דף הבית מידע לנבחן מבחני דף היומי בהלכה מבחני דף היומי בהלכה שאלות לשינוןמבחן מספר 81 מסלול א' וב'(סימן תר"נ עד סימן תרס"ג סעיף ב') 1 / 36 מהיכן מודדים ד' טפחים בלולב? מהתיומת למעלה ועד קצהו התחתון מהיכן שכלתה השדרה למעלה עד השדרה למטה השדרה צריך להיות ב' טפחים, ובעלים שלמעלה צריך להיות ב' טפחים מונים בעלים מהתיומת למעלה ועד תחילת השדרה 2 / 36 אם נשרו מהעלים בתוך האגד בעניין שמפסיק, האם חוצץ? נחשב לחציצה וצריך להוציאם ביום ראשון חוצץ אך בשאר הימים אינו חוצץ אין זה חציצה כי מין במינו אינו חוצץ עלי הלולב אינם חציצה, אך עלי ההדס חציצה 3 / 36 אם נטל את הד' מינים ביד אחת, האם יצא? (ביו"ט ראשון) מחלוקת, ומספק יחזור ויטול בברכה מחלוקת, ויש להחמיר בספק תורה לחזור וליטול בלי ברכה לכו"ע יצא לכו"ע לא יצא 4 / 36 איטר יד, באיזה יד נוטל את הלולב? לכו"ע בימין שלו, שהוא שמאל כל אדם לכו"ע בימין של כל אדם לשו"ע בימין של כל אדם, ולרמ"א בימין שלו באיזה יד שירצה יטול 5 / 36 אם לא בירך שהחיינו על הלולב ביום הראשון, עד מתי יכול לברך?(מסלול א' בלבד) אינו יכול עוד לברך רק ביום שני שבחו"ל הוא יו"ט, יכול לברך רק עד יום שלישי, אך מרביעי ואילך שעברו רוב הימים אינו יכול לברך יכול לברך בשעת נטילה אפילו ביום האחרון 6 / 36 אם בירך שהחיינו בזמן איגוד הלולב, האם יצא?(מסלול ב' בלבד) יצא לא יצא מחלוקת, וחוזר ומברך ביום הראשון מחלוקת, ואינו חוזר ומברך 7 / 36 נתן את הלולב בכלי העשוי מכסף ונטלו כך, האם יצא? (הסכמת האחרונים) אם מניח ידיו תחת שוליו יצא אם אוחז את הכלי בדופניו יצא אפילו אוחז את הכלי בבית יד של הכלי, יצא בכל אופן לא יצא 8 / 36 כשמנענע כלפי מטה האם יש להפוך את הלולב כלפי מטה? לכו"ע יש להופכו לכו"ע אין להופכו דעת הרמ"א שהעיקר שאין להופכו דעת הרמ"א שיש להופכו, ודעת המשנ"ב שאין להפכו 9 / 36 האם צריך לחבר את האתרוג ללולב בשעת הנענוע? לא צריך, כיון שלולב לא צריך אגד לכתחילה צריך לחברו, אך אינו מעכב צריך לחברם, ואם לא חיברם לא יצא אפילו דיעבד באמירת הודו מעכב, אך באמירת אנא לא מעכב 10 / 36 ביו"ט ראשון נטל את הלולב, ולאחר הברכות מצא שלא היו בו ערבות, ויש לפניו ערבות, מה יעשה? יוסיף את הערבות ויחזור ויברך רק על נטילת לולב יוסיף את הערבות, ויברך על נטילת ערבה ושהחיינו יוסיף את הערבות, ויברך על נטילת ערבה, אך אינו צריך לברך שהחיינו יוסיף את הערבות ואינו צריך לברך מאומה ויטלם 11 / 36 האם מותר לקחת יותר מאתרוג אחד או לולב אחד? מותר אסור לולב מותר, אתרוג אסור לולב אסור, אתרוג מותר 12 / 36 לא נטל לולב עד שהגיע בין השמשות, האם חייב ליטלו? (מ"ב) ביום הראשון חייב, ובשאר הימים נכון ליטלו ביום הראשון נכון ליטלו, ובשאר הימים אינו צריך בכל הימים אינו חייב חייב בכל הימים 13 / 36 שכח והתחיל לאכול לאחר שהגיע זמן נטילת לולב, ונזכר שלא נטל לולב, האם חייב להפסיק וליטול, או יכול להמשיך בסעודה וליטול אח"כ? חייב