מדוע אמירת הווידוי בעמידה ?

כ"ט סיון תשפ"א- סימן תר"ז- סעיף ג'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הטעם שאסור לדבר בשעת הווידוי?מדוע מכים על החזה בשעת אמירתו? וכיצד נוהגים בעניין המלקות בערב יום הכיפורים?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ראש השנה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תר"ז סעיף ג'   – סימן תר"ו סעיף ד']

ווידוי בעמידה

הווידוי צריך להיות בעמידה, משום שעל ידי שאדם עומד, זה דרך הכנעה, ומתוודה בלב שלם, וטוב שיתכופף כמו במודים, ולא יסמוך על שום דבר בצורה כזאת שאם ייקחו ממנו את אותו דבר, הוא ייפול, שאז זה לא נקרא שהוא עומד, והעמידה צריכה להיות עד סוף אמירת 'על חטא שאנו חייבים עליהם ד' מיתות בית דין', ואפילו כששומע את הווידוי מהשליח ציבור והוא לא מתוודה עם השליח ציבור, בכל זאת צריך לעמוד כאשר השליח ציבור מתוודה, והמשנה ברורה מדייק את לשון השולחן ערוך, שמשמע ששיטתו היא, שכאשר השליח ציבור מתוודה, היחיד לא צריך להתוודות, ויוצא ידי חובה במה שהתוודה, אבל הרמ"א חולק וסובר, שהיחיד חוזר ומתוודה עם השליח ציבור בחזרת הש"ץ, שעיקר הווידוי הוא 'אבל אנחנו חטאנו'.

דיבור בשעת הווידוי

אין לדבר בשעת הווידוי ואפילו באמירת 'על חטא', כיוון שאומרים את הווידוי לפני 'אלוקי נצור', ואסור לדבר שם, אבל יש להפסיק אפילו באמצע 'אשמנו' בשביל לענות קדיש או קדושה.

הכאה על החזה

בשעת אמירת הווידוי כשמזכיר את החטא, יכה על באגרוף על החזה או על הלב, לומר, אתה גרמת לי שאחטא.

ווידוי על עבירות שלא חטא בהם

עוונות שאדם התוודה עליהם ביום הכיפורים שעבר והוא לא חזר וחטא בהם, בכל זאת יכול לחזור ולהתוודות עליהם, והרי זה משובח.

בכל הווידויים של יום הכיפורים, אינו חותם בווידוי שאחרי התפילה.

מנהג מלקות בערב יום הכיפורים

כל הקהל לוקים שלושים ותשע מלקות לאחר תפילת מנחה, כדי שמתוך כך ייתן אל ליבו לשוב מעבירות שבידו, ונהגו שהנלקה אומר ווידוי בשעת המלקות, והמלקה אומר 'והוא רחום יכפר עוון' שלשה פעמים, שהם ל"ט תיבות כנגד ל"ט מלקות, ונהגו להלקות ברצועה כל שהוא, כיוון שמלקות אלו הם רק לזיכרון של מלקות, ולוקה מלקות קלים, ויקח רצועה של עגל, על דרך שנאמר 'ידע שור קונהו', והנלקה לא יעמוד ולא ישב, אלא יהיה מוטה פניו לצפון ואחוריו לדרום.

יום הכיפורים מכפר למי שמאמין בכפרתו

יום הכיפורים אינו מכפר אלא לשבים ומאמינים בכפרתו, אבל אדם שבועט בו, וחושב בליבו מה מועיל לי יום הכיפורים זה, אינו מכפר לו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן