האם יוצאים ידי חובה בשמיעת תקיעת שופר מכמה בני אדם יחד ?

א' סיון תשפ"א-סימן תקפ"ח- סעיף ג'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מדוע בשופר אין בעיה של 'תרי קלי לא משתמעי'?ומה הדין אם אחד תקע בשופר ואחד תקע בו זמנית בחצוצרה?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ראש השנה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקפ"ח סעיף ג']

שמיעת תקיעות מג' אנשים בבת אחת

שלושה אנשים שתקעו את שלושת התקיעות בבת אחת, דהיינו, אחד תקע תקיעה, השני תקע תרועה, והשלישי תקיעה, השומע לא יצא ידי חובה, כיוון שצריך לשמוע תקיעה פשוטה לפני התרועה, ותקיעה פשוטה אחרי התרועה, וכאן, שלושת התקיעות היו בבת אחת, כך שאין כאן פשוטה לפניה ולאחריה, וצריך להוסיף ולבאר, שבשופר אומרים 'תרי קלי משתמעי', כיוון שזו מצוה הבאה מזמן לזמן, ולכן זה נחשב כמו שהוא באמת שמע את כל התקיעות.

יש מי שאומר, שבתקיעה הראשונה יצא ידי חובה, ומה שלא יצא ידי חובת התרועה, הוא כיוון שצריך שלפני התרועה תהיה תקיעה, וישלים ח' תקיעות נוספות.

אחד תקע בשופר ואחד בחצוצרה

שני אנשים שתקעו בשופר את כל התקיעות, ואפילו אחד תקע בשופר ואחד תקע בחצוצרות שהם קולות משונים, יצא ידי חובה, ואין בזה בעיה של 'תרי קלי לא משתמעי', כיוון שזו מצוה הבאה מזמן לזמן והיא חביבה, ואדם נותן דעתו על השופר ויוצא ידי חובה.

שלושה שתקעו יחד תשר"ת

שלושה בני אדם שתקעו בבת אחת תשר"ת ותש"ת, יצא ידי חובה ואין בזה בעיה של 'תרי קלי לא משתמעי', משום ששופר הוא מצוה חביבה, וכן אין בעיה של פשוטה לפניה ולאחריה, שהרי היה כאן פשוטה לפניה ולאחריה, ויצא ידי חובה.

לשיטת יש מחמירים, אמנם תרי קלי משתמעי, אבל רק לעניין זה שהוא יוצא ידי חובת תקיעה אחת מהם, אבל לא אומרים שתרי קלי משתמעי ויוצא ידי חובת שתי הקולות, ולכן יוצאים רק ידי חובת סדר אחד ולא ידי חובת כל הסדרים, דהיינו, רק ידי חובת שלוש קולות ולא ידי חובת תשע קולות, ובביאור הלכה מעלה צד, שאם אותו אדם כיוון לצאת ידי חובת כל התשע קולות, לא יצא אפילו באחת מהם, כיוון שלא יכול לצאת ידי חובת כל הקולות.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן