אליעזר (לייזר) רוט
———————————-
להיות מרביץ תורה. זאת שאיפתו של כל אברך חרדי. למסור שיעור, ללמד לאחרים דעת. הרי אמרו חז"ל שיותר משהעגל רוצה לינוק, רוצה הפרה להניק. טבעם של הברואים הוא לרצות להשפיע משלהם לאחרים, על אחת כמה וכמה כשמדובר בלימוד התורה, וכולנו גדלנו על הערך הבסיסי והיסודי של זיכוי הרבים ולימוד תורה לרבים.
אבל כדי למסור שיעור, צריך לכאורה תכונות נפש של מגיד שיעור. קודם כל צריך ביטחון עצמי, בנוסף יש צורך בכושר הסברה, ולבסוף צריך גם להיות מספיק פופולארי בקהילה כדי שאנשים יבואו לשמוע את השיעור שלך.
כמה אנשים מתוכנו אכן התברכו בכל הכישורים הללו, ובנוסף להם גם באמת תלמידי חכמים ברמה שמספיקה כדי ללמוד וללמד לאחרים דף גמרא ביום או עמוד משנה ברורה וכדו'?
בדיוק לנישה הזאת נכנס הרב מתתיהו גינסברגר שהצליח עד כה לסייע לכ-500 אברכים תלמידי חכמים להפוך למגידי שיעורים מצליחים ומרביצי תורה ברבים.
את הפלא הזה הוא עושה בסייעתא דשמיא, עם הכלים המקצועיים העומדים לרשותו ושאותם הוא מעמיד גם לרשות מגידי השיעורים.
הרב גינסברגר. "אני מעביר סדנאות והרצאות בנושאים שונים הקשורים לתחום, וכמובן גם מאמן אנשים במפגשים של אחד על אחד, מסייע להם להעצים את האישיות שלהם, ולטפח את הביטחון העצמי שלהם.
"נוסף על כך, אני זוכה גם למסור שיעור דף היומי מדי בוקר כבר 17 שנה, וכך בעצם שני התחומים האלו מתחברים אצלי, הקאוצ'ינג ומסירת השיעורים. הקמתי גם קהילת מגידי שיעורים בשם 'חבורות', שמאגד מאות מגידי שיעורים, ואנחנו למדים זה מזה, עוזרים זה לזה, ואני גם מסייע למגידי השיעורים עם אמצעי המחשה והדגמה, או כל סיוע אחר שהם זקוקים לו כדי להצליח בשיעורים.
"כך למשל, לפני שהתחילו ללמוד במסכת 'יומא' את כל הנושא של בית המקדש, איפה היה ההיכל ואיפה העזרה, היכן עמד המזבח, ומה זה 'בין המזבח ולאולם', ואיפה שחטו את הפר והשעיר של יום הכיפורים ועוד ועוד.
"כמובן שהלימוד הזה בלי תמונות מאוד קשה, וגם עם תמונות, כשהלומדים בשיעור מתחילים לדפדף אחורה אל סוף המסכת במקרה שיש תמונות בסוף הגמרא, זה מסרבל את כל התנהלות השיעור. הדפסתי 'רולאפים' עם מפה מצוירת של בית המקדש, וכל מגיד שיעור העמיד בתחילת השיעור את המפה מאחוריו, והראה למשתתפי השיעור את סדר הדברים בעזרת פנס לייזר קטן שהחזיק בידו.
"זה עניין של התארגנות. אם מגיד שיעור צריך לארגן לעצמו את המפה, ולמצוא איך לתלות אותה, זה קשה ומסובך והוא יעדיף לומר למשתתפי השיעור לדפדף בספר. אבל כשאני עושה את העבודה ומכין מאות עותקים כאלו, מבחינת המגיד שיעור זה מגיע בלי שום מאמץ, וזה עוזר לו בצורה יוצאת דופן במסירת השיעורים. זאת רק הדוגמה האחרונה, אבל יש עוד דרכים רבות שבהן הקהילה מסייעת למגידי השיעורים.
"בכל אופן, אותו מפגש שנוצר אצלי בין מסירת השיעור וההתעסקות עם מגידי השיעורים, לבין העבודה שלי שממנה אני מתפרנס, כמאמן אישי באופן פרטני וכמנחה קבוצות ועוד, הבנתי שיש לי ביד את היכולת לסייע לאברכים רבים להפוך גם הם למגידי שיעורים.
"העיקרון שלי הוא ללמד את מגידי השיעורים לפתוח שיעור בארבעה שלבים שזה כולל לבחור מיקום ולתאם עם האחראים במקום, לבחור שעה בהתאם ליכולותיו של מגיד השיעור, לתכנן מה בדיוק הנושא או הצורה שבה הוא רוצה למסור את השיעור באיזה תוכן ובאיזו רמת לימוד, והשלב הרביעי הוא לבחור קהל יעד שאליו פונה השיעור. כשמגיד שיעור מקבל מיקוד בארבעת השאלות הללו, החלום שלו הופך למציאותי, הוא פשוט קם ומקים את השיעור.
"הביטחון העצמי זאת תכונה נרכשת, ברוב רובם של המקרים אפשר פשוט לייצר ביטחון עצמי אצל כל אדם, על ידי אימון אישי פרטני".
בהקשר זה מספר הרב גינסברגר סיפור מדהים אודות אברך כולל שהיה ביישן באופן חריג: "הוא לא היה רק ביישן, אלא ממש סבל מחרדה חברתית.
"האברך הזה היה יושב בכולל, היתה לו שאלה, הוא רצה לגשת לארון ולהוציא ספר כדי לעיין בו, אבל פחד שיצחקו עליו, אז הוא לא קם מהמקום… הוא פחד לגשת למטבח ולהכין קפה שלא יסתכלו עליו, ולא למד עם חברותא כי הרגיש שהוא לא שווה את זה שמישהו יסתכל עליו.
"זה הגיע למצב שהוא כבר התחיל לפתח פחד לפני כל יציאה מהבית. אותו אברך היה חכם, והחליט ללכת לטיפול במקום לסבול בשקט. הוא הבין שמשהו אצלו לא בסדר והגיע אלי, בתוך זמן קצר מאוד הוא החל להשיל מעליו שכבות של בושה, וכעבור קצת יותר משלושה חודשים האברך הזה פתח שיעור והחל למסור שיעור לרבים!
"כי באמת, את בעיית הביטחון העצמי אפשר לפתור, השאלה היא רק אם יש לך את הכלים הנכונים, ואם אין לך אתה צריך לראות מאיפה אתה משיג אותם".
הרב גינסברגר מספר לנו סיפור לא פחות מדהים, על אברך שהגיע אליו בעבר וביקש שיסייע לו לפתוח שיעור.
"הוא היה אברך חכם ומוכשר, מוצלח, אפילו ביטחון עצמי לא היה חסר, אבל עדיין לא האמנתי שהוא ימסור שיעור. למה? כי הוא היה מגמגם… כן כן, אברך עם גמגום לא קל, שהחליט בבוקר בהיר שהוא רוצה להיות מגיד שיעור!
"אני לא דוחה אף אחד, מי אני שאחליט מי ראוי ומי מסוגל. אם הוא רוצה לפתוח שיעור, אין בעיה. עזרתי לו לנתח את סוג האוכלוסיה בקהילה בה הוא חבר, לבדוק באיזה בית כנסת הכי כדאי למסור שיעור, ניתחנו את אופי הקהילה, מה השעה המתאימה עם הסיכוי הגבוה ביותר להצליח, ויצאנו לדרך.
"תתפלא לשמוע, אבל האברך הזה מוסר שיעור ויש לו לא מעט משתתפים. אני לא הלכתי אף פעם לשמוע את השיעור שלו, אולי עוד אעשה את זה בעזרת ה', ולכן אני לא יודע מה סוד הקסם שלו, אבל הוא בהחלט הוכיח לי ביתר שאת שכל אחד מסוגל לזה, זה רק עניין של ביטחון עצמי וכמובן להתכונן כראוי לפני השיעור. כנראה שהוא מספיק מוכן, ויודע למסור את השיעור בצורה מספיק מעניינת ובהירה, כדי שאנשים יבואו לשיעור שלו למרות הלקות שלכאורה אמורה להפריע לו".
את השיחה מסיים הרב גינסברגר בקריאה למי שלא זכו עדיין להרביץ תורה ברבים, להצטרף לקהילת מגידי השיעורים: "כל אחד יכול, אני באמת ובתמים מאמין בזה, כי ראיתי דברים מופלאים, אנשים שלא חלמו שהם יעזו או יצליחו למסור שיעור, ויש להם ב"ה משתתפים קבועים שלא מוותרים בשום אופן על השיעור היומי שהם שומעים מפיהם.