הרה"ח ר' אהרן כהן
הרכבת מגבירה את קצב הנסיעה. אמר לי בחיוך אחד מחשובי הנבחנים; התחלנו במבחנים חודשיים של כשלושים דף, אח"כ עלינו למבחנים המסכמים על מאה ועשרים דף בכל פעם. בהמשך, התקדמנו למסגרת 'קניין ש"ס'; בחודש מרחשון היה המבחן הראשון במסגרת "קניין ש"ס' על 270 דף, כשאחר חג הפסח התקיים המבחן השני על 450 דף בחדא מחתא, ומאז השמים הם הגבול. נשמע הוא מחויך ומרוגש מזכייתו להיות חבר בלגיונו של מלך.
השבוע החלטנו לשוחח עם הרב צבי שצ'דרוביצקי, אחד מחשובי נבחני 'קניין ש"ס' במחזור הקודם, לשמוע מפרי ניסיונו העשיר. כשלאור הארות מבעלי הניסיון שנבחנו על הש"ס כולה, רצינו לקבל ידע איך אפשר לזכות לשלוט בחומר החודשי, כשכך יהיה הרבה יותר קל ומעשי להמשיך ולעלות למבחן המסכם, על מאה ועשרים דף, ואולי אף ל'קניין ש"ס'.
האמת ניתנת להיאמר, לא קל היה לו להסכים לראיון, אך ברגע שהזכרנו את כבו"ק אדמו"ר מסאדיגורא זצוק"ל, נפתח הסכר בשטף מרווה ומשכיל. אך טרם נביא גרגירים קטנים משולחן גבוה, בכלליות עניין לימוד התורה, ובייחוד על המעלה הגדולה בלימוד והתקדמות במסגרת מדרבנת, נתמקד אכן בסדר הצטרפותו וסדרי לימודו שכפי שהרב שצ'דרוביצקי מעביר בחום; ברוך השם למדתי והתקדמתי די הרבה, ונראה לי שזה מה שהכי מסייע לי.
- מתי התחלת ולמה?
"ללימוד ה'דף היומי' הצטרפתי לקראת סוף מס' עבודה זרה – לפני מחזור וחצי – במסגרת הנפלאה של בית המדרש למגידי שעור שע"י 'בית מאורות' בראשותו של הרב חיים דוד קובלסקי שליט"א. בתחילה היה לי מאוד קשה להספיק 30 דף בחודש ועוד להיבחן עליהם, אך, הודו להשם, אף על פי כן הייתי ניגש להבחן במבחני 'דרשו', אך התוצאות היו מאוד חלשות. זכורני", מציין הוא אנקדוטא הממחישה את הרגשתו-אז, שבעצם הוא אינו מסוגל להצליח במבחן; "ניסיתי להתחנן אצל האחראי, האם שייך להקל בתוצאות המבחנים וכדומה, אך לאכזבתי, הוא 'הסביר' לי שאין בזה שום הקלות.
"בהמשך, במסכת סוכה במחזור האחרון, התחלתי במסירת שיעור יומי באופן קבוע – ומאז בימי שישי הייתי מוסר שיעור סיכום שבועי – סיכום זה נעשה בעל פה לא מתוך קריאת הגמ' אלא חזרה על עיקרי מסקנת הסוגיות – אורך השיעור לוקח כשעה. סיכום זה הייתי אף משקיע וכותב ומדפיס, לתועלת עבורי ועבור השומעים, וכך הצטבר שבוע לשבוע עד שבסיום המסכת הצטברו הסיכומים לכדי חוברת נכבדה, כשכמובן, עם ההכנה ומסירת השיעור בשילוב הכנת הסיכומים, ממילא הלימוד כבר היה הרבה יותר ברור ומונח בכיסי.
"בהמשך זכיתי לחברותא מיוחדת לסיכום ע"י מג"ש נפלא, אשר מוסר זה הרבה שנים שיעור סיכום בביהכ"נ 'אהבת חסד', הרה"ג ר' נפתלי שפירא שליט"א בעמ"ח 'אמרי שפר', אשר ידוע ומפורסם בשיעוריו הנפלאים ובבהירותו המיוחדת. ואכן במסכתות סוטה וגיטין זכינו להוציא את השיעורים מודפסים, יחד עם הקלטה של כל שיעורי הסיכום".
- וכך, אתה ניגש למעשה, למבחן החודשי?, בקשתי לוודא.
- "לא!". מדגיש הוא בנחרצות. "אכן, אף שיחסית התחלתי לשלוט די טוב בחומר, אך עדיין הרגשתי, שחסרה איזו חזרה נוספת לפני המבחן – ולמרות שחשבתי על כיוון של פתרון, חששתי ליישם את זה.
"עד שבשלהי חודש ניסן אייר תשע"ז קיבלתי בסייעתא דשמיא השראה 'לקפוץ למים' ולמסור שיעור סיכום לפני המבחן החודשי. שיעור מסכם על כ-30 דף, כשמאז הרעיון ממשיך וחוזר על עצמו מידי חודש בחודשו, כשברוך השם לחבורה זו יש כבר מוניטין רבים, והרבה רואים בזה הכנה וחזרה מצוינת לקראת המבחן".
- שיעור סיכום על 30 דף?
-"כן!", משיב הוא בחינניות. כשהוא מפרט, כפי שיש כיום 'שיעורי סיכום שבועיים' על 7 דף כשחוזרים בקיצור על כל הלימוד השבועי. אז הרי באם בחזרה שבועית מספיקים לרוב 7 דף בשעה, אנו מספיקים 7 דף בכ 30 דק' כשבסך הכל, משך השיעור לכ 30 דף יוצא כשעה ושלושת רבעי….
- ואתם מספיקים בזמן זה להקיף את כל החומר? מבקשים אנו לוודא
"אנו עוברים במהירות על רוב עיקרי הסוגיות. לפעמים שואלים אותי האם מצליחים לסכם ולחזור על כל מה שנשאל במסגרת המבחן, אז התשובה ברורה שלא, תמיד יש שאלות נוספות שלא הגענו אליהם בחזרה זו. אבל מצד שני רובא דרובא של השאלות שבמבחן הם דברים שחזרנו, כך שכל מי שהשקיע כראוי בלימוד וחזרה, ואחר מנצל את האפשרות של השיעור סיכום-חודשי, הרי זה מסייע במאוד להצליח בידיעת החומר.
"כך", מסכם הוא בסיפוק העובר גם דרך הטלפון; "העניין שהפנמתי, שאחר כל ההתאמצות ללמוד ולהבין, נצרך מאוד-מאוד להשקיע בסיכום ותמצות הלימוד, זה מה שהביא לי וברוך השם לעוד רבים וטובים, לזכות גם הם ליהנות מידיעת הלימוד, וכך לזכות להמשיך להתקדם עוד ועוד בכמות ובאיכות הלימוד".
- ברשותך, נשמח לשמוע גרגירים משולחן גבוה, קא זכו ליה, ממה שזכיתם לחסות תחת המאור הגדול מרן כבו"ק אדמו"ר עטרת ישראל זצ"ל…
"בראש, כהמשך לשיחתנו, חובה אישית עלי לציין, שכל הרוח החיה שנשבה בי ודרבנה אותי להצטרף ולהיבחן בקביעות, היה בזכות הרבי זצ"ל. היה זה פחות משנה מעת עלות הרבי זי"ע על כס ההנהגה, כשבאור יקוד ובאש בוערת הלהיב והכניס בקרבנו בכל עת מצוא, אם בשיחות ואמרי הקודש, ובכל הזדמנות, היה פורש את משנתו הטהורה כי על כל אחד להציב לעצמו יעד ברור, לאן פניו מועדות וכל עת יש לו לעשות חשבון בנפשו עם אלו קניני נצח יצא בתקופה הבאה. בנוסף רבינו זי"ע היה מכביר בחשיבות השינון והחזרה על הנלמד, למען יעמדו ימים רבים ויהפכו לקנין נצח בנפש הלומדים, כך שזכיתי להצטרף לצד רבים וטובים מבני קהילתנו הזוכים להיבחן בקביעות במבחר מסגרות 'דרשו' ב'תלמוד בבלי' ובסדרי לימוד ההלכה בדרך להוראה וכדומה".
