סימן תלג /// סעיף י"א
- אומר השו"ע מי שמנקה את חדרו ביום י"ג, והוא בודקו מחמץ, ונזהר שלא להכניס לשם חמץ, אעפ"כ צריך הוא לבדוק בליל י"ד, שהרי הנקיון אינו כמו הבדיקה.
- ואפילו אם הוא בדק לאור הנר ביום י"ג, מ"מ הוא צריך לחזור ולבדוק בליל י"ד ככל ישראל, שלא לחלק בין בדיקה לבדיקה, ובלא"ה הנר ביום לא מאיר כמו בלילה.
- בזמננו שמנקים ושוטפים את הבית היטב היטב, אומר הגרש"ז שאין חובה לפשפש בכל המקומות בשעת הבדיקה, אלא חובת הבדיקה היא לבחון האם באמת ניקו את כל המקומות היטב, וכ"כ הגריש"א, ואילו הגרנ"ק סובר שאף בזמננו אין די בבחינה האם ניקו את כל המקומות, אלא צריכים להסתכל בכל המקומות האם אין בהם חמץ.
- אומר הרמ"א שכל אדם צריך לנקות את חדריו לפני הבדיקה, ומבאר המ"ב משום שלא נבדוק שפיר בלא הנקיון המקדים.
- המנהג לנקות את כל הבית בי"ג כדי שיוכל לעשות בדיקה בליל י"ד כדין.
- המנהג שבשעת הבדיקה לוקחים נוצות ולנקות עימם בבדיקה בחורים ובסדקים.
- אומר הרמ"א הכיסים או הכפפות ששמים בהם לפעמים חמץ, צריכים בדיקה.
- אפילו אם הוא אומר ברי לי שלא הנחתי חמץ בכיסים, מ"מ הוא צריך לבודקם, משום שזה מילתא דלא רמיא עליה ולאו אדעתיה.
- העולם נוהגים רק לנער את הכיסים בשעת הביעור, אך נכון לבודקם בשעת הבדיקה, ומ"מ יש לחזור ולנערם בשעת הביעור שמא חזר והכניס בהם חמץ שאכל אחרי הבדיקה.
- הכיסים שצריכים לבדוק זה בין שלו ובין של הקטנים מבני הבית.
- האם את הכיסים צריך לבדוק לאור הנר, הגריש"א סובר שדי במישוש, וכ"כ השבה"ל שהרי קשה לבודקם ע"י הנר ולכן יבדוק כמו שאפשר, והגרנ"ק סובר שאין לבודקם ע"י מישוש, אמנם מכיון שקשה לבודקם לאור הנר יבדוק אותם לאור החמה ביום.