'כמה שעות ביום לדעתך, מסוגל בחור לשבת מול גמרא, כשהוא לא מבין ולא מסתדר עם הלימוד?' זו השאלה ששאלתי פעם משגיח בישיבה, שהסביר לי שבחור פלוני, מוציא אותו מדעתו בכך שהוא לא מצליח לשבת יותר משעה כמו שצריך ב'סיידר'. השאלה הזאת וההבנה שמי שלא מתחבר כראוי ללימוד, סדרי הישיבה היא סבל עבורו, הביאה אותנו בארגון 'אחינו' להשקיע ולהקים פרויקט ומערך נרחב להענקת 'גישמאק' ו'מתיקות התורה' לצעירי הצאן.
במחשבה ראשונה, ניתן יהיה לחשוב שה'גישמאק בלימוד', כלומר ההנאה והיכולת להתענג על לימוד התורה, זה בהחלט נושא חשוב כשלעצמו, אבל הוא רק בורג קטן במערכה הגדולה של החינוך. אנחנו צריכים לחנך את הילדים ובני הנוער ליראת שמים, לאהבת חסד, למידות טובות, להתנהגות אנושית בסיסית, לנתינה, להבלגה, להעברה על המידות ולעוד הרבה מאוד דברים טובים וחשובים.
נכון, אנחנו מאוד מקווים שהילדים שלנו גם ייהנו מהלימוד ויאהבו ללמוד תורה, אבל כאמור, זה רק נושא אחד מיני רבים.
אבל אחרי עשרות שנות פעילות, בארגון 'אחינו' התגבשה לה הבנה והכרה שנושא זה הוא הרבה יותר מעוד נישה צדדית, או תחום אחד מיני רבים בשדה החינוך. זהו תחום עיקרי ויסודי, שעליו מושתת כל היסוד של החינוך.
למה באמת?
כדי להבין זאת, כדאי שנתאר לעצמנו מצב שבו אנחנו צריכים להתמודד עם בחור שקשה לו עם החברה, הוא סובל מבעיות חברתיות קשות ונוטה להסתכסך עם חבריו בישיבה לעיתים קרובות. הוא גם נעלב מכל עניין קטן, קל לכעוס, קשה לרצות ויש לו מערכת יחסים סבוכה גם עם בני משפחתו. ברור לכל שבחור כזה יהווה אתגר לא פשוט עבור אנשי החינוך שינסו לעבוד איתו. הוא יהיה נטל נורא על הישיבה ש'תזכה' בו, ויידרשו אנשי חינוך מיוחדים עם לב רחב ויכולת הכלה עצוה כדי ללוות אותו ולנסות להציל אותו.
ועכשיו בואו ונוסיף לכל המגוון ה'נפלא' הזה של התכונות שתיארנו עוד תכונה אחת ויחידה: יכולת ליהנות ולהתענג על לימוד התורה הקדושה. הבחור הזה, כשהוא פותח גמרא ויושב ללמוד, עיניו זורחות מאושר, והוא מסוגל לשבת וללמוד מספר שעות ברציפות, מתוך הנאה צרופה ותחושת מתיקות עילאית.
מה תאמרו עליו עכשיו? האם הוא עדיין נראה כמו מקרה אבוד שרק אנשי חינוך בודדים יהיו מסוגלים לנסות ולעזור לו? בוודאי שלא! הגישמאק בלימוד הוא יסוד חשוב שמשנה את כל התפיסה שלנו לגבי הבחור, ובצדק. כי בחור שאוהב ללמוד, יש לו מפלט חיובי מכל הקשיים האחרים שהוא מתמודד מולם. נכון שקשה לו עם חברים, אבל כשהוא נקלע למצב סבוך מולם, הוא פותח גמרא ושוקע בלימוד לכמה שעות. כך גם לגבי תסבוכות עם אנשי הצוות או עם אחרים..
ברור לנו שהיכולת של בחור כזה להתמודד עם כל הקשיים האחרים שנערמו בדרכו, גבוהה שבעתיים מהיכולת שהיתה לו כשלא ידענו על כך שהוא אוהב ללמוד ולעסוק בתורה הקדושה.
לכן ה'גישמאק בלימוד', הוא לא רק תכונה צדדית ובעל חשיבות מוגבלת. זהו כלי עוצמתי שיאפשר לבחור שלנו לצלוח את כל הקשיים שעמם הוא מתמודד, ולהישאר בן ישיבה איכותי. הוא יוצא למאבקים בתחומי החיים האחרים כשהוא עם מצברים טעונים ביראת שמים וקשר חיובי עם התורה ועם נותן התורה. כל ההתמודדות שלו נראית אחרת.
הפרויקטים שהוביל ארגון 'אחינו' הם רבים מספור. הארגון עזר והגיש סיוע לאלפי בחורי ישראל במשך, קרובים ורחוקים כאחד. אנחנו מפעילים את מוקד 'הישיבה' שמעניק לבחורים ייעוץ והכוונה ראשונית להתמודדות עם קשיים ומשברים בתחומי החיים השונים, יש לנו פעילים נמרצים שעסוקים במניעת נשירה, בשיבוץ בחורים בישיבות, בייעוץ פרטני לבחורים המתמודדים עם קשיים, בליווי של מקרי מצוקה ועוד ועוד.
אבל אחד מהפרויקטים החשובים בפעילות של 'אחינו', זה נושא החדרת ה'גישמאק' בקרב הצעירים. כי בחור שאוהב ללמוד, הוא בחור שכל ההתמודדות שלו היא שונה, הוא יוצא לשדה הקרב כשבחגורו כלי נשק רב עוצמה מול היצר הרע: תורה תבלין!
כך זה קורה בפועל
הרעיון של החדרת הגישמאק בלימוד הוא כמובן רעיון נפלא, כל בר דעת מבין את החשיבות של הנושא, וביתר שאת לאחר שאנחנו מציגים בפניו את הטיעונים האמורים. כל איש חינוך יגיד לכם בלי להסס שבחורים שאוהבים ללמוד הם בחורים טובים יותר בכל תחום אחר.
אבל איך עושים את זה בפועל? איך מחדירים בלבו של בחור צעיר את החשק והאהבה לתורה?
לפני שנים אחדות, השקיע ארגון 'אחינו' מאמץ רב בנושא הזה, נערכו ראיונות עם מגידי שיעורים, ר"מים, ראשי ישיבות, אברכי כוללים וגם תלמידי ישיבות. נעשתה בדיקה מי אוהב ללמוד ומי אינו אוהב, מי נהנה מהלימוד ומי אינו נהנה, ולאחר שנעשה פילוח כזה, בדקנו גם למה אנשים נהנים ללמוד, איך הם מוצאים הנאה וסיפוק בלימוד מעבר לעצם העובדה שהם זוכים לקיים מצווה גדולה וחשובה של לימוד התורה כמובן.
התשובות שהתקבלו במסגרת המחקר הזה, התגבשו לכדי סל רחב של עצות ורעיונות, שרוכזו בחוברת 'תורת הגישמאק', לאחר שנוסו בפועל על מספר רב של תלמידים שהתקשו בלימודם, ובזכות הרעיונות הללו זכו למצוא טעם בלימוד, לראשונה בחייהם.
כמובן שאין כל הדעות שוות, ומה שיסב לאחד עונג רב, ישאיר את חברו אדיש ושווה נפש. כל אחד מתלהב מדברים אחרים, מסגנון שונה של לימוד, מצורה אחרת של חקירה וירידה לעומק הסוגיא ועוד ועוד. ולכן סל הכלים כולל מגוון רחב מאוד של רעיונות, שחלק מהם בוודאי נוגע לכל אחד ואחד מאתנו.
במקביל הוקם 'מוקד גישמאק' טלפוני, הפועל לצד 'מוקד הישיבה' הוותיק של 'אחינו', אלא שבשונה ממוקד הישיבה שמעניק עזרה וסיוע בכל תחומי החיים של תלמידי הישיבות הקדושות, ב'מוקד הגישמאק' הוכשרו המוקדנים באופן ייחודי ומקצועי בנושא של סיוע והכוונה לקבלת 'גישמאק בלימוד'.
אבל גולת הכותרת היא 'פרויקט החונכים' של מוקד הגישמאק, מדובר בצוות של עשרות אברכים תלמידי חכמים שיוצאים מדי יום לשטח, נכנסים להיכלי הישיבות הקדושות ולומדים עם בחורי החמד בחברותא, תוך שהם מקנים להם את הכלים ליהנות מהלימוד. הפעילות מתבצעת כמובן בהכוונתו של הצוות החינוכי בכל ישיבה וישיבה, והתוצאות של הפעילות מדהימות! הבחורים פורחים, נהנים מהלימוד, ומלאים סיפוק. הצוותים החינוכיים מדווחים על שיפור עצום בכל צורת ההתנהגות של אותם בחורי חמד שזוכים לקבל סוף סוף הרגשה של מתיקות וערבות בלימוד התורה הקדושה.
לפני תחילת הפעילות של החונכים הם מקבלים הדרכה והכוונה מקצועית מבית 'מוקד הגישמאק', וגם לאחר מכן, מדי תקופה הם נקראים לקורסים וסדנאות של ריענון וחידוד הדרכים והשיטות להאהיב את הלימוד על חניכיהם.
במקביל מעודד הארגון של החונכים להיות ערניים לתגובות של החניכים, לבדוק מה משפיע עליהם יותר, ולהשתדל להלוך לפי רוחו של כל אחד ואחד מהם, כי השיטה בה אנו מעניקים לבחור את היכולת להתענג על לימוד התורה לא כל כך משנה. מה שכן חשוב זה שבסופו של דבר הבחור יצא עם חשק ללימוד התורה וגעגוע של ממש לתורה הקדושה.
בשבועות הבאים נשתדל להביא לכם אי"ה במסגרת זו עצות ורעיונות שיוכלו לעזור לנו לעלות בתורה ויראת שמים.