סימן תלג /// סעיף ז 2
- אם נהיה חור בכיס של החליפה ונפל חמץ לתוך הביטנה, דעת הגרנ"ק שצריכים לפתוח את המקום ולהוציא משם את החמץ ולא סגי בביטול, משום שאפשר לפתוח את התפרים ולתפור אותם אח"ז.
- כלים שלשים בהם חמץ, אומר השו"ע שאין לסמוך על מה שרוחצים אותם, משום שא"א שלא ישאר שם כזית חמץ בסה"כ, לכן צריך או ליתנם לגוי במתנה או לטוח בטיט, ורואים שלא מועיל לבטל.
- אומר השו"ע שם יש חור בין הישראל לגוי, שם לא צריך בכלל בדיקה, משום שיש חשש שהגוי יאמר כשפים הוא עושה לי, במה שהוא מחפש בלילה לאור הנר, ויבוא לידי סכנה, ולכן הוא יבטל, אמנם ביום של י"ד ודאי שהוא יבדוק, ומוסיף המ"ב שאפילו בודאי חמץ ל"צ בדיקה בלילה.
- במקרה הנ"ל, אומר הגריש"א שאם הוא יכול לבדוק ע"י מישוש ולא ע"י נר, שיבדוק בלילה ע"י המישוש, שהרי דעתו של הגריש"א שאם אפשר לבדוק ע"י משוש לא צריך נר.
- במקרה הנ"ל, על אף ששלוחי מצוה אינם ניזוקים, מ"מ היכא דשכיח היזקא שאני,