סימן רס"ד /// סעיף א
- אסור להדליק פתילה מדבר שלא מאיר טוב, או שהוא קופץ, שמא יטה את הנר וחייב משום מבעיר,
- אם הדליק בדבר האסור כגון בצמר ושיער וכו', אסור להנות מהאור הזה, ואפילו תשמיש שאין צריך עיון בו, וי"א שאם יש אפילו נר אחד כשר בחדר, מותר להשתמש עם הנרות הפסולים.
- ונחלקו האחרונים בהיתר שיש נר כשר, האם מותר לו להשתמש עם הנרות הפסולים רק בחדר שנמצא הנר הכשר או בכל הדירה, דלהמ"א מותר בכל הדירה, ולהא"ר והגר"א רק באותו חדר, ומסיק הא"ר שכשיש נר כשר בחדר, מותר להשתמש בנר הפסול גם דברים הצרכים עיון, אבל כשהוא נמצא בחדר אחר מותר רק השתמשות שאינה מצריכה נר, וכשאין בכלל נר כשר אסורה ההשתמשות לגמרי, והמ"א סובר שכשיש נר כשר ואפילו בחדר אחר, מותרת השתמשות המצריכה עיון גם לאור הנר הפסול, משום שיש את הסברא להתיר שלא יבוא להטות כשיש לו תזכורת של נר כשר, וכשאין נר כשר בכלל, מותרת השתמשות שלא מצריכה נר.
- כשיש נרות פסולים שאסורה ההשתמשות לאורם, מתיר השעה"צ ללכת לאורם, ואין חייב לעצום עיניים, משום שהליכה לאור הנר לא נחשבת השתמשות.
סימן רס"ד /// סעיף ב
- אם כורך על הדבר הפסול דבר המותר, אומר השו"ע אם כונתו כדי שהאור יהיה יותר חזק וטוב אסור, אך אם כונתו כדי שהפתילה תחזיק מותר, ולדעת הרמב"ם אסור.
- אומר הרמ"א שמותר להניח גרגיר של מלח או פול מע"ש על הפתילה כדי שהאור יהיה יותר צלול, ואף שזה מהדברים שאין מדליקים בהם, משום שהוא לא מכוון לפתילה, ואומר הגרי"ש שבשבת אסור להשים את הגרגיר, מכיון שגורם קצת הבערה.