג בפניו את תוכניתו כדי להתייעץ איתו.
המהנדס הביע פליאה, שהוא בא להתייעץ לאחר שכבר רכש את הקרקע. עכ"פ הבהיר שהתכניות אפשריות מלבד זו של בניית המקווה, שלא ניתן לבצעה בשום אופן בגלל שהקרקע סלעית ביותר. היהודי הסביר למהנדס, שלא היה שומר תורה ומצוות, שהוא כבר התייעץ עם החזו"א שעיין בתוכניות בדק את האבנים ואף ברכו בהצלחה.
המהנדס חייך ושאל בלעג באיזו אוניברסיטה למד הרב, ואיזה תואר אקדמי יש לו? היהודי ביקש שהמהנדס יפגש עם החזו"א ואכן נקבעה הפגישה. המהנדס שקיווה לפגוש אדם הדור בלבושו המוקף ספרי מדע – נדהם לראות לפניו אדם קטן קומה, לבוש בפשטות, היושב ליד שולחן ישן ורעוע העמוס בספרי קודש גדולים.
לאחר שהביע המהנדס את דעתו, לפיה אין שום אפשרות לחצוב במקום לצורך בניית מקוה, הראה לו החזו"א בגמרא דברי חז"ל, על סוג זה של האבנים שהוא נמס במים ומתרכך. והוסיף לו עוד כמה דברי הסבר.
המהנדס עזב את ביתו של החזו"א, כשהוא מוקסם מחכמתו הרבה של גדול הדור, שכולה נבעה מהתורה הק' ומדברי חז"ל הקדושים. (מתומצת מ'לאורם נלך')
בזכות שעשית ככל שהוריתי לך
בימיה הראשונים של העיר בני ברק, הושכרה דירה במחיר זעום במיוחד. ברבות השנים כאשר עלו המחירים – באו כמה מן השוכרים הוותיקים וטענו בפני משכיריהם שמתוקף 'חוק הגנת הדייר', אסור להם לבעלי הבית, להעלות את המחיר".
אחד מבעלי הבתים התייצב לפני ה'חזון איש' והתלונן כי יש לו הפסד ניכר, שכן עפ"י המחירים המקובלים כיום בארץ – יש לו אפשרות להרוויח הרבה יותר. ואילו הדייר, ששכר ממנו את הדירה, אינו מוכן לתת לו את הכסף במחיר של היום מכח 'חוק הגנת הדייר'. קרא ה'חזון איש' לאותו שוכר, והורה לו באופן חד משמעי שעליו להיענות לתביעת המשכיר, ואם הוא ימשיך לתת לבעל הבית את המחיר הזעום עליו סיכמו בתחילה, הריהו עובר על גזל! ובמקרה כזה עליו לעזוב מידית את הבית!
"אבל יש לי משפחה ברוכת ילדים" טען השוכר, "לאן אלך? היכן אשכיב את הילדים לישון?" השיב לו ה'חזון איש': "לך תוציא את כל המיטות של הילדים אל רחובה הראשי של העיר (רח' רבי עקיבא), ושם תישן עם כל המשפחה, אבל את הבית אתה חייב לעזוב מיד!".
השוכר שהיה אדם ירא שמים, הלך מיד לקיים את הציווי "ועשית ככל אשר יורוך" ולבצע את אשר הורה לו ה'חזון איש'. הוא הוציא את כל המיטות לרחוב רבי עקיבא…
משנודע הדבר ל'חזון איש', קרא אליו את האיש ויאמר לו: "בזכות שעשית ככל שהוריתי לך, והוכחת, בפני כל, את אמונתך האיתנה במצוות ה', אני מברך אותך שתזכה להשיא את כל ילדיך, ולתת לכל אחד מהם דירה טובה"…
וסיפר הגר"י זילברשטיין שליט"א: "עקבתי אחרי האיש ההוא, ויכולני להעיד שלא נפלה מברכתו של החזון איש! ולא רק שזכה לחתן את כל ילדיו ולראותם יושבים בדירה מרווחת, אלא אף זכה אותו אדם ירא שמים, לראות את כל ילדיו צומחים וגדלים לתלמידי חכמים מופלגים". (מוסף ש"ק של שכונת רמת אלחנן ב"ב, פר' כי תבוא, תשס"ג)
כוחה של אמונה פשוטה
סיפר רבי שלום שבדרון זצ"ל: מעשה ביהודי תמים, שהיה דר בבני ברק, והיה נוהג להתפלל כותיקין במניינו של החזו"א, איש זה הצטיין באמונת חכמים פשוטה וטהורה וכל דבר קטן כגדול, מה יעשה ומה לא, היה שואל בעצת ה'חזון איש'. ואכן החזו"א שהכיר בגודל תמימותו הפשוטה וטוהר ליבו, נענה לו בכל דבר.
פעם אחת בא היהודי אל ה'חזון איש', ביום שישי סמוך לזמן הדלקת הנרות: "רבי" – התאונן הלה – "צינור המים בביתי התפוצץ, ומים רבים נוזלים בתוך הבית…
"ומה ביכולתי לעזור לך?" – "לך לאינסטלטור והוא יתקן לך את הנזילה".
"אבל השעה כבר מאוחרת", משיב היהודי ,"והאינסטלטור לא יתרצה לבוא בשעה זו"…
שואל שוב החזו"א: "ומה אתה רוצה ממני? מה אעשה לך"?
משיב היהודי בכל התמימות: "שיאמר הרבי שהמים יפסיקו לזרום"…
נענה החזו"א ואמר: "נו טוב, שהמים יפסיקו לזרום"…
בתמימותו ובאמונתו הפשוטה חזר היהודי לביתו, והמים באמת פסקו מלזרום…
והנה במוצאי שבת, שוב חזר היהודי לבית החזו"א, והפעם בפיו תלונה הפוכה: "הרב אמר שהמים יפסיקו לזרום, ובאמת פסקו, אבל עכשיו אין מים בבית…"
שוב נענה לו החזו"א ושאלו: "ומה אתה רוצה עוד?" ענה הלה: "אני מבקש שהרב יגיד עתה שהמים יתחילו שוב לזרום!"…
לא הסס החזו"א ומיד אמר לו: "טוב, שהמים יתחילו לזרום שוב"… חזר היהודי התמים לביתו המים אכן התחילו לזרום. (שאל אביך יגדך – ח"א)