להפסיק וליטול מיד יכול ליטול אחר הסעודה ביום הראשון שהוא סעודת יו"ט, יכול ליטול אחר הסעודה. אך בחול המועד, צריך להפסיק וליטול מיד יום ראשון יפסיק ויטול מיד, ובחול המועד אם יש זמן יכול להמתין עד אחר הסעודה 14 / 36 האם מותר להריח את ההדס של מצוה בימי חג הסוכות? מותר אסור, אבל אם נפסל באמצע החג מותר אסור, אבל במוצאי שב"ק לצורך הבדלה מותר אסור בכל אופן 15 / 36 גוי שהביא לולב לישראל מחוץ לתחום ביו"ט, מהו? אסור ליטלו כלל משום מעשה יו"ט מותר לאחרים אך לא למי שהביאו בשבילו מותר אפילו למי שהביאו בשבילו, אם לא אמר לגוי להביא בשבילו מותר אפילו למי שהביאו בשבילו, ואפילו אם ציווהו להביא 16 / 36 האם מותר להשתמש בכסף מעשר לצורך קיום מצוה? מותר לכו"ע לצורך תוסת של הידור מצוה מותר לכו"ע, אף שהיה מוכן להוציא מכיסו יותר אם הפריש חומש, מותר להשתמש בחומש לצורך מצוה אפילו הפריש חומש, אסור להשתמש עמו לצורך מצוה 17 / 36 כמה כסף צריך להוציא עבור מצוה עוברת? (מ"ב)(מסלול א' בלבד) כל נכסיו חצי מנכסיו שליש מנכסיו עישור מנכסיו ואפשר שחייב עד חומש מנכסיו 18 / 36 ממתי חייב האב לקנות לולב לבנו?(מסלול ב' בלבד) משיודע לברך על הלולב משיודע להחזיק את הלולב דרך גדילתו משיודע לנענע כדינו, ובקי ממש בנענועים משיודע לנענע היינו מוליך ומביא ומעלה ומוריד, אך אינו צריך להיות בקי ממש בנענועים 19 / 36 כמה צריך להוציא מממונו כדי להינצל מלעבור בלא תעשה? אם יש בו כרת, צריך להוציא כל ממונו בכל לא תעשה צריך להוציא את כל ממונו, ובלבד שלא יצטרך אח"כ לחזר על הפתחים בכל לא תעשה צריך להוציא את כל ממונו, ואפילו יצטרך לחזר אח"כ על הפתחים בכל לא תעשה, ואפילו שעובר על הלאו במקום פיקוח נפש 20 / 36 יו"ט ראשון שחל בשבת, האם מנענעים בו את הלולב?(מסלול א' בלבד) בכל מקום מנענעים, כיון שחיובו מן התורה בארץ ישראל מנענעים, אך בחו"ל שהוא דרבנן לא מנענעים בארץ ישראל לשו"ע מנענעים ולרמ"א לא מנענעים, ובחו"ל לא מנענעים לכו"ע לא מנענעים אף בארץ ישראל 21 / 36 קטן שיודע לנענע אך אינו יודע לברך, מהו?(מסלול ב' בלבד) אינו חייב לתת לו לולב חייב ליתן לו לולב, וינענע בלי ברכה חייב ליתן לו לולב לנענע רק ביום הראשון שהוא מן התורה חייב ללמד אותו לברך, ורק אז ינענע 22 / 36 נתן ביו"ט ראשון לחבירו ד' מינים במתנה ע"מ להחזיר, מהו?(מסלול א' בלבד) יצא, ואפילו נאנס לבסוף ולא החזירו יצא, ואפילו אם נפסל קודם שהחזירו יצא, ואפילו אם לא החזיר את המינים אלא את דמיהם יצא אבל אם לא החזיר המינים כשהם כשרים, לא יצא 23 / 36 ביום ראשון של סוכות נתנה אשתו את לולבו לאחר במתנה לצאת בו, ואח"כ שמע בעלה ונתרצה, האם יצא? (הכרעת השעה"צ)(מסלול ב' בלבד) לא יצא, וי"א שיצא ולכן יחזור ויטול בלי ברכה לכו"ע לא יצא, וצריך לחזור וליטול בברכה לכו"ע יצא למפרע אם ישלם על כך ויקנהו, יצא למפרע 24 / 36 נתן לו הד' מינים במתנה ע"מ להחזיר, ואמר לו 'על מנת שתחזירהו לי', עד מתי חייב להחזיר את הד' מינים כדי לקיים את התנאי? אם הנותן או בני ביתו עוד לא יצאו יד"ח, צריך להחזירו באותו יום, ואם יצא, יכול להחזירו גם למחר בשעת מצוותו אם החזירו עד סוף יום האחרון של סוכות יצא בכל אופן חייב להחזירו באותו יום אפילו החזירו לאחר החג יצא 25 / 36 הקנה לולבו ביום הראשון לקטן שהגיע לעונת פעוטות קודם שיצא בו, מהו?