הגאון רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל נולד בשכונת שערי חסד בירושלים, ושם, בדירה קטנה ברחוב פרוש 11, התגורר כל ימיו ומביתו יצאה תורה והוראה לכלל ישראל. רבי שלמה זלמן קבע את מקום תפילתו בבית הכנסת הוותיק שבמרכז השכונה, "בית הכנסת הגר"א", שברחוב בר זכאי.
סיפר הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א שפעם אחת הוא בעצמו הגיע לביתו של רבי שלמה זלמן כדי לשוחח אתו בדבר הלכה. תוך כדי השיחה, מסתכל רבי שלמה זלמן בשעונו ואומר לאורח: הגיע זמן התפילה! אחד מבני הבית שהקשיב לשיחה התפלא על כך, זאת לפי שידע שעד לתחילת התפילה בבית הכנסת "הגר"א" יש עוד רבע שעה, ואילו הדרך מרחוב פרוש עד לרחוב בר זכאי, מהבית של רבי שלמה זלמן עד לבית הכנסת, לא אורכת יותר משתי דקות. מדוע רבי שלמה זלמן עוצר את השיחה כבר כעת ואומר שהגיע זמן התפילה?
רבי שלמה זלמן ראה את פליאתו והוא נענה ואמר לו במתק לשונו: אילו היינו מוזמנים עתה לפגישה עם נשיא ארצות הברית, בוודאי שלא היינו יוצאים לפגישה ברגע האחרון. היינו עושים את כל ההכנות הנדרשות כדי שנהיה במקום בזמן, ועושים הכל כדי ששום תקלה ומניעה לא תעכב אותנו בדרך. האם לא ברור לנו שהיינו יוצאים לדרך הרבה יותר מוקדם מרבע שעה לפני קיומה?! על אחת כמה וכמה כשיש לנו פגישה עם מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, פגישה בה יש לנו את הזכות לדבר אתו ולשטוח לפניו את תפילתנו ובקשתינו, האם לא נקדים ונצא לקראת הפגישה מספיק זמן קודם לכן?
ומי שהמשל על פגישה עם נשיא ארצות הברית נשמע לו קצת רחוק ממנו, כמה סיכויים יש לו לפגוש בנשיא, הרי לנו משל מחיי היום יום: רשת חנויות גדולה ומצליחה עשתה מבצע לרגל פתיחת סניף חדש. העשרה ראשונים שיגיעו בפתיחת החנות יקבלו זכות קנייה. באיזה סכום? החליטה הנהלת הרשת שהסכום יהיה זהה למספר המבקרים שיהיה באותו יום בחנות. יבואו מאה איש היום – יקבלו העשרה ראשונים מאה שקל. יבואו אלף איש – יקבלו העשרה ראשונים אלף שקל. הרי אין לתאר ואין לשער מה שילך שם, יהיו אנשים שיבואו לישון בלילה על המדרכה ליד החנות, יחכו שעות על שעות סמוך לחנות, כדי שהם יהיו העשרה ראשונים בחנות, כדי לקבל את הסכומים הגדולים המובטחים.
עכשיו שימו לב, רבי יהושע בן לוי אומר במסכת ברכות (מז:): לעולם ישכים אדם לבית הכנסת כדי שיזכה וימנה עם עשרה הראשונים, שאפילו מאה באים אחריו, נותנין לו שכר כנגד כולם. אלו שמשכימים ופותחים את בית הכנסת – מקבלים שכר כנגד כל המתפללים שיבואו אחריהם. יבואו מאה – יקבל שכר כנגד מאה איש. יבואו אלף – יקבל שכר כנגד אלף איש.
על הפסוק (במדבר א נג): 'וְשָׁמְרוּ הַלְוִיִּם אֶת מִשְׁמֶרֶת מִשְׁכַּן הָעֵדוּת', מסביר רבינו האביר יעקב זיע"א בספרו 'פתוח חותם' שיש כאן רמז על עניין זה של עשרה ראשונים בבית הכנסת, שכן 'את משמרת' הוא ראשי תיבות: א'ופן ת'פילה: מ'שכים ש'יהיו מ'עשרה ר'אשונים ת'חילה. אופן התפילה הנכון והראוי הוא שיהא האדם משכים ומגיע בעשרה הראשונים לבית הכנסת.
וכמה חבל על אותם אנשים, שבהמשך למשלים הקודמים, כבר הגיעו לבית הלבן לפגישה עם נשיא ארצות הברית, כבר הגיע הזמן של הפגישה, הנשיא מחכה עליהם והם לא נכנסים. הם נמצאים בפתח החנות, מחלקים את השוברי קנייה, זכויות של מאות ואלפי שקלים, רק להושיט את היד ולקחת. והם לא לוקחים.
עליהם היה מבכה הגאון בעל 'פלא יועץ' ואומר: והמקדים להיות מעשרה ראשונים נוטל שכר כנגד כל הבאים, ובפרט המקדים להיות ראשון הפליג מאד בזוהר הקדוש בשבחו דקאי בדרגא דצדיק והוא תיקון גדול לפגם הברית ונעשה ריע אהוב רחימא דקב"ה, מי שמע כאלה ולא ישתדל בכל כוחו להיות הראשון או לפחות מעשרה ראשונים לעשות נחת רוח ליוצרו המשלם שכר טוב לעושי רצונו. ויש רבים שבאים בהשכמה לבית הכנסת והיו יכולים להיות מעשרה ראשונים, אלא שבוחרים לישב בחוץ בעזרת בית הכנסת להרבות שיחה ועזבו לאחרים חילם ואין שם על לב ואינו מקפיד שיקדמנו אחר, לפי שאין יודעים מה המצוה הזאת.
כמה חבל.