כיצד ינהג אדם ששכח לומר המלך הקדוש או המלך המשפט ?

ז' אייר תשפ"א-סימן תקפ"ב- סעיף ב'- סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

שליח ציבור ששכח לומר המלך הקדוש בברכת מעין שבע האם צריך לחזור?מה טעם הנוהגים להתפלל בכריעת ראש וגוף בתפילות הימים הנוראים? ומה תיקנו הגאונים להוסיף בתפילות של עשרת ימי תשובה? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ראש השנה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקפ"ב סעיפים ב' – ה']

שכח לומר המלך הקדוש או המלך המשפט

אדם שחתם 'הק-ל הקדוש' בברכת אתה קדוש, ותוך כדי דיבר נזכר ואמר 'המלך הקדוש', אינו צריך לחזור, ושיעור תוך כדי דיבור הוא ג' תיבות, וכל זה דווקא אם לא התחיל ברכה אחרת, אבל אם התחיל ברכה אחרת, אפילו תוך כדי דיבור חוזר לראש, וכן הדין בברכת 'המלך המשפט', שאם אמר 'מלך אוהב צדקה ומשפט' ותוך כדי דיבור נזכר ותיקן ואמר המלך המשפט, הדין הוא שאינו צריך לחזור, ואם נזכר לאחר כדי דיבור, או שהוא התחיל ברכה אחרת, צריך לחזור, וזה הכל לשיטת השולחן ערוך שסובר שגם בברכת המלך המשפט צריך לחזור, אבל לשיטת הרמ"א שבברכת המלך המשפט מכיוון שגם כאשר אמר מלך אוהב צדקה ומשפט, הוא הזכיר את המלך ולא צריך לחזור בדיעבד, אז בברכת המלך המשפט, גם לאחר כדי דיבור אינו צריך לחזור.

המלך הקדוש בברכת מעין שבע שבליל שבת

בשבת שבעשרת ימי תשובה, בערבית יאמר בברכת 'מעין שבע' המלך הקדוש, ואם טעה ואמר הק-ל הקדוש, יש דעות בין האחרונים האם צריך לחזור, וכל זה דווקא אם סיים את הברכה, אבל אם נזכר לפני שסיים את הברכה, יחזור שוב ויאמר המלך הקדוש, וכן אם חל ראש השנה בשבת, בברכת מעין שבע בחזרת הש"ץ יאמר המלך הקדוש, וחותם בשל שבת בלבד, וכן כשחל יום הכיפורים בשבת, חותם רק בשל שבת ולא בשל יום הכיפורים.

תפילות ימים הנוראים בכריעת ראש וגוף

יש נוהגים להתפלל בראש השנה ויום הכיפורים בכריעת ראש וגוף, משום שאנחנו תלויים בדין, ולכן יכוון להתפלל באימה וביראה, והנוהגים כך, צריכים לזקוף בסוף הברכות, דהיינו, לפני שאומר 'ברוך אתה', משום שתיקנו לכרוע רק בברכת אבות והודאה בסופם, ואם יכרע גם בסיום הברכות, נמצא מוסיף על תקנת חכמים.

תקנת הגאונים בתפילות עשרת ימי תשובה

הגאונים תיקנו לומר 'זכרנו' בברכת אבות, וכן 'מי כמוך' בגבורות, ובהודאה 'וכתוב לחיים טובים', ובשים שלום 'ובספר חיים', וכיוון שזו תקנת הגאונים בלבד, לכן, אדם ששכח לאומרם, אפילו לא עקר רגליו ורק סיים את אותה ברכה אינו חוזר, אבל אם לא אמר את שם השם בברכה, אפילו שיש כמה שמות, כגון 'וכל החיים יודוך סלה ויהללו את שמך באמת, הק-ל ישועתנו ועזרתנו סלה' אף על פי שאמר הק-ל, בכל זאת יחזור לומר 'וכתוב לחיים טובים'.

לעילא ולעילא באמירת הקדישים

בעשרת ימי תשובה כופלים בכל הקדישים לומר 'לעילא ולעילא', ואדם שלא אמר 'ובכן תן פחדך' בברכה שלישית, וסיים המלך הקדוש, אינו חוזר.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן