דרשו
  • פרשת השבוע
    • חומש בראשית
      • בראשית
      • נח
      • לך לך
      • וירא
      • חיי שרה
      • תולדות
      • ויצא
      • וישלח
      • וישב
      • מקץ
      • ויגש
      • ויחי
    • חומש שמות
      • שמות
      • וארא
      • בא
      • בשלח
      • יתרו
      • משפטים
      • תרומה
      • תצווה
      • כי תשא
      • ויקהל
      • פקודי
    • חומש ויקרא
      • ויקרא
      • צו
      • שמיני
      • תזריע
      • מצורע
      • אחרי מות
      • קדושים
      • אמור
      • בהר
      • בחוקותי
    • חומש במדבר
      • במדבר
      • נשא
      • בהעלותך
      • שלח
      • קרח
      • חוקת
      • בלק
      • פנחס
      • מטות
      • מסעי
    • חומש דברים
      • דברים
      • ואתחנן
      • עקב
      • ראה
      • שופטים
      • כי תצא
      • כי תבוא
      • ניצבים
      • וילך
      • האזינו
      • וזאת הברכה
  • עלונים והורדות
    • העלאת עלון
    • הורדת עלונים לשבת
    • ברכות ותפילות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • חבורת ש"ס מראי מקומות להורדה
  • הדף היומי בבלי
    • הרב אליהו אורנשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • מורחב – הרב מאיר שפרכר
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אידיש – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • עברית – הרב אפרים סגל
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב יצחק לובינשטיין
      • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
    • אנגלית – הרב אליהו סטפנסקי
    • צרפתית – הרב יוסף מגנוז
    • עברית – הרב חיים שמרלר
    • אידיש – הרב חיים שמרלר
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מאורות הדף היומי
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • תכנית הלימוד לבני הישיבות 'בזכות התורה'
  • הדף היומי בהלכה
    • שיעורי וידאו לצפיה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב אפרים סגל – עברית
    • שיעורי שמע להאזנה ולהורדה
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת – עברית
      • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
      • הרב ישראל גנס – עברית
      • הרב אפרים סגל – אידיש
      • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
      • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
    • סיכום הלכתי יומי
    • סיכום הלכתי שבועי
    • העלון החודשי
    • הניוזלטר היומי במייל
    • זוית הלכתית
  • דרשו מדיה
    • וידאו לצפיה
      • הרצאות וידאו על חגים ומועדים
      • פרשת השבוע
      • שעורי הדף היומי בהלכה
        • שיעורי הרב אריה זילברשטיין
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • שעורי הרב אליהו אורנשטיין
        • שיעורי הרב מאיר שפרכר
        • שיעורי הרב אפרים סגל באידיש
        • שיעורי הרב אפרים סגל בעברית
        • שיעורי הרב יצחק לובינשטיין באנגלית
      • שירים ומוזיקה
      • על דא ועל אה
      • החיזוק היומי עם הרב אליהו רבי שליט"א
      • החיזוק היומי עם הרב יואל ראטה שליט"א
      • הסיפור היומי המצולם
      • וידאו לקראת שבת
      • וידאו שחייבים לראות
    • שומעים ‘דרשו’
      • שיעורי הדף היומי בבלי
        • הרב אליהו אורנשטיין – עברית
        • הרב מאיר שפרכר – עברית
        • הרב אפרים סגל – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב יצחק לובינשטיין – אנגלית
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • שיעורי הדף היומי בהלכה
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מקוצרת- עברית
        • הרב אריה זילברשטיין גירסא מלאה – עברית
        • הרב ישראל גנס – עברית
        • הרב אפרים סגל – אידיש
        • הרב מרדכי שלמה פריינד – אידיש
        • הרב יוסף מגנוז – צרפתית
      • אירועי דרשו
      • תכניות וראיונות
      • פרשת השבוע
      • הפותח בכל יום
      • הסיפור היומי
      • שירי דרשו
      • חגים ומועדים
        • חנוכה
        • עשרה בטבת
        • טו בשבט
        • פורים
        • פסח
        • ספירת העומר
        • ל"ג בעומר
        • שבועות
        • י"ז בתמוז
        • תשעה באב
        • אלול
    • גלרית תמונות
  • אוצרות האתר
    • על הניסים
    • על דא ועל הא
    • כתבות וראיונות
      • קול העם
    • גדולי ישראל
      • יהלומים מגדולי ישראל
    • חגים ומועדים
      • ראש השנה
      • יום כיפור
      • סוכות
      • חנוכה
      • עשרה בטבת
      • ט"ו בשבט
      • פורים
      • פסח
      • ל"ג בעומר
      • ספירת העומר
      • חג השבועות
      • בין המצרים
      • תשעה באב
      • אלול
    • המוסר היומי
      • חפצים בחיים
      • קנין חכמה
    • סיפורי צדיקים
      • סיפורים קצרים
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • סגולות וישועות
    • בחצרות החסידים
      • גלריות בחצרות החסידים
      • חלקינו בתורתך – דושנסקיא
      • תורתך שעשועי – תולדות אהרן
      • כי הם חיינו – ויזניץ
      • ועד קביעת עיתים לתורה – צאנז
      • יגדיל תורה – בעלזא
    • ימי הילולא של גדולי ישראל
  • חנות המבצעים שלנו
  • 0 פריטים₪0.00
  • בית היין
  • מידע לנבחני "דרשו"
  • חגים ומועדים
    • ראש השנה
    • יום כיפור
    • סוכות
    • חנוכה
    • עשרה בטבת
    • ט"ו בשבט
    • פורים
    • פסח
    • ל"ג בעומר
    • חודש אייר
    • חג השבועות
    • בין המצרים
    • תשעה באב
  • שאל את הרב
  • וידאו שחייבים לראות
  • חדשות ‘דרשו’
  • סגולות וישועות
  • צור קשר
    • אודות ‘דרשו’
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולי הלימוד השונים של ‘דרשו’
    • הפותח בכל יום – המייל היומי של דרשו
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."
דף הבית מאמרים פרשת שבוע חומש דברים ואתחנן מהי האש שאחזה בבית רבי איצלה? ♦ הניגון שלימד את רבי ירוחם בחלום הלילה ♦ ומדוע תלמידי ישיבת ליקווד לא קלטו אותו בתחילה? ♦ מדוע שתק רבי איצלה בשיח התלמודי באסיפת הרבנים? ♦ ומה היתה תגובתו לנערים החצופים שהתריסו נגדו?

מהי האש שאחזה בבית רבי איצלה? ♦ הניגון שלימד את רבי ירוחם בחלום הלילה ♦ ומדוע תלמידי ישיבת ליקווד לא קלטו אותו בתחילה? ♦ מדוע שתק רבי איצלה בשיח התלמודי באסיפת הרבנים? ♦ ומה היתה תגובתו לנערים החצופים שהתריסו נגדו?

משנתם לעילוי נשמתם | דברי תורתם וסיפורים על גדולי עולם שיום פטירתם חל השבוע
י"ג אב תשפ"א
הצטרפו למייל היומי הצטרפו ללומדי הדף היומי בהלכה

הרב ישראל ליוש

ביום י"א באב חל היא"צ של הגאון רבי יצחק בלאזר זצ"ל, מחבר ספר 'פרי יצחק', 'אור ישראל' ו'כוכבי אור'.

רבי יצחק נולד בא' באדר תקצ"ז, בעיירה 'שניפישוק' ליד וילנה. כבר בילדותו ניכרו בו כישרונות גדולים, וכשהיה בן ארבע עשרה שנה בלבד, כבר הדפיס אביו קונטרס גאוני שכתב על מסכת בבא קמא.

בצעירותו דבק במורו ורבו הגאון רבי ישראל סלנטר זיע"א, היה לבחיר תלמידיו, והפיץ את תורת המוסר שלו לכל דורש.

בשנת תרכ"ב התקבל רבי יצחק לרבנות 'פטרבורג', ובמשך שש עשרה שנות כהונתו בה, תיקן וייסד את היהדות בעיר, ולחם בה כארי נגד תנועת ההשכלה וראשיה, ששלחו שם טלפיהם ההרסניות.

מאשתו הראשונה לא היו לו ילדים, ולאחר פטירתה נשא אשה צעירה, ונולדו לו ממנה בנו הג"ר שלמה ובתו מרת בריינה, ולימים נישאה להגאון רבי חזקיהו יוסף מישקובסקי זצ"ל.

לאחר נישואיו עבר להתגורר ב'קובנה', הוא התפרנס מבית מזיגה שניהלה אשתו, והוא לימד תורת רבו רבי ישראל סלנטר בבתי המוסר בעיר ובישיבות באזור.

בשנת תרנ"ח, עם פטירת ה'סבא מקלם' הגאון רבי שמחה זיסל זיו זצ"ל, נתמנה למנהלה הרוחני של ישיבת קלם.

בשנת תרס"ד, זכה להגשים את חלום חייו לעלות לארץ ישראל, והתגורר בחצר שטרויס בירושלים, שם נפגש עם חבריו מצעירותו, הגאון רבי נפתלי אמסטרדם זצ"ל והגאון רבי צבי לויטן זצ"ל.

רבי יצחק נפטר בירושלים בי"א באב תרס"ז, נטמן בהר הזיתים.

"וְאָהַבְתָּ אֵת ה' אֱלֹקֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ… וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ" (ו, ה ו)

"'והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך', רבי אומר: למה נאמר? לפי שנאמר 'ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך', איני יודע כיצד אוהבים את המקום, תלמוד לומר 'והיו הדברים האלה אשר אנכי מצוך היום על לבבך', תן הדברים האלה על לבך, שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם, ומדבק בדרכיו" [ספרי, הובא ברש"י בקיצור]

הגאון רבי יצחק בלאזר זצ"ל מבאר את דברי הספרי נפלא: מדת הכרת הטוב טבועה בלב כל אדם, לאהוב את מי שמיטיב עמו, אך מכל מקום, מדת האהבה שירכוש אדם למיטיבו, היא לפי מדת ההטבה שייטיב עמו. למשל: משרת העובד אצל בעה"ב עשיר, אם בעל הבית מעמיס עליו עבודה רבה, וקפדן הוא, ובכל דבר קט שיכשל המשרת יכעס עליו וישפוך עליו את כל זעמו, וגם את שכרו אינו משלם כהוגן, אזי גם אם יכיר לו המשרת טובה, על כך שבכל זאת מעסיק אותו, בוודאי תהיה היא פחותה מזו של משרת שבעל הבית נוהג בו בטובת עין מרובה, אינו מכביד עליו עבודה רבה, ולעולם אינו מקפיד עליו, אף אם יטעה בעובדתו, ואף את שכרו הוא משלם לו כהוגן, ותמיד שמח הוא בשמחת משרתו ומשתדל בכל עת להיטיב עמו יותר, בוודאי שמדת הכרת הטוב ואהבתו לאדונו, תרבה ותגדל לעין ערוך מזו של המשרת המתענה תחת אדונו.