(מסלול א' בלבד) מחלוקת אם יכול לחזור ולקבל ממנו לכו"ע אינו יכול לחזור ולקבל ממנו לכו"ע יכול לחזור לקבל ממנו ולצאת בו לכו"ע אפילו הקנה לו ע"מ להחזיר, אין בכח הקטן להחזירו, ולא יוצא בו הגדול 26 / 36 נתן לולב ביו"ט ראשון במתנה ע"מ להחזיר, והחזירו על ידי גוי או קטן, מהו?(מסלול ב' בלבד) לא יצא, כיוון שאינם בני שליחות יצא, כיוון שלא צריך בזה דין שליחות, ומ"מ אינו ברור כ"כ ע"י גוי לא יצא, וע"י קטן יצא ע"י גוי יצא, וע"י קטן לא יצא 27 / 36 על מה סמכו הנוהגים לקנות אתרוג בשותפות כל הקהל, לעניין יום הראשון? אינם יוצאים יד"ח, ונוטלים רק כדי שלא ישתכח תורת לולב בדעת כל אחד להקנות לחבירו ויוצא בו, אך מי שלא נתן כלל מעות לא יצא אם יש ביכלתו ליתן בדעת כל אחד להקנות לחבירו ואפילו מי שלא נתן כלל מעות יצא בדיעבד מועיל לצאת באתרוג השאול, ולכן יוצאים בו 28 / 36 כמה עולים לתורה ביו"ט ראשון של חג הסוכות כשחל בחול? בספר ראשון ארבעה, ובספר שני אחד בספר ראשון חמישה, ובספר שני אחד בספר ראשון שלשה, ובספר שני שנים בספר ראשון ארבעה, ובספר שני שנים 29 / 36 מי שאין לו לולב, האם נוהג להקיף את הבימה? לשו"ע מקיף, ולרמ"א אינו מקיף לכו"ע אינו מקיף לכו"ע מקיף נוטל ערבה ומקיף בו 30 / 36 חל יו"ט ראשון בחול, האם ביו"ט שני בחו"ל, מברכים שהחיינו על הלולב או על השופר? (מ"ב) בשניהם אומרים בשניהם לא אומרים על השופר מנהגינו שמברכים, ועל הלולב לא מברכים על השופר לא מברכים, ועל הלולב מברכים 31 / 36 הביאו לו את הלולב רק באמצע ההלל, מהו?שאלת רשות מברך עליו בין הפרקים, דהיינו בין מזמור למזמור מנענע בהלל בלי ברכה, ומברך עליו אחר ההלל לא ינענע כלל בהלל, ויברך עליו אח"כ וינענע יברך עליו רק לפני הודו או אנא וינענע תוך כדי אמירתם 32 / 36 חובת השמירה:ממה צריך ליזהר שלא להיכשל בשעת הדיבור? מלשה"ר - רכילות - שקר - ליצנות - חנופה מאונאת דברים - מחלוקת - כעס כל התשובות נכונות 33 / 36 מי אינו זוכה לקום בתחיית המתים? מי שאין לו זכות של תורה מי שאינו מניח תפילין בכל יום כל התשובות נכונות 34 / 36 במה אמרו חז"ל שגדולה אונאת דברים יותר מאונאת ממון? שזה בגופו וזה בממונו ושזה ניתן להישבון וזה לא ניתן להישבון שזה איתא בפחות משוה פרוטה וזה ליתא בפחות משוה פרוטה כל התשובות נכונות 35 / 36 כתב הרמב"ם שיש דעות שאסור לנהוג בהם בבינוניות, אלא יתרחק מהקצה האחד עד לקצה האחר, מהו? עצלות חנופה גבה לב 36 / 36 האם מותר לשבח אדם במעלה שאין בו, לשם חנופה? לאדם כשר מותר ולרשע אסור לאדם כשר מותר רק לתועלת אסור אף לתועלת 0% הפעלה מחדש