שאלה: ארגון חסד גדול מחלק סלי מזון לצרכי החג בשווי למעלה מאלף ₪, למשפחות המונות מעל חמש נפשות.
כדי לקבל סל מזון צריך להירשם ולשלם סך 200 ₪ במזומן בלבד עד שבוע לפני מועד החלוקה, ואח"כ מקבלים את הסל שכולל בשר ודגים ושאר צרכי החג. השאלה האם יש בזה חשש רבית, או שכיון שמטרת הארגון לשם חסד, אין בזה כלל רבית, שכן אינם נותנים את הסל כתגמול על המתנת המעות.
תשובה: מצוה גדולה זו של החזקת משפחות בהוצאות הגדולות של חג הפסח, ודאי ראויה לזכות בזכותה לשפע ישועה וגאולה מן השמים, וצריך זהירות יתירה שלא להכשל ח"ו באיסורי ריבית החמורים, ולקבל הוראות ע"פ חכם לעשות באופן המותר, שכן בלי שימת לב אפשר ח"ו לעשות מצות צדקה ולגמול חסד ויחד עם זאת להכשל באיסור ריבית.
הנה כיון שהדברים משתנים בכל עמותה וארגון קשה לבאר בכתב את כל התנאים, לכן נכתוב באופן כללי את אופני ההיתר, ובכל מקום יעשו ע"פ הוראת חכם.
הנה באופן שמתחייבים לשלם מראש במזומן, יוצא שהכסף נתון כהלוואה לארגון עד לקבלת המוצרים בפועל, ויש בזה ריבית. וחשוב לדעת שלא מועיל בזה "היתר עיסקא", כיון שהיסוד של היתר עיסקא הוא שאחוזי הריבית הם מכלל הרווחים שסכום ההלוואה יכול להניב, משא"כ בנדון זה, שהסכום של עלות המוצרים שמקבלים הוא כפול ומכופל מהסך ששילמו מראש, לא ניתן לומר שהמאתיים ₪ הניבו אלף ₪ כמובן, ודרכי ההיתר הם כדלהלן:
- שהמזמינים ישלמו באשראי או בצ'ק דחוי למועד האספקה בפועל.
- באופן שההתנהלות היא רק במזומן, שהכסף ינתן עבור מוצרים שקיימים ברשות הארגון בזמן התשלום בהיתר "יש לו".
- שהכסף ינתן ביד הארגון כפקדון, והארגון יקנה בכסף זה את המוצרים עבור המזמינים ובשליחותם.