מאיזה גיל מחנכים קטנים לצום ביום הכיפורים ?

י"ז תמוז תשפ"א- סימן תרט"ז
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לקטן לנעול נעליים ביום הכיפורים?באיזה אופן מותר לגדול לרחוץ קטן ביום הכיפורים? ומה המנהג בימינו בעניין זה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות יום הכיפורים במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרט"ז]

דין קטן בעינויים של יום הכיפורים

התינוקות מותרים בכל העינויים שביום הכיפורים, דהיינו, ברחיצה, בסיכה, באכילה ושתייה, ומשום שהם מועילים לגידול התינוק, לא גזרו על הקטנים, חוץ מנעילת הסנדל שאסורה גם על הקטנים, משום שזה לא עינוי כל כך לקטן אם הוא לא ינעל מנעלים, ואפילו לגדול מותר להאכיל ולהשקות ולסוך ולרחוץ את הקטנים ודווקא בצונן, אבל אסור לגדול לרחוץ את הקטן במים חמים כל גופו אפילו אם המים הוחמו מבעוד יום, כיוון שהרחיצה במים חמים אסורה בכל שבתות השנה.

רחיצת קטן במים חמים

מותר לומר לגוי לרחוץ ולסוך את הקטנים אפילו במים חמים שהוחמו בו ביום, משום שסתם תינוק חולה אצל מים חמים, וממילא על ידי גוי, מותר, אבל אסור לומר לגוי שיחמם אותם, וכתבו האחרונים, שעכשיו שלא סכים ורוחצים את הקטן בכל יום, וממילא אין מניעת הרחיצה והסיכה נחשבת לו לעינוי כלל, אסור לרחוץ ולסוך אותו ביום הכיפורים, אפילו על ידי גוי.

קטן בצום יום הכיפורים

קטן בן תשע שנים שלימות, כלומר, שהתחיל את שנתו העשר, וכן קטן בן עשר שנים שלימות, כלומר, שהתחיל את שנתו האחת עשרה מחנכים אותו לצום שעות, ומבאר המשנה ברורה, שגיל תשע זה לקטן בריא, וגיל עשר זה לקטן כחוש, והוא הדין לקטנה שחיוב החינוך שלה בזה הוא כמו גיל האיש, וכל מקום שמחנכים קטן באכילה, מחנכים אותו שלא לרחוץ ולסוך בכלל, כיוון שלא שייך בזה חינוך לשעות.

מה שאמר השולחן ערוך שאם לא הביאו שתי שערות, עדיין קטנים הם, מבאר המשנה ברורה, שמדובר באופן שנשלמו י"ג שנים ביום הכיפורים עצמו, ובדקו אותם כל היום, וראו שלא הביאו סימנים, ומה שאומר הרמ"א שאפילו שהוא רך וכחוש צריך להשלים את הצום ומשום שחוששים שמא נשרו השערות, מדובר בנער שלא בדקו אותו, ולא יודעים בוודאות שהוא לא הביא שערות, ולכן כאשר הוא הגיע לשנים, חוששים שמא הוא הביא שערות, ואז הוא גדול.

קטן שהוא פחות מבן תשע שנים, לא צם ביום הכיפורים כדי שלא יבוא לידי סכנה, ואפילו לא חינוך של שעות, ואם רוצה להחמיר על עצמו, מוחים בידו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן