"והנה פרח מטה אהרן" (יז, כג)
כאשר האדם בא לקראת רעהו, ואינו מתווכח על כל דבר, הנהגה זו מביאה עליו חן מיוחד בעיני אלוקים ואדם.
מו"ר מרן הגר"י אברמסקי זצ"ל היה אומר שהתפילה שאנו מתפללים 'ותתננו היום ובכל יום לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואינו', היא אחת התפילות החשובות ביותר. כי כאשר אדם מוצא חן בעיני הקב"ה, הדרך להצלחה פתוחה בפניו.
השאלה העיקרית הנשאלת בפי כל ברואי עולם, היא כיצד מוצאים חן? מה הוא ה'מרשם' לכך? והנה מצאתי בדברי החידושי הרי"ם הכותב דברים מופלאים בענין מציאת חן.
בדבריו הוא מזכיר את הגמרא (סוטה, דף מ"ז עמוד א') האומרת 'אמר רבי יוחנן, שלוש חינות הן; חן המקום על יושביו, חן אשה על בעלה וחן מקח על מקחו (לוקחו)'.
החידושי־הרי"ם מסביר מדוע יש חן בשלושת הדברים הללו, ואומר, שבכל אחת מן הדוגמאות הנ"ל קיימת התבטלות והכנעה, והיא־היא סיבת החן.
חן אשה על בעלה – משום שהאשה מרגישה שאין לה בעל אחר טוב ממנו, ולכן היא מתבטלת אליו, ועל ידי כך היא נושאת חן בעיניו.
חן מקום על יושביו – לפי שהאדם מרגיש שאין לו מקום אחר להתגורר בו, על כן הוא מתבטל אל המקום הזה, ומילא המקום נושא חן בעיניו.
חן מקח על לוקחו – אדם הקונה חפץ, מבטל ברגע זה את דעתו אל החפץ, כאילו זה החפץ הטוב ביותר, ועל ידי כך הוא נושא חן בעיניו.
נמצאנו למדים מכך, מוסיף החידושי־הרי"ם, כיצד יעלה בידינו למצוא חן גם בעיני הקב"ה. כאשר יבטל האדם את דעתו מפני בוראו, וידע שאין לו מאומה בעולמו מלבד הבורא, אזי אף שהוא אינו הגון וראוי לפי מעשיו, ימצא חן בעיני הקב"ה, ואז גם יקבל האדם ההוא סיוע מלעילא לשפר ולתקן את דרכיו להגיע למצב של צדיק אמיתי.
האיש 'קבע' שצריך לברך שנית
התורה כותבת לנו שנח מצא חן בעיני ה', כדי ללמדנו שזו היתה סיבה להצלחתו. מציאת החן היא סגולה להצלה. גם משה רבנו ביקש למצוא חן: "למען אמצא חן בעיניך" (שמות, פרק ל"ג פסוק י"ג).
מציאת־חן מביאה לכך שהאדם זוכה לקרבתו של הקב"ה יותר ממה שהיה ראוי לו על פי מעשיו. וזה כאשר הוא מתנהג עם הבריות בצדק וביושר.
הנה לפנינו סיפור ששמעתי על הגאון מטשיבין זצ"ל, המלמדנו איך מוצאים חן. פעם התכונן הגאון לעשות קידוש בביתו, אלא שלפני שהחל לברך, נשפך היין, והיה צריך למלא את הכוס,שנית מהבקבוק שהיה כל העת על השולחן.
היה שם איש אחד, לא חכם במיוחד, שהעיר ואמר לגאון מטשיבין שצריך לברך שנית…
הוא לא התחשב בכך שמדובר בגאון ההלכה, ואף לא אמר את דבריו בלשון 'אולי', אלא 'קבע' שיש לברך שנית.
הגאון לא השיב לדבריו, והמשיך כאילו לא קרה מאומה. אבל האיש לא שתק, והמשיך להעיר, ואמר שנית שיש צורך לברך.
והגאון אינו מגיב.
רק לאחר שסיים את הקידוש, והציבור שהיה במקום התפזר קמעה, אמר הגאון לאיש שהעיר, שלפי המגן־אברהם אין צורך לברך.
הגאון רבי אברהם גנחובסקי זצ"ל, שהיה נוכח במקום, אמר שהגאון מטשיבין התכוון למגן־אברהם האומר שכוונת המקדש והמברך היא על כל מה שנמצא על השולחן, וכיון שהיין היה כבר על השולחן, לא צרך לברך שנית.
הגאון מטשיבין, בהנהגתו זו שלא הגיב מיד לדברי האיש, מצא חן בעיני ה'. מן־הסתם הוא עשה חשבון שאם יגיב בו־במקום, הדבר יבייש אותו ועלול להזיק לו, ולכן החליט לנקוט בפלך השתיקה.
הנהגה זו, ענוות־חן היא. "ולענוים יתן חן" (משלי פרק ג' פסוק ל"ד). והגמרא (סנהדרין,) אומרת 'הוי קבל וקיים'. וברש"י: 'הוי עניו ותחיה'. וממשיך רש"י כותב: 'קבל לשון אפל, עשה עצמך אפל ושפל'.
זה משתלם
צריך לומר במלים הכי־ברורות: בעל שלא יתווכח עם אשתו, אלא יכניע את עצמו ויעשה את רצונה, ישא חן בעיני אלוקיו, וממילא גם בעיני רעייתו. וכשהאדם נושא חן בעיני השני, לא חסר לו מאומה…
צריכים לשאול את מי שניסה להתנהג כך… התשובה תהיה חד־משמעית: זה כדאי. זה משתלם. ה'החזרים' הם כל כך גדולים ורבי־משמעות, שחבל להפסיד אותם.
'הרכב הקודם נסע חלק, ודווקא הרכב היוקרתי החדש עושה בעיות'…
מדברי החידושי־הרי"ם שנאמרו בקטע הקודם נלמד כיצד לילך בדרכי החיים. כל אחד הרוצה למצוא חן בעיני זולתו, יבטל את דעתו כלפיו, ויראה שהדברים יפעלו בצורה המהירה ביותר.
אשה הרוצה להשכין שלום בית בתוך ד' אמותיה, ולמצוא חן בעיני בעלה, תבטל את דעתה מפני דעתו, ותחשוב שכיון שזה הבעל שהקב"ה נתן לי, אם כן אין לי בעל אחר, וארגיל את עצמי אליו, עד שהוא ימצא חן בעיני, ואני בעיניו.
כך גם בענין הדירה והמקום שהאדם מתגורר בו. יש ואדם אינו מרוצה ממקום המגורים שלו, והדבר טורד את מנוחתו ושלוות דעתו, ואין הוא יודע מה לעשות.
הצד היעיל ביותר שיוכל לנקוט בו הוא שיחשוב שאין לו מקום אחר, שלא עומדת בפניו אופציה נוספת, יראה שלפתע פתאום המקום ימצא חן בעיניו.
וכן אשר לרכישת חפץ. פגשתי אדם שקנה רכב חדש ונוצץ, יוקרתי מאין כמוהו, וראיתי שהוא רוצה לשוחח עימי בענין הרכב. הייתי בטוח שהשיחה תיסוב על מידת הסיפוק שיש לו מהרכב החדש…
במקום זאת פתח האיש בדברי תלונות ומענות, וסיפר שהאוטו הישן שלו, נסע כל־כך טוב, עד שממש היה נדמה שהמכונית כמו נוסעת מעצמה, בצורה חלקה כל־כך… והנה דווקא הרכב החדש, היוקרתי, עושה בעיות…
מה הפיתרון שמציע החידושי הרי"ם לאיש אשר כזה? – בטל עצמך מפני ה…חפץ. כי הקב"ה נתן לך אותו. תחשוב שזה אכן הדבר הטוב ביותר שהיית יכול עשות, ושאין לך רכב אחר, ואז תגלה לפתע שהוא ימצא חן בעיניך…
דבריו של החידושי הרים אינם זקוקים להסכמות, אבל מי שמתמצא מעט בדרכי החיים, יודע שאכן כך הם פני הדברים במציאות.
כל הספקות והלבטים שיש לאדם; כל רגשי הקנאה שיש לו כלפי אנשים אחרים, יעלמו לחלוטין ברגע שידע בידיעה ברורה שאין לו משהו אחר… או במילים אחרות: שהוא צריך להסתדר עם מה שיש לו…
(מתוך הספר 'שמחה בבית', בעריכת הרב משה מיכאל צורן)