לא כן הוא, אומר הגר"י בלאזר זצ"ל, בדרכי הצדיקים והרשעים. הרי הרשעים סבורים כי הקב"ה אינו מכביד עליהם כלל, לפי דעתם הוא אינו דורש מהם להיות כחמור למשא וכשור לעול כל היום, בהוויות דאביי ורבא. בדמיונם, ה' דורש מהם רק שלא יעשו רע לאיש, ולא יותר. חלקם אף יאמרו שהמצוות המעשיות כגון תפילין וכו', מיותרות הן, וכי מה רווח לו לקב"ה במצוות אלו?

וכנגדם הצדיקים, הרי יודעים את האמת, שהקב"ה דורש מאיתם לחיות עפ"י מצוותיו והלכותיו בכל רגע ורגע, ואדרבה התורה היא עול ומשא, ואין היהודי יכול להשילם מעל גבו, אף לא לרגע קט…

ואם כן בדרכי העולם, צריך היה להיות שהרשעים יאהבו את הקב"ה יותר, כי הרי בטעותם משול הוא לאדון המיטיב ואינו דורש הרבה ממשרתיו. ואילו הצדיקים, המשולים למשרתים המתענים תחת דרישות והקפדת אדוניהם, ולפי אמונתם הרי הקב"ה אינו רוצה שהם ייהנו מתענוגות העולם הזה בלי גבול, צריכים לאהוב אותו פחות. ובכל זאת המציאות היא ההיפך, שהצדיקים, אשר כביכול מתענים תחת הקב"ה, אוהבים אותו מאוד, ומחפשים תמיד לעשות רצונו עוד ועוד, ואילו הרשעים הנהנים מתענוגות העולם באין מפריע, ועושים ככל העולה על רוחם, רחוקים הם מהי"ת…

אלו הם דברי הספרי, מבאר רבי איצלה זי"ע, כשאמרה תורה 'ואהבת…' אי אתה יודע כיצד לאהוב, כלומר: שמא תחשוב כי מתחילה עליך לאהוב, וממילא, מרוב אהבתך, תלך בדרכיו, תלמוד לומר: 'והיו הדברים האלה על לבבך…' אדרבה, כאשר יהיו הדברים האלה, היינו עבודת ה', על לבבך, היא תביא לידי אהבת הי"ת.

וכן הוא ביראת ה', ע"י שמירת התורה ישיג האדם יראת ה', וכן היראה מביאה לידי מעשה, והמעשה מביא לידי יראה.

***

והיו הדברים על לבו של רבי איצלה תמיד, ואכן אהבת ה' שלו היתה נכרת על פניו בכל צעד ושעל בחייו, וביותר תעיד על כך ענוותנותו, שהיתה לאות ומופת, עד כדי שמורו ורבו מרנא רבי ישראל סלנטר זי"ע אמר עליו שהוא עניו שאינו יודע כלל שהוא עניו…

מסופר שבאחת מנסיעותיו של רבי איצלה, עם תלמידו הגאון רבי יעקב כץ אב"ד זגר, ישבו בספסל האחורי כמה חצופים, ובעזותם לא בחלו לדבר בקול רם בגנות רבי איצלה.

כאשר עמד רבי יצחק לרדת מהרכב, אמר למלווהו: "כמה שמח אני על שדבריהם לא עשו עלי רושם כלל…"

***

דוגמא נוספת לענוותנותו של רבי איצלה, כאשר הספיד פעם את אחד מגדולי הדור, עורר את העם לתשובה, ודבריו יצאו מן הלב ועשה רושם שהם גם נכנסו היטב ללב השומעים.

לפתע החל רבי איצלה לעשות תנועות משונות, הסיט את ידו לאחור והחל מגרד את כתפיו, ויהי הדבר לפלא בעיני הקהל.

לאחר ההספד, הסביר רבי איצלה את מעשיו לאחד ממקורביו: "חששתי שמא תתגנב אל ליבי רגשות של כבוד מהדברים שדיברתי ברבים, ומההערכה הרבה שהציבור רחש להם, ולכן נהגתי כך למעט בערכי…"

***

סיפורי ענווה רבים הביאו עמם הבחורים שזכו ללכת במצוות רבם הסבא מסלבודקא זי"ע, לחבורת המצות של רבי איצלה. הבחורים נבחרו בקפידה ע"י הסבא, ורק המתמידים הגדולים ובעלי המוסר הידועים זכו לכך…

וכך הם ספרו: רבי איצלה עצמו היה עומד על יד הקערה שבה לשו את העיסה, ופעם אירע שאחד הבחורים פנה לחבירו: "יצחק! מה השעה?". רבי איצלה שמע את השאלה, הוציא את השעון מכיסו והראה לבחור השואל את השעה, תוך כדי שהוא אומר לו: "אם אתה ממהר לישיבה, לך… אל תתעכב בגללי…!".

הבחור התבייש מאוד ואמר: "כוונתי היתה לשאול את חברי ששמו יצחק… חלילה לא התכוונתי לשאול את רבינו…"

"מאי נפקא מיניה" – ענה לו רבי איצלה בענווה – "איזה יצחק עונה לך, חברך או אני?", ומיד שב לזרז את הבחורים לכוון לשם מצות מצוה.

 

הבחורים מעידים כי הם התרגשו מאוד מעוצמת הענווה של רבי איצלה, עד כדי שהיה עליהם להיזהר לבל ירטיבו דמעות ההתרגשות את המצות.

כשסיימו לאפות אמר רבי איצלה לבחורים: "ביטלתם תורה בשבילי, אבל אולי טוב, שתתרגלו על יד זה בהכנת מצות ואפייתם לשם מצוה, ובמעשי גמילות חסדים לאנשים כמוני שאין להן עוזרים…".

***

אסיפת רבנים התקיימה בפטרבורג, עיר רבנותו של רבי איצלה. גם הגאון בעל ה'בית הלוי' מבריסק זצ"ל השתתף באסיפה, והוא הקשה לפני ציבור הרבנים קושיא חריפה בשם בנו הג"ר חיים זצ"ל.

כדרכם של גדולי תורה, מיד התפתח ויכוח סוער בין המתאספים, זה אומר בכה וזה אומר בכה, זה בונה וזה סותר, כל אחד הציע את יישובו לקושיא העצומה, אך בסופו של ויכוח, הקושיא נשארה איתנה ללא תירוץ ראוי.

משנוכח ה'בית הלוי' שאין ביד הרבנים תירוץ, יישב בעצמו את הקושיא בשני תירוצים מופלאים, אחד שלו והשני של בנו, וכל הרבנים המתאספים קיבלום בהסכמה ובהתפעלות.

ה'בית הלוי' שב לביתו, אך מאוד הטרידה אותו העובדה שכל העת, כאשר התווכחו הרבנים על קושייתו, ישב בפאתי החדר, הגאון רב יצחק בלזר זצ"ל ושתק, לא אמר תירוץ משלו, ואף לא הקשה על תירוצי חבריו, 'הרי גדול בתורה הוא, ומדוע לא פתח פיו בחכמתו?!', תמה ה'בית הלוי'.

לאחר מחשבה, ביקש הבית הלוי שיביאו לפניו את ספרו של רבי איצלה, 'פרי יצחק', הוא פתח אותו ולעיניו נתגלתה הקושיא, ועליה חונים שני התירוצים, שלו ושל בנו…

♦♦♦

"וְהָיוּ הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם עַל לְבָבֶךָ" (ו ו)

"לא יהיו בעיניך כדיוטגמא ישנה שאין אדם סופנה, אלא כחדשה שהכל רצין לקראתה". [רש"י]

חוקי התורה הקדושה, מבאר הגאון רבי יצחק בלאזר זצ"ל, אינם דומים לחוקי המדינה. בחוקי המדינה כאשר יחוקק חוק חדש, על כל נתיני המדינה לקיימו ככתבו וכלשונו, כל עוד הוא לא ישתנה ולא יתחלף. פעמים שהמחוקק, אשר בסך הכל הוא אדם, כבר אינו חפץ בחוק שחוקק וכבר שינה את רצונו, והסיח דעתו ממנו. ובכל זאת, אם החוק לא בוטל או שונה, יהיה על תושבי המדינה לקיימו, והכל מכח הרצון הראשוני של המחוקק…

חוקי התורה הקדושה אינם כך, התורה אשר נתנה לנו מזמן מתן תורה, היא רצונו של הקב"ה בכל רגע ורגע, כאילו הוא עומד בכל יום ומצווה עלינו שוב את תורתו. בכל עת שמזדמנת לנו מצוה, בזה הרגע רצונו יתברך שנקיימה, ואין אנו מקיימים את חוקי התורה מחמת הציווי הראשון שהיה במתן תורה, אלא הציווי והרצון הוא בכל יום ויום, ואינו משתנה לעד…

אלו הם דברי רש"י ודברי המדרש 'בכל יום יהיו בעיניך כחדשים', כי רצונו הלא הוא כל יום ויום, וממילא צריך שיהיה חביב אצלנו כציווי בשעה הראשונה!

על מה אבדה הארץ? שאלו לחכמים ולנביאים ולא פירשוהו, עד שפירשו הקב"ה בעצמו, על שלא ברכו בתורה תחילה, והיינו שלא היתה חשובה בעיניהם לברך עליה.

הראשונים מדייקים מדברי הגמרא שעל אף שלא כבדו את התורה, מכל מקום הם עסקו בה, כי אם לא היו עוסקים בתורה, הם לא היו מסתפקים על מה אבדה הארץ, הם היו מבינים שהארץ אבדה על שלא עסקו בתורה.

עפי"ז מבאר רבי איצלה ששאלת חז"ל 'על מה אבדה הארץ?' היתה שהרי אמרו חז"ל 'בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין', אם כן כיצד עסק התורה שלהם, לא הציל אותם מהעבירות החמורות שבעבורן נחרב בית המקדש?

ותשובת הקב"ה היתה 'על שלא ברכו בתורה תחילה!' כי המזלזל בכבוד התורה, אין סגולתה יכולה להועיל לו להצילו מיצר הרע, כמו שמצינו אצל דוד המלך, שמפני שביזה את הבגדים, ע"י שכרת את כנף מעילו של שאול במערה, הם לא חיממו אותו. וכן הדבר בתורה הקדושה, שהיא סגולה רוחנית נגד היצה"ר, אך מי שהתורה אינה חשובה בעיניו, לא תפעל פעולתה להיות כתבלין נגד היצה"ר.

על פי הדברים הנ"ל מבאר רבי איצלה את מאמר חז"ל (ברכות ה) 'לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע, נצחו מוטב, ואם לאו, יעסוק בתורה, נצחו מוטב, ואם לאו, יקרא קריאת שמע!', כי לכאורה קשה, כיצד יתכן הדבר שלמד תורה ולא נצחו, הרי התורה היא תבלין ליצר הרע, כמאמר חז"ל: 'בראתי יצר הרע, בראתי תורה תבלין'?

אלא, כדברינו, כדי שהתורה תהיה תבלין נגד היצר הרע, לא די ללמוד אותה, צריך גם לכבדה כראוי ולברך עליה תחילה, ואם למד ועדיין לא נצחו, כנראה שלא כיבדה דיו, ועל כן יקרא קריאת שמע, וישים הדברים על לבבו 'היום', שיהיו בעיניו כחדשים, כדיוטגמא חדשה, ועי"ז היא תהיה חשובה בעיניו, וממילא היא תהיה תבלין נגד היצר הרע.

***

על הגאון רבי איצלה, נאה לומר שהיו הדברים בעיניו כל יום כחדשים, ואם בכל ימות השנה כך, בחודש אלול על אחת כמה וכמה. 'אלול' של רבי איצלה, חניך תנועת המוסר, היה עובר עליו בחיל וברעדה בלתי ניתנים לתיאור, והרואה אותו בימים אלו, נחרד עד עמקי ליבו, וזכרון חובת התשובה ואימת הדין לא ימוש ממנו במהרה, כפי שאמר הגאון רבי אליהו לופיאן זצ"ל: "מודה אני לקדוש ברוך הוא על שזכיתי לשמוע כמה פעמים את הגאון רבי איצלה בלזר בימים נוראים…".

סיפר הגאון רבי יוסף סלנט זצ"ל שבבחרותו התפלל בשבת מברכים 'אלול' בבית הכנסת בירושלים, וביקשו מהגאון רבי יצחק בלזר זצ"ל שיעבור לפני התיבה בברכת החודש, וכשאמר 'ראש חודש אלול…' געה בבכי זמן רב, עד שכל הקהל התחיל לבכות אחריו…

"ה'שבת מברכים' הזו", אמר רבי יוסף סלנט, "גרם אצלי לחרדת האלול לכל ימי חיי…"

***

ואם בחודש אלול של רבי איצלה עסקינן, ידוע שגזר על עצמו שתיקה בכל ימי חודש אלול, עד אחר יום כיפור, ואף סיכם זאת עם רעייתו כאשר נשא אותה לאשה, ואף שהוא כבר היה מבוגר והיא היתה צעירה, הסכימה לכל תנאיו.

ומספרים שמעולם לא הפר את נדרו שלא לדבר בחודש אלול, מלבד שנה אחת, כשנולדה לו בת בחודש אלול, ובא לבקר את רעייתו, בירכה בברכת 'מזל טוב', ויותר מכך לא דבר עמה מאומה…

פעם נסע עמה לרופא בחודש אלול, ורבי איצלה שתק והיא דברה בשמו. הרופא שהתפלא למראה עיניו, שאל אותה: "מה ראית לקחת בגיל כה צעיר בעל זקן ואילם…?"

***

יש בנותן טעם להעתיק את דברי הגאון רבי יחיאל יעקב וינברג זצ"ל בספרו 'שרידי אש':

"דרשה אחת של רבי איצלה בלזר זצ"ל חרותה בזכרוני! זה היה ביום כיפור האחרון קודם עלותו לארץ ישראל. רבי יצחק בלזר ישב ישיבת ארעי בווילנה לשם הכנת עלייתו, ובא לסלבודקה כדי לשאת דרשותיו בישיבת 'כנסת ישראל' בימים הנוראים.

"עטוף בטליתו ובאדרתו הלבנה (קיטל) עמד על הבימה, כשכל גופו רועד מפחד ורעדה, חיוור, רזה, גבוה, דק כשלהבה, פתח במתק קול ממעמקים. פתח בפסוק 'אל תשליכנו לעת זקנה ככלות כחנו אל תעזבנו'. המשיל משל לחיילים שברחו מעבודת הצבא לחו"ל, מאימת העונש החמור שהוטל על המשתמטים מעבודת הצבא. כעבור עשרות בשנים קם מלך חדש והוציא כרוז חנינה לבורחים, בתנאי שישיבו וימלאו את חובת עבודתם בצבא.

"והנה בא חייל זקן ותש כוח וביקש ליהנות מחנינת מלך זו, והביע נכונותו לעבוד בצבא, אבל הפקידים הממונים שהסתכלו בגוף השחוח מזקנה, לעגו לו ואמרו: 'כלך לך, הנה גבר לא יצלח לכל מלאכה…' בהוציאו מילים אלא התעלף רבי איצלה, וכמעט נפל ארצה מרוב בכי ונהי…

"בשוב רוחו אליו, פנה לתלמידי הישיבה בקול תחנונים: 'טייערע ברידער… אחים יקרים… הנכם אנשים מאושרים, צעירי האונים ומלאי כוח, ויש בידכם לעלות למדרגה גבוהה, רק צריכים אתם לחוס על הזמן היקר מכל יקר, ולהשתמש בו לצרכי עליה והשתלמות.'.. קולו נפסק ונחנק מדמעות… ושוב פנה אלינו במתק קולו: 'אחים יקרים חוסו נא על אדם זקן, שהעביר זמנו לבטלה והגיע לגיל שכמותו לא יצלח לכל מלאכה, הצטרפו נא עמי בתחינה לאבי הרחמים… ושוב חזר בקולו הנעים ובניגון עצוב חוצב כליות ולב על הפסוק: 'אל תשליכנו לעת זקנה…'

"את הרושם אין לתאר בדברים, הרגשנו כאילו זרם חשמלי עבר בתוכנו ולא קמה בנו רוח חיים, ידענו מי המתחנן אלינו, גאון קדמון, שכולו אומר קדושה וטהרה, איש שלא הפסיק ממשנתו אף רגע אחד ושלא שח מימיו שיחה בטלה, והוא מתמוגג בדמעות שלא יצא ידי חובתו כלפי אביו שבשמים…

"כמדומני, שמי שלא זכה לשמוע דרשה מעין זו של רבי יצחק בלזר, אינו יודע טעמו של רגש קודש אמיתי, ולפעמים אני מהרהר בליבי, כי אין צורך בהוכחות לאמיתות הדת, חוויה דתית המחוללת סערה בלב ונפש, היא ההוכחה היותר ברורה והיותר משכנעת…".

***

רבי איצלה חי תמיד את דרכו של רבו המובהק מרנא רבי ישראל סלנטר זצ"ל, דרכו ושיטתו היו תמיד לנגד עיניו, ומעשה שהיה כך היה: [כפי שהעיד רבי צבי הלוי לוונברג זצ"ל, מראשי ישיבת 'רבי חיים ברלין', בשם בנו חורגו של רבי איצלה, הג"ר משה שצקס זצ"ל]:

ליל שבת אחד, כאשר ישב רבי איצלה על כסאו שקוע בהרהורי קודש, לפתע נתמלא הבית אור גדול.

הרבנית נחרדה חרדה גדולה, והחלה לצעוק שהבית עולה בלהבות. רבי איצלה ננער באחת ממחשבותיו, ואמר לה במנוחת הנפש: "לא קרה כלום, הרבי רבי ישראל נכנס…"

***

הגאון רבי דוד פוברסקי זצ"ל, ראש ישיבת פוניבז', נשא פעם שיחה מוסרית אודות חובתו של בן תורה להיראות כך גם בהופעתו החיצונית, בהליכותיו ובפסיעותיו, והדגיש שאפילו גויים יכולים להבחין על הליכותיהם את צדקותם של היראים והשלמים, וסיפר ע"כ סיפור על הגאון רבי איצלה פטרבורגר זי"ע:

כאשר חלה רבי איצלה במחלת הקדחת, הורו לו רופאיו לנפוש בכפר נופש. מכר היה לו לרבי איצלה שהתגורר באזור 'כפר הצאר' – כפר יפהפה טבול בגינות נוי ופרדסים, בו התגוררו משפחות הצאר הרוסי בארמונות פאר וטירות מפוארות.

רבי איצלה היה מטייל מידי יום בגינות הכפר, שואף מאווירן הצח ונהנה מפלאי הבריאה. פעם אחת, בעודו מטייל שקוע בהרהוריו הקדושים, טעה רבי איצלה ונכנס לאזור האסור לכניסה למי שאינו ממשפחת הצאר. לפתע נתקל בצאר הרוסי, אלכסנדר השני, שצעד מולו מלווה בשרים ונכבדים.

עבירה חמורה היא לטייל באזור השייך למשפחת הצאר בלבד, ובמקום שהצאר יורה למשרתיו לאסור את האורח שעבר על החוק בחוצפה, הוא נדהם מפניו הטהורות של רבי איצלה. הליכתו העדינה והאצילה כחניך נלהב של תנועת המוסר, הותירו רושם עז על הצאר הגוי, והוא פנה אליו ושאל אותו בלבביות: "מי אתה?"

רבי איצלה לא הכיר את הצאר, וחשש שמא שהוא שר המשטרה, המנסה לברר אם יש לו זכות לשבת בפטרבורג, כי הישיבה בה נאסרה ליהודים רגילים. "צארסקי!" – השיב רבי איצלה.

בפשטות, משמעותה של המילה 'צארסקי!' היא 'של הצאר' כלומר: "אני ממשפחת הצאר!"

"אני שמח שנוסף לי קרוב משפחה חדש…" – הגיב הצאר בחיוך…

ההסבר האמיתי לתשובתו של רבי איצלה הוא, שכאשר הוא ביקש להתיישב בפטרבורג, ולא היה בידו זכות ישיבה בעיר, פרש עליו חסותו היהודי העשיר 'שמעון צארסקי'. וזו היתה כוונת רבי איצלה כאשר נשאל ע"י הצאר 'מי אתה?' כי הוא חשב שמבקשים לדעת את זהותו בגלל זכות הישיבה בעיר, ולא העלה בדעתו שנכנס כלל לאזור השייך רק למשפחת הצאר.

***

את הסיפור הבא סיפר הגאון רבי נתן מאיר ווכטפויגל זצ"ל משגיח ישיבת ליקווד: בחול המועד סוכות, שנת תרצ"ו, באחת משיחות המשגיח, הגאון רבי ירוחם ממיר זצ"ל, אותן היה נוהג לשאת במהלך שמחות בית השואבה שנערכו בישיבת מיר, הפתיע את ציבור השומעים ואמר שיש בידו ניגון חדש שקיבל מרבי איצלה… "הלילה" – סיפר רבי ירוחם – "נגלה אלי רבי איצלה בחלום, ולימד אותי ניגון מיוחד על המילים מברכת הזכרונות 'אשרי איש שלא ישכחך ובן אדם יתאמץ בך, כי דורשיך לעולם לא יכשלו ולא יכלמו לנצח כל החוסים בך'". רבי ירוחם שר את הניגון עם התלמידים, כפי שמספר רבי נתן מאיר, שעות ארוכות, תוך שהוא מפליג בשבח הניגון ואומר: "הניגון הזה הוא ניגון טהור אשר נלקח מהיכל הנגינות שבגן עדן…"

כעבר תקופה ניסה רבי נתן מאיר ללמד את הניגון לתלמידיו בישיבת ליקווד, אך בתחילה הוא לא נקלט יפה בליבותיהם, והוא נאלץ לחזור עליו שוב ושוב, עד שקלטו היטב את הניגון, ואף הם שרו אותו שעה ארוכה.

לאחר מכן הסביר רבי נתן לתלמידיו, מדוע בתחילה לא הצליחו לקלוט את הניגון, כיון שראשכם עמוס בניגונים שאין מקורם טהור, לכן הוא לא קלט ניגון שמקורו כה קדוש מעולם היראה…

הגה"צ רבי יצחק בלאזר זצ"ל ואתחנן משנתם לעילוי נשמתם פרשת השבוע פרשת ואתחנן

אולי גם יעניין אותך

פורים בקאסוב ויז'ניץ
סבא הביט עליו ואמר: חיים ישעי' איך אתה מדבר?!
"בליל שבת בשעה 10:00 שומעים כל השכנים את מכונית הגרר פורקת את מטענה"
הצדיק שמע את הבקשה ועיניו נעצבו. דוק של דמעה נראה על פניו....
"אני רוצה לשתף אתכם בתגלית שגיליתי: לאוצר הזה קוראים: 'השיעורים המוקלטים של..."
אילו ברכות נאמרו בתורה לנזהר מלשון הרע? כיצד...
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."
את ה'שטעלע' הזה אף אחד לא ייקח לך...
"חיכיתי לך", אמר בעלי. ידעתי שמשהו לא רגיל קרה. "אלכס צלצל", קולו רעד בהתרגשות...
"אתה יודע שאני מקנא בך מאוד?" – אמר הגר"י זילברשטיין לצנחן
ויש גם שכנים כאלה...
חשבתם שכבר שמעתם מה זה 'שכן טוב'?
"אתמול המלצתי עליך למישהו - אבל הוא שמע שאי אפשר לסמוך עליך..
לא ביקשתי ממך לומר תיקון חצות, ללמוד את אגדות החורבן או לנסוע לכותל...
בסיפור הזה אין שום דרמה, ודווקא זה החלק הכי יפה שבו...
''אני מלא הערכה עצומה לארגון הנפלא, ששינה את פני עולם התורה..''
"הייתי בטוח שלמחרת תתקשר אותה מדריכה לבקש את סליחתה..."

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

ביטול

פוסטים נוספים

הצטרפו לקבלת המייל היומי שלנו – מדהים ומרגש – אחד ביום
החדשים באתר
וידאו שחייבים לראות

רבנו מרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין שליט"א: "עכשיו בין הזמנים, היו כמה אסונות רחמנא ליצלן בצורה משונה, אסונות לא רגילים, זה דבר לא מובן..."

"...נפשות רבות איבדו את חייהן. כנראה בבין הזמנים חסר זכות התורה, יש עלבונה של תורה, התורה נעלבת. אוי להם לבריות.

עקב

צפו: שיעורו של הרב סיני הלברשטאם שליט"א לפרשת עקב | תשפ"ב

לפרשת עקב

סיפורים קצרים

"כל הכסף שהשקעת אצלי במשך 20 שנה – איננו"

ראש ישיבת 'תפארת אביגדור' בקליוולנד מגולל מסכת חיים מדהימה של אמונה ובטחון

יומא דהילולא

אחוז סקרנות חזר הנכד לשפופרת הטלפוןדיווח כי הכל עבר בשלום וביקש את התמורה

סיפור השתלשלות העניינים%כיצד הופכים תוך שעה 20,000 דולר לא כשרים, לכסף ראוי והגון

מבקש שלמה דסקל
00:00
--:--
  • 1. מבקש - שלמה דסקל
  • 2. הדרן - אברמי רוט ומקהלת שירה חדשה
  • 3. ולירושלים - שלמה דסקל
  • 4. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 5. צמאה - אייזיק האניג
  • 6. בדברי תורה - הרב ירמיה דמן
  • 7. אחינו - אברמי רוט
  • 8. והוא א-לי - אלי לאופר, אפרים מנת, מקהלה
  • 9. דרשו - שלמה דסקל
  • 10. לדור - אברמי רוט
  • 11. ויהיו בנינו - סולן: רולי דיקמן. מקהלת בני בישיבות ומקהלת שירה חדשה
  • 12. מחרוזת פתיחה - אפרים מנת, ר' משה דמן, מקהלה.
  • 13. השבעתי - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה, אפרים מנת.
  • 14. מבקש - ר' יעקב דסקל
  • 15. כי יש בתורה - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 16. אב הרחמים - הרב ירמיה דמן ובנו ר' משה.
  • 17. הדרן - ר' משה דמן, מקהלה.
  • 18. ולירושלים - ר' יעקב דסקל
  • 19. מחרוזת ריקודים - ר' יעקב דסקל
  • 20. תנא דבי - אייזיק האניג
  • 21. שערי צין - אלי הרצליך
  • 22. דרשו השם ועזו - שלמה כהן
  • 23. בתורה הקדושה - מקהלת מלכות
  • 24. ובמקהלות - מקהלת מלכות
  • 25. כנשר - אייזיק העניג
  • 26. ותערב לפניך - ירמיה דמן
  • 27. יתגבר כארי - שלמה כהן
  • 28. תנא דבי אליהו - אייזיק העניג
  • 29. שערי ציון - אלי הרצליך
  • 30. מה אשיב - אהרלה סמט
  • 31. כל העולם - אהרלה סמט
  • 32. אם היו - אהרלה סמט
  • 33. אנא אמצאך - שלמה כהן
  • 34. לולי תורתך - שלמה כהן
  • 35. מלך רופא נאמן - שלמה כהן
  • 36. צמאה נפשי - אייזיק העניג
  • 37. אתה הראת לדעת - אייזיק העניג
  • 38. כתר - אייזיק העניג
  • 39. ולירושלים - יענקי דסקל
  • 40. מעוז צור - שלמה כהן, אלי לאופר
  • 41. אחינו - אייזיק האניג
  • 42. מבקש - שלמה דסקל
  • 43. צמאה - אייזיק האניג
  • 44. כי יש בתורה - שלמה דסקל
  • 45. אני מאמין - יעקב דסקל
  • 46. ולירושלים - אייזיק האניג
  • 47. דרשו - שלמה דסקל
  • 48. קדשינו - יעקב דסקל
  • 49. והוא קלי - אלי לאופר, אפרים מנת
  • 50. לדור - אברהמי רוט
  • 51. דרשו ה' ועוזו
  • 52. ניגוני התעוררות
  • 53. מחרוזת: אבינו אב הרחמן, נר לרגלי, הנה אנוכי
  • 54. יהא רעווא
  • 55. מחרוזת: ימים על ימי מלך, כי אורך ימים, אשרי מי, אמת מה נהדר.
  • 56. כד יתבין
  • 57. אבינו מלכנו
  • 58. אורך ימים - סיום הש"ס תש"פ - אהרלה סמט, זאנוויל וינברגר
  • 59. בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם - סיום הש"ס תש"פ - מוטי שטיינמץ
שאל את הרב לקראת שבת ש"ס אונליין חנות דרשו הישיבה הוירטואלית
  • תוכן ושיעורים באתר
    • דף היומי - הרב אורנשטיין
    • דף היומי - הרב שפרכר
    • דף היומי – הרב סגל
    • דף היומי באידיש – הרב סגל
    • דף היומי באנגלית – הרב לובינשטיין
    • דף היומי צרפתית – הרב מגנוז
    • דף היומי בהלכה – הרב זילברשטיין
    • דף היומי בהלכה אידיש –הרב סגל
    • הדף היומי בהלכה בצרפתית - הרב מגנוז
    • תקצירי הדף היומי – הרב דוד חיים קובלסקי שליט"א
    • שומעים ‘דרשו’
    • מסכת שביעית - משניות מבוארות
    • תקצירי הדף היומי בהלכה
    • Daf HaYomi de Halaja en Español
    • הלכה למעשה לשבת קודש
  • מידע לנבחני דרשו
    • שיעורי ‘דף היומי בהלכה’ ברחבי הארץ
    • תוכניות דרשו
    • המבחנים הבאים ב’דרשו’
    • רשימת מוקדי המבחנים
    • לוח מבחנים לשנת תשפ”ב
    • קנין הלכה מראי מקומות להורדה
    • לוח הדף היומי בהלכה להורדה
    • טופס רישום לתוכניות ומסלולים
    • לוח דף היומי בבלי
    • בדיקה אוטומטית ציונים מבחנים
    • 60 שניות מרתקות על הדף היומי
    • מבחן לדוגמא
  • שבת קודש
    • כניסת שבת ויציאת שבת ברחבי הארץ
    • לקראת שבת מלכתא
    • פרשת השבוע
    • הורדת עלונים לשבת
    • הלכה למעשה לשבת קודש
    • וידאו לקראת שבת
    • אוגדן עלוני השבת
    • סט לקראת שבת 5 כרכים
    • שו"ת בהלכות שבת
  • שומעים דרשו
    • שיעורי תורה
    • תכניות וראיונות
    • שירי דרשו
    • חגים ומועדים
    • הסיפור היומי
    • אירועי דרשו
    • הפותח בכל יום
    • פרשת השבוע
    • תפילת השל"ה
    • פרשת המן
    • ברכת המזון
    • נשמת כל חי
  • המיוחדים שלנו
    • חנות דרשו
    • שאל את הרב
    • על דא ועל הא
    • פרשת השבוע
    • 5 דברים שאולי לא ידעת עליהם
    • המוסר היומי
    • בחצרות החסידים
    • מאמרים
    • כתבות וראיונות
    • חדשות ‘דרשו’
    • חגים ומועדים
    • סגולות וישועות
    • וידאו לצפיה
    • וידאו שחייבים לראות
    • סיפורים קצרים
    • סיפורי צדיקים
משרדי דרשו
02-560-9000
פקס 02-6540269
כתובת למשלוח
דברי דואר: ת.ד. 39061, מיקוד 9139001
קו השיעורים של דרשו
077-2222-666 או 4992*
ייעוץ לבני הישיבות
1800-20-18-18
דרשו ארה''ב
1-888-534-7748
דרשו אנגליה
020-8050-2615
אתר דרשו הוקם ונבנה לזיכוי הרבים וללא כוונות רווח על ידי עמותת דרשו ד' ועוזו ע.ר. 580384931
כל הזכויות שמורות. לתשומת לבכם: על כל התמונות המוצגות באתר חלים זכויות יוצרים ואין להשתמש בכל שימוש שהוא ללא היתר בכתב.
Created by JewTech
גלילה לראש העמוד

לפתוח את היום ברגל ימין

הצטרפו למייל היומי של דרשו
מדהים, מרגש ומחזק.

לחץ כאן
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות
  • רקע בהיר
  • קו תחתי לקישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
  • מפת אתר