במחלקת הקירוב של ארגון 'אחינו' עוסקים כבר שנים רבות בקירוב צעירים לאבינו שבשמים. ישנה שאלה שעולה כל הזמן בקרב המתחזקים, באיזו מצוה להתחיל? הצעירים נמצאים בתחילת דרכם והם מעוניינים להתחיל במשהו קטן. ואז באה השאלה, במה מתחילים?. לצורך כך הוחלט להפיק סרטון מיוחד שמיועד לצעירים עם המרצה הנודע הרב יצחק פנגר. נכנסנו אז לפני כמה שנים, לביתו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן זצוק"ל, עם השאלה הזאת.
אנו מגישים לקוראי 'בית היין' את תימלול הסרטון שהופק אז, בלשונו המיוחדת של הרב יצחק פנגר:
נכנסנו לביתו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן יהודי שכל עולם התורה עמד עליו, חוד החנית, גדול הדור כשהיה קרוב לגיל מאה, עם השאלה הזאת.
בחור, אדם, רוצה להתחזק, מבין, אוקי, תורת ישראל אמת במה אני מתחיל?
מה הצעד הראשון שיהודי צריך לעשות אחרי שכמובן הבין, יש פה על מה לדבר,
איזה מצוות כדאי לו לקבל?
והוא אמר שלוש מצוות:
תקשיבו טוב, האחת תפילין.
הוא אומר יהודי קם בבוקר שיניח תפילין, חמש דקות להניח תפילין, כמובן צריך ללמוד איך להניח את זה תלמד מסבא מאבא מדוד מהבית כנסת, לא משנה מה, אתה קם בבוקר חמש דקות טיפה לפני הזמן, לפני הבית ספר לפני העבודה, לפני מה שאתה רק רוצה. חמש דקות!! לא חייב בית כנסת, לא חייב שום דבר. בבית אתה מניח תפילין קורא קריאת שמע הלאה שלום על ישראל, אם אתה מתקדם תפילת שמונה עשרה, בית כנסת, נהדר.
תפילין קודם כל, שלב ראשון.
שלב שני הוא אמר לנו ציצית.
פשששש שכפץ של היהודי ציצית, אתה הולך קונה ציצית במינימום כסף, שם אותה מתחת לבגדים לא מחוץ לבגדים, לא צריך שיראו את זה, בתוך המכנסיים אף אחד לא רואה שום דבר, לא מציץ מלמטה לא מכריז הכרזות פנימה. אז לצורך הענין הציצית היא השכפץ שלך, זה לא קשור לכיפה. אתה יכול להיות ברחוב בבית בעבודה עם ציצית זה נפלא. דבר שני.
ודבר שלישי הוא אמר שבת.
אמרנו לו כבוד הרב שבת זה קצת גדול אולי לחבר'ה על ההתחלה יהיה קשה. אז הוא חשב חשב ואמר שיבואו לתפילה בשבת. שיבואו לתפילה בשבת. ערב שבת, בית כנסת ליד הבית שלך, אתה בא לקבלת שבת, תפילת ערבית, תחזור הביתה תעשה מה שאתה רוצה אם אתה יכול גם בבוקר, קמת נורמלי בזמן, תבוא לתפילת שחרית בבוקר קריאת התורה. תפילה בשבת.
שלושה דברים: תפילין, ציצית ושבת.
וכשהדברים יכנסו טוב, אמר אז כדאי ודאי גם להשתדל כמה שרק אפשר להקפיד בכשרות. אז שלושה דברים: תפילין, ציצית, שבת. וכשרות אם אפשר להתחזק.
כוחם של חמש דקות ומצוות ציצית
סיפר לי פעם חבר שלי שלפני כעשרים וחמש שנה, הוא טס לאומן, אז זה לא היה כל כך נפוץ כמו היום, אומן אומן ראש השנה. טס לבד, מגיע לאומן, מחפש איזה מקווה מעיין, מגיע בא לפשוט את בגדיו פתאום מרגיש איזה עצם מתכתי נצמד לו לגב, אה אה, הוא מסתכל אחורנית רואה שני ז'לובים אוקראיניים אומרים לו 'דא מאפייה פרוסקה תביא מני', בעברית: זה המאפיה הרוסית תביא כסף, הוא אומר איזה כסף בקושי יש לו לעצמו, בטח שלא הולך לתרום לחברה הללו ,אבל מה הוא עושה מול אקדח שלוף, הבן אדם חשב לרגע נחה עליו רוח אלוקים, הבן אדם שלף את הציצית שלו תקשיבו טוב, הוציא ככה את הציצית אמר להם, 'דא מאפיאה יזראלה', תזהרו, הם לא הבינו מה זה? מה זה הדבר הזה? אולי זה לאסו? אולי איזה נשק לא קונבנציונילי מהמוסד, אמרו לו 'חרשו קקדילה', הולכים הולכים הולכים. הלכו.
אמר תראה מה זה ציצית, סך הכל עולה חמשה עשר שקלים. ויש לך שכפץ ? מתחתיך ששומר עליך אז ציצית זה דבר חשוב מאד.
אתן לכם סיפור שנבין כיצד אפשר להתחיל, הסטייפלר זכר צדיק וקדוש לברכה, אבא של מרן רבי חיים קנייבסקי, נאלץ בשלב מסויים לשרת בצבא הרוסי, כאשר הגיעה השבת הראשונה הוא מתייצב בעמדת השמירה והשומר ששמר לפניו הניח את המעיל של השומרים על העץ, נתנו לו שמירה מאד קשה בין שתיים לארבע לפנות בוקר קור אימים, עשרים מעלות מתחת לאפס, סיביר. הרב מגיע לעמדת השמירה והמעיל תלוי על העץ, עכשיו יקירי, הלכה בשבת אסור להוריד דברים מהעץ, דברים שתלויים על העץ, נתקעו על העץ, לא מורידים אותם בשבת, והרב נכנס לדילמה, מצד אחד הוא רואה את המעיל תלוי על העץ והוא רוצה להוריד אותו כי ללא מעיל שעתיים שמירה הוא יקפא למוות, זה היפותרמיה הוא ימות, מצד שני הוא אומר לעצמו הוא לא רוצה להוריד את המעיל מהעץ כי זה חילול שבת אז מה לעשות להוריד את המעיל או לא להוריד את המעיל, אומר הרב בוא נגיד ככה שעתיים ללא מעיל לא שייך, כי זה פיקוח נפש ומותר להוריד את המעיל, אבל חמש דקות אני מסוגל להחזיק ללא המעיל, אני אחזיק, אחזיק חמש דקות, אחרי חמש דקות שאל את עצמו שאלה נוספת שעה חמישים וחמש דקות ללא המעיל לא שייך אבל חמש דקות אני יכול? אני יכול. החזיק עוד חמש דקות ועוד חמש דקות ועוד חמש דקות עד שסיים את כל השמירה בלי לגעת במעיל.
תקשיבו טוב, אם אדם רוצה להתחזק רוצה להתקדם במשהו, חמש דקות אתה יכול? כל מה שאמרנו ציצית תפלין, שבת, גם אם אתה לא יכול לתמיד תתחיל אפילו רק בשבת, נגיד, ציצית בשבת, סתם דוגמא אתה בא לבית הכנסת השבת הזו תבוא מה יהיה שבוע הבא עזוב אותך, שבוע אחד שבועיים תתחיל, תוכל תמשיך, לא תוכל גם תמשיך.
ה' יתן לנו את הכח להצליח. אבל חמש דקות כל אחד מאיתנו מסוגל. צעד אחד לאדם צעד גדול לאנושות.
סיפור אמיתי מרתק!
לפני כמה שנים, עשו עלי תכנית באחד הערוצים המובילים, ישבתי בבית של הורי, המראיין חיים אתגר יושב מולי שלוש שעות ומראיין ושואל ומצלם, נגמרת התכנית מקפל ציוד ואומר לי פנגר אני יכול לשאול אותך שאלה, אל תפגע הוא אומר, אבל פנגר למה אתה חרדי? למה אתה חרדי? אומר לי פנגר בוא בוא, אם אתה בא אלי, פנגר פנגר אני מחתים אותך בערוץ… פנגר בוא בוא בוא, סלב אני עושה אותך, אמרתי לו חיים יקירי, אתה שואל שאלה טובה מאד אבל בוא אני אומר לך, אני מאד מעריך אותך כבן אדם, מן הסתם באת מעולם האקדמיה אבל גם אני הגעתי מעולם האקדמיה, אז בא נאמר שרוב מה שאתה יודע היום גם אני יודע, לא מתיימר לדעת כל מה שאתה יודע אבל רוב מה שאתה יודע גם אני יודע,
אבל רוב מה שאני יודע היום, אתה עדיין לא יודע, כי אם היית יודע מה שאני יודע, אולי היית נראה בדיוק כמוני. כל הבעיה שלנו זה ידע, לכן הדבר החשוב ביותר כאשר אני בא בכלל להתקרב למערכת כזו או אחרת כל שכן מערכת של שמירת תורה ומצוות זה שיעורי תורה, תבוא ללמוד, אם זה באתר, אם זה בשכונה, תבואו איפשהו שיעור תורה אצלכם אל תתביישו תבואו אנחנו כולנו ככה התחלנו, אתה מגיע לשיעורי תורה אתה משתתף אתה מתקדם, אז פתאום נפתח לפניך עולם אדיר שלא ידעת בכלל על קיומו, שנמצא מתחת לאף שנקרא עולם היהדות.
רק אסיים עם דבר אחד שמעתי את זה מהרב של סביון, בעשרת הדברות, משה רבינו מגיע לפרעה ואומר לו let my people go שלח את עמי בעברית, אמר הרב ברודמן, היום התפילה שלנו הזעקה שלנו כלפי בורא עולם זה let my people know תן לעם שלנו לדעת כי אם היינו יודעים מה הערך של תורה, אם היינו יודעים מה הערך של שמירת שבת, של מצוות, אני אומר לכם, מן הסתם כולם היו רצים אחרי זה אז ללמוד זה שלב מאד חשוב, לבוא לשיעורי תורה להחכים, יפתחו לפנינו שערים אדירים. בהצלחה.