שאלה: מי ששכח והכניס אוכל לפיו בתענית י"ז בתמוז או תשעה באב, האם יכול לומר עננו? והאם השיעור בכזית כמו כל שיעורי מצוות, או שהשיעור בככותבת כמו ביום כיפור, שמבואר בגמרא ובשלחן ערוך סי' תרי"ב ששיעור אכילה ביום כיפור הוא לא בכזית אלא בככותבת שהיא יותר מכזית, שבזה אמרו חז"ל שמיישב דעתו של אדם.
תשובה: תחילה יש לבאר ששיעור אכילה בשאר תעניות הוא בכזית ולא כמו ביום כיפור ששיעורו בכותבת, וכמבואר בשו"ע סי" תקס"ח ס"א [ויש לעיין בבה"ל סי' תקנ"ד ס"ו וצ"א]. ולעיקר הדין כתב המשנ"ב ס"י תקס"ח סק"ג שאם שכח ואכל יכול לומר "עננו ביום צום התענית הזה", כיון שתקנו חכמים להתענות בו. אכן מי שאינו מתענה מחמת חולי וכדומה, בזה כתב המשנ"ב בסי' תקס"ה ס"א בבה"ל שאינו יכול לומר עננו.