- מכאן, נראה שנפתח הסכר, והסיפורים המרתקים והמפעימים סביב עניין לימוד והתקדמות בידיעת התורה נאמרו בסך, כשלי נשאר רק להעלות הדברים על הכתב.
– "זכיתי להיות חלק ממארגני מבחני 'קנין תורה' בקהילתנו הקדושה, תחת מפעל שייסד רבינו זי"ע 'ועד אהבת תורה'. מדהים היה לראות איך נכנס רבינו למבחן של כמאה בחורים, כאשר כל אחד נבחן על מסכת אחרת אותה בחר. רבינו היה מתעכב על יד בחורים שונים שואל כל בחור לעומקה של סוגיא בבבא קמא, נשים, מועד, נזיקין מביע את קורת רוחו מידיעותיהם המופלגות.
"שח לי אבא, שבנו שלא היה מהבחורים המוכשרים, הפתיעו וזכה להיבחן על כל מסכת שבת, איך הברען והלהט שהכניס הרבי זי"ע, פתחו את לבבו ונתנו לו את הכוחות להאמין שבידו הדבר.
"כידוע עיקר העיקרים עליו היה מדבר הרבי הוא: לימוד העיון. באחת הפעמים שהייתי בקו"פ ודיבר על כך שאין עיקר החשיבות נמדדת, במה שצורב צעיר נבחן על מאות דפים – אף שבוודאי יש בזה חשיבות רבה – אבל העיקר הוא כמה הוא יודע באמת דפים אלו, וכמה הוא מחובר אליהם וכמה מבין אותם.
"ועם כל זה היתה לו חשיבות מיוחדת לשמוע שלומדים את הדף היומי, ומוסיפים בהשקעה בשינון הדפים. כך היה מאוד נהנה לראות את דפי הסיכום השבועיים – וביותר לאחמ"כ, כאשר נעשה לדפים חודשיים והיה מאוד מתפעל מזה – הנה לדוגמא בשבוע שסיימו את מסכת מכות היה המבחן והסיכום שלפניו על סיום סנהדרין – כל מכות – ותחילת שבועות, והיה למשיב נפש עבורו לראות איך שבזמן קצר היתה חזרה על מסכת שלימה. בהזדמנות אף דרבן אותי שאפיץ את עניין סיכום הלימוד לתועלת זיכוי הרבים.
-"כידוע הרבי זצ"ל עודד בחורי אנ"ש בהרבה מיני דרכים – אחד מהם היה חבורת סגל שנקראת 'בני היכלא דמלכא', שבני חבורה זו היו מקבלים מידי תקופה קבלות מסוימות, וכחיזוק לכך היו נכנסים לרבי לשיחת חיזוק. ואכן פעם אחרונה שזכו לזה היה בשלהי חודש שבט תשע"ט – באותו שבוע ביום ג' נכנסו חברי ועד 'אהבת תורה' לדון בכמה ענייני חיזוק וביניהם לקבוע זמן לשיחה לבחורי החבורה הזו – ומיד ענה הרבי שרוצה שיכנסו דווקא השבוע.
"אם כי, אנו לא הבנו את הדחיפות כשבכלל לא היה ידוע על תיכנון הנסיעה ללוס אנג'לס (היה זה הנסיעה הראשונה לצורכי הרפואה) והרבי הסתיר לגמרי הדבר – אכן דבריו שמרו נפשנו ואירגנו את הבחורים מכל מקומות מושבותיהם, שיבואו בליל ששי כפי שקבע הרבי. והנה זמן השיחה היה לערך לשעה תשע, אבל בפועל הדבר קצת התאחר – והנה זה היה לפני יום המבחן החודשי, בזמן בו נמסר כסדר שיעור החזרה – ולכן הוצרכתי לקצר שהותי בבית הרבי ולצאת באמצע – לאחמ"כ נודע לי שכאשר עברו אצל הרבי והיעדרותי היתה ניכרת – התבטא הרבי, 'כן אני יודע הרי היום יש את השיעור הסיכום'.
"עיקר הדבר שהרבי ראה בפרוייקט זה, הוא מה שהיה רגיל תמיד על לשונו לומר שאדם צריך שיהא לו סדר ותוכנית – ועוד שלכל דבר יש זמן וגבול, שבו צריכים למעשה ללמוד ולגמור. ולכן כאשר יש כל חודש תכנית שחייבים לעמוד בה לגמור 30 דף, לחזור ולדעת אותם על בוריים – זהו דבר מאוד גדול – ולכן הוא כ"כ ייקר והחשיב ענין זה.
-"בהזדמנות זו אציין שזה עתה בערב חג מתן תורה בהי שתא, התקיים בקהילתנו הק' מבחן לכ-150 בחורים, בו זכינו להופעתו של רבינו שליט"א, ומפעים היה לראות איך ששעה ארוכה עבר בין הנבחנים, כאשר מעיין בידיעותיהם הברוכות כאשר מבחן אחד על מס' ב"ב והשני גיטין והבא פסחים, ורבינו מוסיף שאלה לזה ומחמיא על התשובות הבהירות לזה, ובכך מדרבן ביתר שאת להוסיף ולהרבות בידיעת התורה כאשר הדגש לחזור ולשנן את המסכתות הנלמדות בישיבה.
"כן, בכמה הזדמנויות העביר לנו רבינו שליט"א, שתפקידו להמשיך את המורשת של אהבת התורה וירא"ש שהנחיל לנו רבינו זי"ע ואף יסד נדבך חדש בבחינות 'ועד אהבת תורה' בסימן 'מתקיים בידו', היינו מבחנים יסודיים ומעמיקים יותר, בהם הנבחן יכול לבדוק את רמת הבנתו בסוגיות שנלמדו ובכך גרם להגדיל את החזרה על דפי הגמ' שנלמדו במשך ה'זמן' בישה"ק, שהרי עיקר הצמיחה של הצורב היא הידיעה הבהירה בדפים אותם למד, בעמקות ובהבנה בין כותלי הישיבה.
"וכאשר התבוננו ראינו, שזו הלא היתה משאת נפשו של רבינו זצ"ל, שתמיד בכינוסים הגדולים של הועד וחלוקת הפרסים לנבחני מאות הדפים, לא דיבר במשאו על כמות הדפים, כי אם על איכות הלימוד וחשיבות בירור העניינים לעומקם – אלא שעם הזמן ומתוך רצון להרבות צורבים צעירים, לא תמיד עמדנו על הדברים, ועתה עפ"י הדרכתו והכוונתו של רבינו שליט"א הוקמה תוכנית אשר בשמה נקראת 'מתקיים בידו', ומטרתו לשים דגש גדול על הלימוד הנלמד כיום בישיבה, שיהא קנוי אצלו בקנין חזק מתוך בהירות ועמקות".
- לסיום, מה תרצה להעביר לציבור הלומדים?
"אני מקווה שהדברים שנאמרו עד עכשיו אכן יהיו לתועלת, ואסיים כעין ההתחלה בקריאה והצעה לכל יהודי ולומד בליבת הרעיון; שכאמור מניסיון אישי ראיתי את התועלת הגדולה בהשקעה בסיכום הלימוד, הן בחומר שנבחנים עליו וגם ובעיקר בחומר שלא נבחנים עליו. לא משנה מה ואיפה לומדים, בישיבה או בכולל או ב'קביעות עתים לתורה' וכדומה; כדאי מאוד שאחר המאמץ להבין ולקנות הסוגיות, להוסיף בהשקעה קטנה לסגור הקצוות, דהיינו לסכם ולתמצת העניינים בחזרה בקצרה. כך בהמשך, במבחן או בכל פעם שרוצים לחזור ולעיין בלימוד, הדבר עומד ברור ומסודר מול העיניים, שאם ישאלך אדם אל תגמגם אלא תאמר לו מיד!".
לשליחת תגובות לכותב המאמר, כתבו ל: [email protected]