סימן תלג /// סעיף א' 2
- אומר השו"ע שאכסדרא, [דלדעת החק יעקב והא"ר זה מקום שיש לו ג' קירות ומהרוח רביעית נכנס הרבה אור, דלא כהמ"א שסובר שזה מקום ללא קירות כלל אלא עם תקרה בלבד], מלכתחילה יבודק אותה בליל י"ד לאור הנר, אבל אם הא לא בדק בליל י"ד יבדוק בי"ד שלא ע"י נר, משום שאורה רב.
- אף ביום המעונן, כתב השו"ע הרב שיכול לבדוק את האכסרא לאור היום ולא צריך נר כשבודקה בי"ד ביום.
- מי שלא בדק בליל י"ד, יבדוק ביום י"ד מיד בבוקר, משום דזריזין מקדימן למצוות, ולא יאכל לפני הבדיקה.
- מי שבדק את האכסדרא ביום י"ג לאור השמש, אף שאינו צריך לבדוק בליל י"ד, מ"מ זהו שלא כדין, ואומר המ"א שיחזור ויבדוק לפחות חדר אחד בלילה.
- אומר השו"ע שאם יש חלון או ארובה שמשם מדיע השמש, והוא בודק שם בי"ד ביום, דינו כאכסדרא שלא צריך לנר, ואומר המ"ב שה"ה מול חלונות שאורם רב, אך זה דוקא ממש ממול לארובה או לחולן, משא"כ מהצדדים.
- המ"ב לעיל כתב שבבתי כנסיות שיש הרבה חלונות ל"צ ממש לבדוק רק ממול לחלון שהרי יש הרבה אור מחמת החלונות, וכתב השו"ע הרב דה"ה בבתים שיש בהם הרבה חלונות.
- אם יש זכוכית על החלון, אין זה נחשב לאור רב שיפטור ביום בדיקה עם נר, אמנם אומר הא"א והגרש"ז והגריש"א שזה דוקא אם הזכוכית עבה או עכורה שהאור מופרע מלהיכנס, משא"כ אם לא מותר לבדוק לאורה.