האם מותר להתרחץ כדי להעביר את הזיעה ?

י"א תמוז תשפ"א-סימן תרי"ג- סעיף א'- סעיף ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד נוטלים ידיים ביום הכיפורים?האם כהן העולה לדוכן נוטל את ידיו? ובאיזה אופן מותר לאדם לרחוץ פיו ביום הכיפורים?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ראש השנה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תרי"ג סעיפים א'  – ד']

רחיצת מקום המלוכלך ביום הכיפורים

אחד מהדברים האסורים ביום הכיפורים, זה הרחיצה, ועל זה משמיע השולחן ערוך, שרחיצה ביום הכיפורים אסורה בין במים חמים ובין במים קרים, ואפילו להושיט אצבעו במים אסור, ואם היו ידיו ורגליו או שאר גופו מלוכלכים בטיט או בצואה, או שנטף דם מחוטמו, מותר לרחצם, כיוון שכל מה שנאסר ביום הכיפורים, זה רחיצה של תענוג, ואין זו רחיצה של תענוג, ומכל מקום ירחץ רק מקום המטונף, ואם גופו מלוכלך בכמה מקומות, הוא לא צריך לרחוץ את הנקודה הזאת והנקודה הזאת, אלא מותר להיכנס למים לרחוץ את כל גופו בפעם אחת בכדי להסיר את הלכלוך שעליו.

רחיצה להעביר זיעה

אדם שהזיע הרבה ורוצה לרחוץ עצמו כדי להעביר את הזיעה, מותר, כיוון שזו אינה רחיצה של תענוג, ומכל מקום מי שאינו אסטניס כל כך ואינו צריך כל כך את הרחיצה הזאת, הדין הוא, שאסור לו לרחוץ בשביל העברת הזיעה.

נטילת ידיים ביום הכיפורים

נוטל אדם ידיו בשחרית ומברך על נטילת ידיים, ויזהר שייטול רק עד קשרי אצבעותיו, וכשם שבכל השנה אדם נוטל את ידיו ג' פעמים, כיוון שאם הוא לא יטול את ידיו, הוא לא יוכל לגעת בפה ובעיניים ובאוזניים משום סכנה, ממילא זה מוגדר כמו שהוא היה מלוכלך בטיט, וגם ביום הכיפורים מותר, שהרי רחיצה שהיא להעברת הלכלוך, מותרת, אבל לא ירחץ את פניו כלל.

רחיצה לאחר עשיית צרכיו

אדם שהטיל מים ושפשף בידו, או שעשה צרכיו וקינח, מותר לרחוץ את ידיו, משום שידיו מלוכלכות, ומדייק המשנה ברורה מלשון השולחן ערוך, שרק אם שפשף בידו את צרכיו, אז הדין הוא שמותר לו לרחוץ את ידיו, כי אז ידיו מלוכלכות, אבל אם הוא לא שפשף את צרכיו, הדין הוא שאסור לו לרחוץ, כי אז ידיו לא מוגדרות כמלוכלכות, אבל יש פוסקים הסוברים, שאפילו אם הוא לא קינח ושפשף בידיו, בכל זאת צריך לרחוץ את ידיו משום הכון לקראת אלוקיך ישראל, כי הוא צריך לברך ברכת 'אשר יצר', ולכן כדי לצאת מידי מחלוקת, יראה לקנח בידיו את צרכי, שאז לכל השיטות מותר לרחוץ את ידיו, משום ברכת 'אשר יצר'.

נטילת ידיים לכהן העולה לדוכן

כהן העולה לדוכן, נוטל ידיו אף על פי שהם טהורות, כיוון שאין זו רחיצה של תענוג.

רחיצת פניו ופיו במים

מי שהוא אסטניס ואין דעתו מיושבת עליו עד שיקנח פניו במים, מותר, אבל נהגו להחמיר בזה שלא לקנח הפנים במים, ואפילו ברחיצת העיניים שהיא קצת רפואה, גם נהגו להחמיר, ואסור לרחוץ פיו ביום הכיפורים, שמא יבלע קצת בגרונו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן