כיצד תקיעה אחרונה יכולה לשמש כתקיעה ראשונה ?

ט' סיון תשפ"א-סימן תק"צ- סעיף ח'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הדין באופן שהפסיק בתקיעה נוספת בתוך התקיעות?טעה באחד מסדרי התקיעות האם צריך לחזור ולהתחיל מהתחלה את כל התקיעות? ומדוע לא תוקעים בצד הרחב של השופר?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ראש השנה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תק"צ סעיף ח' עד סוף הסימן]

הפסיק בתקיעה נוספת בין התקיעות

כלל הוא בתקיעות, שצריך שלא יהיה שום הפסק בין התקיעה לבין התרועה, כלומר, התקיעה שלפניה והתקיעה שלאחריה, צריך שלא יפסיק ביניהם שום הפסק של קול שופר שלא קשור לעניין, ואם הפסיק בקול שופר שלא קשור לעניין בין הפשוטה לתרועה, בין מלפניה ובין מלאחריה, צריך לחזור ולתקוע מתחילת אותו סדר, ולכן, אם הפסיק ותקע תרועה בין תקיעה לשברים, וכן אם בסדר תר"ת הפסיק בין התקיעה לתרועה ותקע שברים, וכן אם בסדר תר"ת הוסיף תרועה נוספת לאחר התרועה, ונמצא שהפסיק בין התרועה לתקיעה, וכן אם לאחר התרועה תקע פשוטה אחרת שלא לשם מצוה, דהיינו, יש כאן קול שופר שמפסיק בין התרועה לתקיעה, או אם לאחר שתקע שלשה שברים שתק והפסיק, ואחר כך תקע שברים אחרים, ואפילו שבר אחד בלבד, בכל אלו הדבר הפסק, וחוזר מתחילת הסדר, כיוון שבכל תרועה צריך תקיעה מלפניה ומלאחריה, ולעניין תקיעה כמתעסק ושלא לשם מצוה שנחשב הדבר להפסק וכנ"ל, המגן אברהם אומר, שיש להקל בזה שזה לא נחשב לתקיעה וממילא זה לא נידון כהפסק, והביאור הלכה מביא, שלכתחילה טוב לחוש לדעת השולחן ערוך שזה נחשב להפסק, ולכן צריך להיזהר בבתי כנסיות הסמוכים אחד לשני, ותוקעים שתיהם באותה שעה, שלא יתקעו בית הכנסת אחת עד שיסיימו בבית הכנסת השנייה, ואפילו שהשומע לא מכוון לצאת ידי חובה מהתקיעות של הבית כנסת האחר, בכל זאת לשיטת השולחן ערוך שתקיעות כמתעסק הם הפסק, הפסיד התקיעות ששמע, ולכן יש להחמיר בזה.

תקיעה אחרונה יכולה לשמש כתקיעה ראשונה

באופן שאנחנו מצריכים אותו לחזור מהתחלה, אינו צריך לחזור גם על התקיעה האחרונה, כיוון שהתקיעה האחרונה שתקע, עולה לו לתקיעה שלפניה, ומכאן רואים, שלא צריך לדעת היכן אוחזים בתקיעות האם זו תקיעה שלפניה או שלאחריה, וגם תקיעה שכיוונו בה לתקיעה שלאחריה, יכולה לשמש כתקיעה שלפניה.

טעות בתקיעות

אדם שטעה ותקע שתי תשר"ת, או שני תש"ת, או שתי תר"ת כהוגן וטעה בשלישי, אין עניין לחזור על כל התשר"ת והתש"ת והתר"ת, אלא חוזר רק על מה שטעה, ואם תקע בצד הרחב של השופר, לא יצא ידי חובה, שנאמר, 'והעברת שופר תרועה', דרך תמונת גידולו שהאיל מעבירו בחייו מראשו, וכך צריך לתקוע בו, דהיינו בצד הקצר, וגם רמז לדבר, 'מן המצר קראתי ק-ה'.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן