מדוע מסתפרים בערב ראש השנה ?

ו' אייר תשפ"א- סימן תקפ"א- סעיף ד'- סימן תקפ"ב- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

מה הטעם שנהגו להתפלל על הקברות בערב ראש השנה?מדוע בעשרת ימי תשובה חותמים המלך הקדוש והמלך המשפט? ומה דינו של אדם ששכח לומר 'המלך המשפט'? תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות ראש השנה במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקפ"א סעיף ד' – סימן תקפ"ב סעיף א']

כביסה ותספורת בערב ראש השנה

מכבסים ומסתפרים בערב ראש השנה, כדי להראות שאנחנו בטוחים בחסדי ה' יתברך שיוציא לצדק משפטנו, אבל לא ילבש אדם בראש השנה בגדי רקמה ומשי כמו בשאר ימים טובים, כדי שיהיה עליו מורא הדין, אלא ילבש בגדים לבנים נאים, ובמקומות שלא נוהגים ללבוש בגדים לבנים, בכל אופן לא ילבש אדם בגדים חשובים.

טבילה בערב ראש השנה

יש נוהגים לטבול בערב ראש השנה משום קרי, ואם אינו יכול לטבול מפני הקור צינה, ישפוך על גופו תשעה קבין של מים, ולא יקדים לטבול עד שעה לפני חצות היום, ויש שכתבו, שנכון לאדם למנוע את עצמו מתשמיש המיטה בשני לילות של ראש השנה, מלבד בליל טבילה שחייב לקיים עונתו, ויחזור ויטבול בשחרית, והאנשים שאוכלים לשובע בטנם או שנכנס במחשבתו הרהור אשה, יותר טוב שישמש מיטתו מאשר יבוא לידי עבירה, ויחזור ויטבול בשחרית.

תפילה ותחינה על הקברות

יש מקומות שנוהגים ללכת לקברות בערב ראש השנה, ולהרבות שם בתחינות, משום שבית הקברות הוא מקום מנוחת הצדיקים, והתפילה מתקבלת שם יותר, אב לא ישים מגמתו נגד המתים, אלא יבקש מה' יתברך שיתן לו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר, ויקיף את הקברות, ויתן צדקה לפני שאומר את התחינות, ולא ילך על קבר אחד שני פעמים ביום אחד.

דיני החתימה בברכת 'אתה קדוש' וברכת 'השיבה' בעשרת ימי תשובה

בעשרת ימי תשובה בברכת 'אתה קדוש' חותמים 'המלך הקדוש', וכן בברכת 'השיבה' חותמים 'המלך המשפט', משום שהם ימי דין, שהקדוש ברוך הוא יושב ודן את כל העולם, ומראה את מלכותו וממשלתו, שהוא בכל משלה, ואם טעה או שהוא מסופק, וחזקה שהוא אמר מה שהוא רגיל להזכיר, ואנחנו תולים שהוא לא אמר המלך הקדוש והמלך המשפט, הדין הוא כך, אם הוא בהמלך הקדוש, חוזר לראש, משום ששלשת הברכות הראשונות נחשבות כאחת, ולכן לא מספיק שיחזור על הברכה האחרונה, אלא הוא צריך לחזור לתחילת שמונה עשרה, ואם הוא בהמלך המשפט, הדבר תלוי, אם נזכר לפני שעקר רגליו, חוזר לברכת 'השיבה', וממשיך משם על הסדר, ואם לא נזכר עד שעקר רגליו, חוזר לראש, ולעיל בסימן קי"ח הרמ"א פוסק להלכה, שאדם שלא אמר המלך המשפט, מכיוון שהזכיר מלך אוהב צדקה ומשפט, אין צריך לחזור שוב, ואם בראש השנה ויום הכיפורים התפלל על הסדר ואמר 'תן פחדך', ומסופק אם סיים המלך הקדוש, אפשר שלא צריך לחזור, כי אולי לא שייך לומר בזה שאמר כברגלו כבכל השנה, שהרי לפני סיום הברכה, יש תוספת שאין אותה בכל השנה, ולכן, באופן כזה שהוא מסופק, יש לומר שאמר המלך הקדוש, ובברכות אלו, לא יועיל מה שיאמר אותם תשעים פעמים כמו בסימן קי"ד, כיוון שאם יאמר ברוך אתה ה', זה ברכה לבטלה, ואם יאמר בלי שם ומלכות, גם כשיאמר זאת ממש בתפילה עם שם השם, יחזור להרגלו לומר הקל הקדוש, ולכן אין תקנה לזה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן