מספר דפנות הסוכה ומיקוּמן
* חכמינו ז"ל דרשו מפסוקי התורה, שמספר הדפנות המינימלי לסוכה הוא שלוש: שתי דפנות שלֵמות, ברוחב שבעה טפחים (56-67.2 ס"מ, לשיטות השונות) לפחות, ודופן נוספת שאינה שלֵמה.
* סוכה העשויה כצורת האות הלטינית 'וִי' (v) – יש שהורו שהיא נחשבת כבעלת שלוש דפנות, כיון שהיא סגורה משלושה כיוונים; ויש שנראה מדבריו שאין די בכך, אלא יש צורך בשלוש דפנות ממש.
* סוכה בעלת שלוש דפנות, שמתוכן שתים שלֵמות אשר אינן צמודות זו לזו, אלא מקבילות זו לזו, צריך לעשות את הדופן השניה ברוחב של מעט יותר מארבעה טפחים.
* שטח המוקף בשלוש דפנות וצידו הרביעי פתוח, והוא מסוכך לאורך שתי הדפנות המקבילות עד אמצעו, באופן שקצה הסכך רחוק מהדופן האמצעית (המקבילה לצד הפתוח), הרי לסוכה זו אך שתי דפנות מקבילות, שכן הדופן האמצעית אינה שייכת לשטח המסוכך.
* אם שלוש הדפנות שבסוכה הן מלֵאות, אין צורך שתִּגענה זו בזו, אלא די בכך שהן מקיפות יחד שטח של סוכה, דהיינו שאחת מהן מקבילה לחברתה, והשלישית באחד הצדדים האחרים.
* מצוה מן המובחר לעשות ארבע דפנות מלֵאות לסוכה, ולפחות שלוש דפנות מלֵאות. ויש מגדולי ישראל שהקפיד אף שלא לעשות חלונות בכל ארבע הדפנות.
* מהר"ש מנוישטט נהג לסמן את דפנות הסוכה, כדי להעמידן בכל שנה באותו המקום. וכך כתב גם השל"ה הקדוש לענין הטלית, שנהגו לעשות בה עטרה, כדי לוודא שתמיד יהיה הראש עטוף באותו הצד.
* דפנות הסוכה, צריכות לעמוד באופן שתחתיתן נמצאת במרחק של פחות משלושה טפחים מהקרקע. והקצה העליון של הדפנות, אינו צריך להגיע עד הסכך.
הלכות 'מחיצה' בדפנות הסוכה
* בית שהוא רשות היחיד, ולגגו אין מחיצות – אם הגג אינו בולט מקירות הבית החוצה, אומרים 'גוֹד אַסיק מחיצתא', ונחשב הדבר כאילו הגג מוקף במחיצות הבית.
* סוכה בת שתי דפנות בלבד, הממוקמת במבוי שבצידו 'לחי', לדעת השולחן ערוך, הריהי כשֵׁרה בשבת של סוכות, והטעם – שמתוך שנחשב שטח זה כמוקף במחיצות לענין שבת, נחשב כמוקף בדפנות גם לענין סוכה.
* לדעת רוב הפוסקים, ישנם אופנים בהם מועיל הכלל 'פי תקרה ויורד וסותם' להוסיף דופן שלישית לסוכה בת שתי דפנות ולהכשירהּ. למעשה, כמעט בכל המקרים יש להוסיף לכתחילה 'צורת הפתח'.
החומר שממנו נעשות דפנות הסוכה
* את דפנות הסוכה ניתן לעשות גם מחומר שאינו כשר לסיכוך, כגון מתכת או פלסטיק. וכשהסכך נסמך על הדפנות, באופן שהן משמשות כ'מַעֲמִיד' לסכך, יש לעשותן מחומר הכשר לסיכוך.
* מחיצה הנעה ברוח, אינה נחשבת כמחיצה, בנוגע לכל דיני התורה שנדרשת בהם מחיצה; ואף בשעה שהרוח אינה מזיזה אותה.
* לכתחילה, אין לעשות את דפנות הסוכה מיריעות בד. ונחלקו הפוסקים אם דין זה אמוּר גם באופן שהן מהודקות למקומן בברגים חזקים, ב'אזיקונים' עבים, וכדומה, באופן שאין כל חשש לניתוקן ממקומן.
* סוכה שאינה ראויה לשבעה ימים פסולה. יש שכתבו שדין זה מתייחס רק לסכך ולא לדפנות; ויש שכתבו שדין זה אינו מתייחס לסוכה שאינה 'ראויה לשבעה' מצד 'הלכות סוכה'.