יעקב א. לוסטיגמן
"וקידשתו כי את לחם אלוקיך הוא מקריב"
מעשה במו"ר כ"ק מרן אדמו"ר מלעלוב זיע"א, שנכנס פעם לבית המדרש באחד הימים טובים, כשהוא נועל לרגליו נעלי בית, במקום הנעליים החדשות שקנה לחג.
קהל החסידים הבחין מיד בכך שהרבי נמנע מלנעול את נעליו, והיו שניסו לנחש מה גרם לרבי לצאת עם נעלי בית.
היו שהסבירו שבוודאי מדובר בעניינים שאין לנו השגה בהם, אחרים נתנו הסברים יותר טבעיים וגשמיים. חלק מהמנחשים סברו שהנעליים החדשות אולי לא נוחות במיוחד וכן על זה הדרך.
לבסוף היה זה הרבי עצמו שפתר את החידה:
היה זה במוצאי החג, קרא הרבי לאחד מנכדיו, וביקש שינסה להסיר את המדבקה המודבקת בתוך הנעל, עליה הופיע הלוגו של החנות בה קנה הרבי את נעליו: 'נעלי כהן' נכתב על המדבקה.
"כשרציתי לנעול את הנעליים בחג", אמר הרבי לנכד, ראיתי שכתוב על המדבקה את המילה כהן, ואיני רוצה לדרוך על 'כהן', שהרי התורה אמרה 'וקידשתו', ואיך אוכל לנקוט בזלזול שכזה כלפי הכהנים?…".
כעין זה שמעתי שמנהגו של כ"ק מרן אדמו"ר זצ"ל, היה לחבוש לראשו כיפה לבנה בשבתות ובימים טובים וכן בימי חול המועד כמנהג אנשי ירושלים, אמנם בימות החול היה חובש כיפה שחורה כמקובל ברוב קהילות ישראל, ופעם אחת אחר יו"ט פסח, המשיך לחבוש את הכיפה הלבנה גם אחר הפסח, והיו הקהל תוהים על כך אם החליט לשנות את מנהגו ולחבוש כיפה לבנה.
אך בהגיע ל"ג בעומר שב וחבש כיפה שחורה, והסביר כי מאחר ולא השתמש בכיפה השחורה כל ימי הפסח, היא אבדה ממנו ולא מצאה ולכן המשיך לחבוש את הכיפה הלבנה, כי לא רצה לחדש בגד חדש בימי הספירה, עד שהגיע ל"ג בעומר שבו נהגו להשליך בגל אל המדורה לכבוד הרשב"י, וללבוש בגד חדש תחתיו וכן עשה שהשליך אל הלהבות את הכיפה הלבנה וחבש תחתיה כיפה שחורה.
שוב היה מעשה שבתחילת הנהגתו את העדה הנהיג שיהא שליח הציבור עובר לפני התיבה בתפית מנחה של שבת כשאינו מעוטף בטלית, וכך היה המנהג זה כמה שנים, והנה בשבת אחר הצהרים נכנס בפתע לבית המדרש לתפילת מנחה כשהוא מעוטף בטלית ויהי לפלא מה ראה לשנות פתאום מהמנהג.
אחר התפילה נטל לידיו והתיישב לסעוד סעודה שלישית כשהוא עדיין מעוטף בטליתו. לאחר שהחשיך פשט את הטלית, ויישב את תמיהתם של הנוכחים: "בשבת אחר הצהרים הלכתי לטבול במקוה", סיפר, "והנה אירע שנפל הטלית קטן שלי לתוך מי המקווה, ולא יכולתו למשותו החוצה מפני חשש סחיטה, אבל לא רציתי להישאר כשאיני לובש ציצית, ולכן התעטפתי בטלית גדול לשרית היום כדי שלא לבטול ממצוות ציצית אפילו שעה אחת".