- מה ההבדל בין מבחני 'הדף היומי' ו'הדף היומי בהלכה'?
מדובר בשתי תוכניות לימוד שונות לחלוטין, ובהתאם לכך גם המבחנים שונים.
בדף היומי (קנין תורה) נבחנים על 30 הדפים שנלמדו בחודש החולף, במסגרת 'הדף היומי', יחד עם כלל ישראל. ב'דף היומי בהלכה', נבחנים על 11 דפים משנה ברורה, ועליהם 11 דפים של ביאורים ומוספים במהדורת 'דרשו', המהווים יחד 22 דפים שנלמדו בימים א-ה בחודש האחרון. מבחני 'הדף היומי' נעשים, כשהנבחן מפרט את תשובותיו בכתב, ומבחני 'הדף היומי בהלכה' נעשים במבחן בשיטה אמריקאית.
- אחת לכמה זמן נערך המבחן, וכיצד אוכל לדעת מתי?
המבחנים נערכים תמיד בימי שישי, בדרך כלל פעם בחודש, עם פער של ארבעה שבועות בין מבחן למבחן, ואחת למספר חודשים, יש פער של חמישה שבועות בין מבחן אחד למשנהו.
המבחן הקרוב ייערך בשבוע הבא, יום שישי כ"א אב, ערש"ק פרשת 'עקב'.
במבחני 'הדף היומי בהלכה' יש באופן מיוחד אפשרות להיבחן גם בימי חמישי, בכוללים המשתתפים בתוכנית 'דרשו בכולל'. אבל בימי 'בין הזמנים' לא מתקיימים מבחנים בכוללים, והאופציה היחידה להיבחן היא במוקדי הבחינה הרגילים של יום שישי.
בעיקרון, כל מי שנרשם ל'דרשו' ומודיע שהוא רוצה להיבחן, מקבל לביתו פרוספקט ומכתב עם כל האינפורמציה הנדרשת, ובנוסף הוא מקבל גם 'לוח מבחנים', שבו פירוט של כל מועדי הבחינות בשנה הקרובה, עם פירוט על אלו דפים או סימנים בדיוק ייערך המבחן בכל חודש וחודש.
מי שאין לו את הלוח, יכול תמיד לפנות ל'דרשו' בטלפון 02-560-9000, להקיש על שלוחה מס' 2, ולהתעדכן באמצעות המענה האוטומטי, אפשר גם לפנות למייל [email protected], ולקבל תשובה לכל שאלה.
- האם יש אפשרות לעשות את המבחן גם במועד אחר?
לא. המבחנים נערכים אך ורק במועד הקבוע ובמוקדי המבחן הקבועים.
- היכן נערכים המבחנים? לאיפה אני צריך להגיע כדי לעשות אותם?
ל'דרשו' כ-100 מוקדי בחינה הפזורים בכל רחבי הארץ. כמו מועדי המבחנים, גם רשימת מוקדי המבחן מגיעה בצורה מסודרת לביתו של כל נבחן שנרשם ב'דרשו', כשהיא מופיעה בפירוט מלא במכתב שמקבל הנבחן עם הצטרפותו. וכמו כן ניתן לפנות למשרדי 'דרשו' ולקבל את המידע המלא, כנ"ל.
- אני יכול לעשות את המבחן בכל מוקדי הבחינה הפתוחים ביום שישי, או שאני חייב להיצמד למוקד מבחן קבוע?
אפשר להיבחן בכל אחד ממוקדי הבחינה של 'דרשו' בארץ ובעולם. אין שום הגבלה בעניין זה, וגם אין צורך להירשם או להודיע מראש על שינוי מוקד המבחן.
- כמה שאלות יש בכל מבחן?
כל מבחן כולל 30 שאלות. אבל יש גם מסלול ב', כך שבעצם חלק מהשאלות מפוצלות לשתי שאלות נפרדות, האחת כמסלול א', והשניה כמסלול ב'.
במבחני 'הדף היומי' מסלול א' הוא ללומדים גמרא ורש"י, ומסלול ב' ללומדים המבקשים להיבחן גם על פירוש התוס'. במבחני 'הדף היומי בהלכה' מסלול א' הוא לנבחנים על משנה ברורה ושער הציון, ומסלול ב' הוא לנבחנים גם על 'ביאור הלכה'.
ברמת העיקרון, המבחן בדף היומי בבלי הוא על 30 דף, ויש 30 שאלות, כך שעל כל דף יש שאלה אחת, אם כי קורה לפעמים שיכולות להיות שתי שאלות על דף אחד, וממילא יהיה דף שלא תופיע עליו שום שאלה במבחן.
במבחני 'הדף היומי בהלכה', יש 30 שאלות, מהן 25 על המשנה ברורה ועל ה'ביאורים ומוספים', וחמש שאלות נוספות על חלק הלימוד של המוסר, מתוך ספרי מרנא ה'חפץ חיים', בהתאם לתוכנית הלימוד, כפי שיעדכנו אתכם במכתב שתקבלו מ'דרשו' או במענה הטלפוני במשרד.
- אני חייב להודיע מראש באיזה מסלול אני מתכוון להיבחן?
לא. כל אחד יכול לעשות איזה מסלול שיחפוץ, ויש אפשרות לעשות חודש אחד מסלול א', וחודש אחר כך מסלול ב' וחוזר חלילה. אפשר גם להגיע למוקד הבחינה, לראות את השאלות ובמקרה והנבחן רואה שהוא אינו יודע לענות על השאלות בתוס' או הביאור הלכה, הוא יכול בהחלט להחליט שהפעם הוא עושה את מסלול א'.
- כמה זמן נמשך המבחן עצמו?
זמן כתיבת התשובות במבחן, משתנה כמובן בין אדם אחד למשנהו, כי מדובר ב-30 שאלות, ויש מי שמשיב באריכות, יש מי שמשיב בקצרה, יש מי שאין לו כל קושי להתנסח בכתב ויש מי שהדבר דורש ממנו יותר מאמץ.
על כל פנים, הזמן הממוצע נע בין חצי שעה עד שעה, יש שמקצרים ויש שמאריכים יותר משעה.
מבחני 'הדף היומי בהלכה' נעשים בשיטה אמריקאית, ובהתאם לכך חלק מהבחנים משיבים עליהם בזמן קצר ואחרים לוקחים את הזמן ומשיבים בנחת וביישוב הדעת.
- מה משך הזמן שבו פתוח מוקד הבחינות ובאילו שעות?
מרבית הסניפים פתוחים בדרך כלל במשך שעתיים וחצי, אבל יש סניפים שפתוחים שעתיים ויש כאלו שפתוחים שלוש שעות. כדאי לבדוק קודם עם האחראי במקום או עם משרדי 'דרשו'.
- איך נקבע הציון?
במקביל להכנת השאלות למבחן, מכינים כותבי השאלות גם לוח ציונים, וקובעים כמה אחוז שווה כל תשובה. יש שאלות עם פרטים רבים ויש שאלות פשוטות יותר, כמובן ששאלה מורכבת שווה יותר אחוזים בציון, מתשובה פשוטה שיש בה רק פרט אחד.
- תוך כמה זמן מקבלים תשובה אודות גובה הציון?
'דרשו' עושה מאמץ לסיים את בדיקת המבחנים מוקדם ככל האפשר, אבל מדובר בעשרות אלפי מבחנים ולכן זה לוקח זמן. בדרך כלל, החל משבוע וחצי לאחר המבחן מתחילים להגיע דוחות הציונים, והציונים מתעדכנים במשרד. כל נבחן יכול להתקשר למשרדי 'דרשו' ב-02-560-9000, להקיש על שלוחה 1, ולאחר מכן להזין את הקוד האישי ואת מספר הזהות של הנבחן, כדי לשמוע את הציון האחרון. כמו כן אפשר להתעדכן דרך המכשירים המותקנים ברבים מבתי הכנסת, כדי לראות את עשרת הציונים האחרונים, ובעלי כתובת מייל שמעדכנים את כתובתם האלקטרונית ב'דרשו', מקבלים את הציון למייל שלהם, באותו היום שהציון מתעדכן במערכת של 'דרשו'.
באופן כללי, כשבוע לפני המבחן הבא, שולח 'דרשו' מכתבים לכל מי שהשתתפו במבחן הקודם, ובהם בין היתר מופיע גם גובה הציון של הנבחן, וגובה המלגה המגיעה לו בהתאם לציון.
- אם לא הספקתי להירשם במשרדי 'דרשו' ואיני רשום בכלל כנבחן בארגון, האם אני יכול להגיע ולעשות מבחן בלי הודעה מראש?
אפשר להירשם מראש, ואפשר להגיע למוקד המבחן בלי הודעה מראש, ולהירשם במקום באמצעות מילוי הפרטים בטופס המצורף למבחן עצמו.
- גם ילדים יכולים לעשות מבחן?
בהחלט. מבחני 'דרשו' פתוחים לכולם, וכל אחד יכול להיבחן ולקבל ציון. עם זאת, עד גיל 13 וחצי אי אפשר לקבל מלגה וגם לא להיכנס להגרלה. מגיל 13 וחצי ועד גיל 16 אפשר להשתתף רק במסלול הגרלות, כמובן בכפוף לציון 80 ומעלה, ומעל גיל 16 יכול הנבחן להיכנס למסלול המלגות אם עמד ברצף של ששה מתוך שבעת המבחנים האחרונים, ולקבל חצי מלגה. גם אדם נשוי שאינו לומד בכולל זכאי לחצי מלגה בכפוף לתנאי הנ"ל, ואילו אברכי כולל שנכללים ב'מסלול המלגות' זכאים למלגה מלאה בהתאם לגובה הציון שלהם.
דוגמאות לשאלות במבחנים במחזור הקודם:
שאלה לדוגמה מהמבחן על מסכת סוכה במחזור הקודם:
- באיזה שיעור של סוכה נחלקו במתני' אי פסולה למעלה מכ' אמה? (3 שיטות)
תשובה: לחד מ"ד מחזקת ראשו ורובו ושולחנו [ז' טפחים], לחד מ"ד ארבע אמות על ארבע אמות, ולחד מ"ד אף יותר מבד' אמות (לטעמא דרבה ורבא).
לשאלה לדוגמה בדף היומי בהלכה סימן תרכ"ה, במחזור הקודם:
- האם מותר לישון תחת המטה בתוך הסוכה?
האופציות השונות שניתנו במבחן האמריקאי:
- מותר כיון שהמטה לא קבועה לקרקע הוי אוהל ארעי.
- אם יש עשרה טפחים מהרצפה עד תחתית המטה, הווי כמו אוהל לעצמו ומפסיק הסוכה, אסור.
- אם מגופו של האדם עד תחתית המטה הוא פחות מעשרה טפחים, כשר.
- אם מעל המטה יש עשרה טפחים עד הסכך מותר לישון שם.
התשובה הנכונה היא תשובה ב' כמובן