מעשה היה באחד מימי ראשון בעת שהתפלל כדרכו בישיבה, נוכח רבינו כי המניין היה דליל בשל בחורים רבים שחסרו. לאחר התפילה פנה אל הבחורים בתוכחת מוסר ואמר: "אמש, בליל מוצאי שבת התקיימה לנכדי שמחת שבע ברכות, אך עשיתי חשבון כי באם אשתתף בה, הרי שאתקשה להשכים קום בבוקר, לפיכך לא השתתפתי… עלינו לדעת כי אנו נקראים עבדי ה', עבד הרי הוא פועל, ועל פועלים מוטלת חובה להשכים קום לעבודתם, שכן אחרת הם מועלים בתפקידם"…
כיוצא בזה, בעת שדרש פעם בשמחת שבע ברכות מצומצמת שנערכה לאחד מנכדיו, אמר בתוך דבריו תוכחת מוסר מפלחת כליות ולב: "מכנים אותי פוסק הדור. אינני מרוצה מזה כלל ועיקר, אולם בדבר אחד ויחיד הייתי מסכים שיקראו לי כך. באם ישמעו לי, יצייתו לדברי לסיים את החתונות מוקדם, בשעה 12 או הכי מאוחר בשעה אחת בלילה"… לאחר מכן קרא בנהמת לב: "הן מברכים בחתונה שהכל ברא לכבודו. אך האם זה כבודו של הקדוש ברוך הוא שמשפחות שלמות מישראל נותרות למחרת במיטותיהם, ללא זמן קריאת שמע וללא זמן תפילה"?…
בהזדמנות אחרת הביע בפני מקורבו את מורת רוחו, כראותו אברכים צעירים האוחזים תיק טלית ותפילין בחיקם וצועדים בניחותא לתפילה בשעה 9 בבוקר.
איזו ברכה ביקש ממי שבירך אותו כי יאריך ימים על ממלכתו עד מאה ועשרים
מעשה היה, בעת שהוצרך רבינו לנסוע פעם לחוץ לארץ בשעת בוקר מוקדמת, ביקש ממקורביו כי יארגנו עבורו מנין מצומצם לשעה 5 וחצי בבוקר. הרהיב אחד מהם עוז ואמר, כי עבור רבינו ייאותו כל תלמידי הישיבה להשכים קום ולהתפלל עמו. חייך רבינו וענה: "בחורים מסוגלים להתפלל מוקדם בבוקר בשעה 5 וחצי או מאוחר בשעה 7 וחצי, אבל להתייצב לתפילה בשעה 7 בדיוק זו כבר משימה קשה" – כרומז לכך שהיצר מתגבר על האדם דווקא במה שמוטל עליו לעשות וכ"מצווה ועושה", מה שאין כן בדברים אחרים, אין ליצר כל מניעה. כמובן שמשפט קצר זה חושף מעט את עולם מושגיו, בכך שאת השעה 7 וחצי בבוקר הוא כבר מגדיר כ"מאוחר".
בשכונת זכרון מאיר היו אומרים כי ניתן לכוון את השעון על פי זמן הליכתו של רבינו לתפילה. לאורך כל שנותיו מעולם לא ארע שאחר פעם לא לתפילה ואף לא לשיעור. לכל היותר יכול היה להקדים מעט ולהיכנס דקה או שתיים קודם הזמן – וכפי שאכן היו הגבאים מפרסמים במודעות על זמני התפילה בימים הנוראים, "שזוהי השעה שנקבעה, אך רצוי להקדים". כך גם בתקופות האחרונות בהן נחלש, לא אבה לוותר על הליכה לתפילה והיה אוזר את כל כוחותיו בכדי להופיע בדיוק בזמן וכהרגלו מימים ימימה.
לאי מי ממקורביו שברכו פעם כי יאריך ימים על ממלכתו עד מאה ועשרים, נענה רבינו ואמר: "כל ימי הייתי מקפיד על דיוק הזמנים, ברכני נא שאזכה להתמיד בכך גם להבא.
ואכן תפילתו של רבינו לשם דבר היתה, והיא הטביעה חותם נצח בלב כל תלמידיו שהביטו בו בשעה זו. מה נהדר היה מראהו עם היכנסו כמה דקות לפני התפילה, עטור בטלית ותפילין, כשהוא כורע ומשתחווה כנגד ההיכל ושפתיו ממללות חרישית "ואני אשתחווה ואכרעה אברכה לפני ה' עושי", משם היה עושה דרכו אל מקומו הקבוע, ופותח בתפילתו העשויה מקשה אחת של התלהבות ודביקות, כשכולה נאמרת באצילות נועם ומתוך מתינות ויישוב הדעת. עומד היה לפני ה' כשעיניו מתקשרות בדמעות. כך עם תחילת התפילה באומר ואת הפיוט 'ידיד נפש' בהתעוררות ובהשתפכות, במיוחד בעת הגיעו לברכת אהבה רבה, אז היו פורצות דמעותיו הרותחות, כשהוא מייחל ומתחנן כנער קט על הצלחתו בתורה.
כיוצא בזה, היתה גם אריכות תפילתו בעת פתיחת הארון בשעת הוצאת ספר תורה. משנשאל פעם מה טעם מאריך הוא כל כך בשעה זו, נענה ואמר כי בהגיעו לתיבות "ותיהב לי בנין דכרין דעבדין רעותך", מכוון הוא באופן מיוחד גם על תלמידיו החשובים אצלו כבנים, ומתחנן בעדם כי יפתחו בפניהם שערי תורה ויצליחו בלימודם.
בחור היושב ולומד בהתמדה שעות ארוכות בשקידה ויגיעה, הרי שאין ספק כי בריא הוא לחלוטין"…
מסתובב היה רבינו בין שולחנות בית המדרש, כמעשים שבכל יום, ומבטו הרחום מלטף את תלמידיו אהובי נפשו. 'פעם ישבתי ולמדתי כשגבי כפוף מאד מעל הגמרא – מספר אחד מתלמידיו לפתע הרגשתי טפיחה קלה על הגב משהסתובבתי לאחורי רואה אנכי את רבינו הפונה אלי בחיוך אבהי ואומר: בן תורה צריך לשמור על בריאותו ולא לשבת עם הגב כל כך כפוף". כך בא לידי ביטוי גם דאגתו של רבינו לבריאות תלמידיו לצד דאגה ושמירה על רוחניותם. עוד סופר על בחור בן עליה מפארי הישיבה שנודע בהתמדתו המיוחדת, אשר עם הגיעו לפרקו דברו בו נכבדות אצל אחד מגדולי וחשובי הרבנים בארץ ישראל. אותו רב שביקש לתהות מקרוב על קנקנו, נסע לבני ברק והגיע להיכל הישיבה. לאחר מכן נכנס לרבינו וביקש לשמוע את דעתו על הבחור. רבינו כמובן הרבה לשבחו ולהללו ורמז לו כי דעתו נוחה משידוך זה. טרם צאתו, הוסיף ושאל על מצב בריאותו של הבחור. נענה רבינו ואמר: "לא ביררתי מעודי על מצבו הבריאותי, אך זאת יכול אני לומר בביטחה, כי בחור היושב ולומד בהתמדה שעות ארוכות בשקידה ויגיעה, הרי שאין ספק כי בריא הוא לחלוטין"…
מעת לעת היה מסב רבינו במחיצת תלמידיו. את סעודת ליל שבת למשל, נוהג היה לסעוד בביתו, אך את אמירת 'שלום עליכם' לפני הסעודה נהג לשורר יחד עם הבחורים בחדר האוכל של הישיבה. כך גם לקראת סוף הסעודה, שוב היה מופיע בהדר גאונו, ויושב במחיצת תלמידיו שעה ארוכה בזמרם זמירות שבת, שירות ותשבחות לקל חי בדבקות, כאשר ביני לביני הוא מרעיף עליהם טללי מוסר ויראה מאוצרות נפשו. לעיתים היה שואל את הבחורים שאלות בחומש עם רש"י על פרשת השבוע. אך למותר לציין, כי הרגעים הנעלים הללו נחקקו לעד בלב תלמידיו.
תוך כדי ישיבתו עמם, היו עיניו של רבינו עוקבות בדממה אחר הנעשה על השולחן, כשבחושיו החדים הוא בוחן את שביעות רצונם של הבחורים על פי הבעת פניהם. באחת השבתות, השגיח רבינו כי הכלים החד-פעמיים המוגשים לפני הבחורים בסעודת שבת, אינם הולמים את כבוד השבת ופוגמים בתחושת הביתיות של הבחורים. במוצאי שבת קרא לאחראים, הוציא מכיסו סכום כסף הגון ומסרו להם על מנת שירכשו בהם כלים נאותים כיאה לכבודה של שבת
הרבנית ע"ה מפקחת על כל ענייני המטבח
אהבתו לתלמידיו אף היא לא ידעה גבולות, למענם היה טורח כטרחת אב על בנו. כך לדוגמא, בשנים הראשונות להקמת הישיבה, כאשר מכשיר הטלפון טרם היה אז נפוץ, היה קורה שהורי תלמידים היו מתקשרים אל ביתו של רבינו ומבקשים לשוחח עם ילדיהם. רבינו לא היה משגיח בכבודו, והיה יוצא בעצמו אל הישיבה כדי לקרוא לבחור המבוקש.
בהקשר לכך סופר על אמו של רבינו, הרבנית הצ' מרת רחל ע"ה, אשר התגוררה בניו יורק, שפעם בעת ששהתה בארץ הקודש והתארחה בבית בנה, הבחינה כיצד לאחר צלצול הטלפון בביתו, קם רבינו מעם הגמרא ונפנה לצאת לבית המדרש כדי לקרוא לבחור. ניגשה הרבנית אל הדלת ומנעה ממנו לצאת באומרה כי אין זה לפי כבודו וכי ביטול תורה הוא זה. תחת זאת הלכה היא אל הישיבה וביקשה את הבחור.
חלק בלתי נפרד מן הישיבה ,היתה הרבנית הצדקנית ע"ה, אשר למרות פועלה דווקא מאחורי הקלעים וכדרכן של נשים צדקניות, ליוותה את ספינת הישיבה מיום היווסדה ועד נשימת אפה האחרונה, בעמידתה לימין רבינו בכל שלב ההקמה ובנוטלה חלק פעיל בניהול הישיבה, מתוך דאגה והתמסרות אין קץ לצרכיהם של התלמידים, אותם ראתה כבנים ממש.
בשנים הראשונות, כאשר מטבח הישיבה התנהל באופן מצומצם, בהתאם למניינם של התלמידים, היתה הרבנית ע"ה מפקחת על כל ענייני המטבח, ועוקבת בעין רחימאית אחר הכנת המאכלים, שיהיו מזינים ובריאים, ואף ערבים בטעמם, כיאה וכיאות ללומדי תורה. גם בתקופות מאוחרות יותר, כשמתכונת המטבח התרחבה בשל ריבוי התלמידים, הוסיפה לפקוח עין על טיב התבשילים לרווחת הבחורים.
כן סופר, כי היא היתה מסתובבת בין חדרי הפנימיה ודואגת לנקיונם ולטיפוחם, מתוך כבוד הוערכה עמוקה לתלמידים השקועים בתלמודם, למען יחושו בחדרם כבביתם. לא אחת כאשר נתקלה בחדר שלא היה מסודר כל צרכו, לא השגיחה על כבודה ועל כוחותיה והיתה מסדרת במו ידיה את כלי המיטה, מנקה ומאווררת את החדר.
בחיבתה היתירה לתלמידי הישיבה, היתה דואגת לבחורים מעוכבי שידוך, ולא נחה ולא שקטה עד שזכתה להתבשר בדבר ישועתם למזל טוב. כן היתה מסייעת בסתר לחתנים מעוטי יכולת ודואגת עבורם לצרכי שמחת נישואיהם, כשהכל נעשה בשקט ובצינעא, ברוב חמלה ודאגה כנה.
לא פעם, דיבר רבינו בשבחה והיה מתבטא אודותיה בלשון בו קרא רבי עקיבא כלפי אשתו הצדקת רחל ע"ה בפני תלמידיו: "שלי ושלכם – שלה היא", כלומר, לזכותה ולזכות מעשיה נזקפים כל תורתו ותורתם של תלמידי הישיבה.
(מתוך הספר 'אבי ההוראה')