שאלה: חולה שמבדיל על הכוס בת״ב, האם יכול להוציא את ב״ב בזה, או שמא כיון שהם אסורים בשתיית הכוס אינו יכול להוציאם?
תשובה: ת״ב שחל במוצש״ק, לפי רוב השיטות כולם חייבים בהבדלה, ומה שמחכים עד מוצאי ת״ב הוא משום שא״א לשתות את הכוס. והסיבה שלא נותנים הכוס לתינוק שישתה, וכעין שעושים במוצש״ק פ' חזון לדעת הרמ״א (ס' תקנ״א) – הוא משום שמא יסרח וילמד כשהוא גדול ויבדיל בת״ב (משנ״ב ס' תקנ״ט ל'). ולכן, יכול החולה להוציא בני ביתו בהבדלה, כיון שהם נחשבים לבר חיובה (שע״ת ס' תקנ״ו א' בשם ה'ברכי יוסף' וכן הורו בעל 'שבט הלוי' זצ״ל והגר״נ קרליץ זצ״ל).
*
שאלה: מבואר בשעה״צ בשם 'דרך חיים' (ס' רצ״ט ס״ק נ״א) שלפני הבדלה על הכוס אין לעשות מלאכות גמורות שיש בהן טורח, כגון כתיבה או אכילה. לפי"ז, האם בת״ב אחה״צ מותר לכתוב, כגון לתקן ס״ת?
תשובה: מסתבר שהיות וגדר איסור מלאכה לפני הבדלה על הכוס, אינו משום המשך לקדושת שבת (שהרי א״כ לא היה שייך לחלק בין מלאכות גדולות למלאכות קטנות), ע״כ הגדר הוא שחז״ל אסרו לעשות מלאכה לפני מצוה, וכעין שאסור לעשות מלאכות לפני התפילה, כמבואר במשנה פ״ק שבת לא ישב לפני הספר וכו' (עי' בחי' מרן רי״ז הלוי על מס' יומא שכתב כעין זה). ולכן, בת״ב, היות שלא חייב לעשות הבדלה עד הלילה, מסתבר שאין בזה איסור, וכאילו עדיין לא הגיע זמן ההבדלה, ויכול לעשות מלאכות אלו אחר חצות היום, כגון לכתוב וכדומה (הגר״נ קרליץ זצ״ל).