הרב מנחם מנדל אייזנברג – ירושלים ת"ו
בפסחים צד: תנו רבנן חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למעלה מן הרקיע, וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע, ובלילה למטה מן הקרקע, אמר רבי ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננים ובלילה רותחין.
לגבי הילוך החמה ביום אין מחלוקת שהיא מהלכת למטה מן הרקיע מעל לראשינו וצורתה כך:
ונחלקו לגבי הילוך החמה בלילה, להיכן מהלכת. ובהבנה פשוטה מבינים שחכמי ישראל אומרים שהחמה בלילה יוצאת מן המערב ועולה בחלון למעלה מהרקיע ולכן אינה נראית בלילה, זאת אומרת שהשמש משנה כיוון מהלכה בלילה. וחכמי אומות העולם כיונו אל האמת כפי שידוע היום שהחמה מהלכת באותה כיוון לעבר חצי הכדור השני, וחוזרת חלילה. והביא רבינו הק' ראיה לדבריהם ממה שמי המעיינות יותר חמים בלילה, ש"מ שהחמה נמצאת למטה מהכדור.
ויהא תמוה מאוד, לומר שחז"ל טעו בידיעת המציאות ח"ו, הרי גם בזמנם לא יתכן שהתווכחו באיזה כיוון השמש נמצאת בלילה, כי לשמש יש מראה [שפיגעל] והיא הירח, המראה בדיוק את כיוון השמש בכל לילה מימי החודש.
ובגליון הש"ס על אתר, מביא רעק"א משיטה מקובצת כתובות יג: בשם רבינו תם שאע"פ שנצחו חכמי אומות העולם לחכמי ישראל, הני מילי בטענות, אבל האמת היא כחכמי ישראל. ודבר זה צ"ב רב איך ניתן ליישב את דברי חכמי ישראל עם המציאות כנראה לעין.
אולם באמת כשמתבוננים היטיב דברי חכמי ישראל ברורים בתכלית ואין בהם נפתול ועיקש, ואדרבה חכמי אומות העולם שגו ברואה. ורק בזמנם לא היה אפשר לחכמי ישראל לפרש שיחתם הרבה.
והביאור הוא שכלל לא נחלקו לאיזה כיוון השמש מהלכת בלילה, וכל מחלקותם היה במרחק השמש מן הארץ בלילה, שלדעת שניהם השמש נמצאת בלילה מתחת לכדור הארץ ביחס אלינו, וגם כדור השמים או גלגל המזלות נמצא חציו מעלינו וחציו מתחתינו, אלא שחכמי אומות העולם חשבו כידוע כי הארץ שטוחה, ואין ישוב למטה מרגלינו, וממילא באין ישוב למטה יתכן שבלילה חמה מהלכת למטה מן הארץ בסמיכות לכדור הארץ, ורק ביום מעל לראשינו מהלכת בגובה כיפת השמים מתחת לרקיע. ולכן בלילה מעיינות חמים כי החמה המלכת מתחת לכדור בסמוך מבשל המים.
זהו תמונת החמה בלילה לפי חכמי אומות העולם
אבל חכמי ישראל שידעו האמת מסוד ה' ליראיו שהארץ כדורי ועגול, ומיושב משני צדדיו, וכמבואר בזוה"ק (ויקרא י.) וז"ל: 'ובספרא דרב המנונא סבא פריש יתיר, דהא כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור, אלין לתתא ואלין לעילא, וכל אינון בריין משניין בחזווייהו משינויא דאוירא כפום כל אתר ואתר, וקיימין בקיומייהו כשאר בני נשא, ועל דא אית אתר בישובא כד נהיר לאלין חשיך לאלין, לאלין יממא ולאלין ליליא, ואית אתר דכוליה יממא ולא אשתכח ביה ליליא בר בשעתא חדא זעירא'.
ובתרגום ללשון הקודש: בספרו של רבי המנונא סבא מפורש יותר, שכל יושבי תבל מתגלגלים בעיגול ככדור, אלה נמצאים בחלק העליון ואלה נמצאים בחלק התחתון, ובכל חלק מהישוב ישנם יצורים בסגנון מיוחד כפי המתאים לאקלים שבכל מקום, ואותם היושבים בחצי הכדור התחתון גם הם עומדים על עמדם כיתר בני האדם, ומכיון שהישוב מתפשט על כל חלקי הכדור באותו זמן שלאלו מאיר אור יום לאחרים כבר שולט החושך, לאלו יום ולאלו באותה העת לילה, ויש מקום [הקוטב] שכמעט בכל שעותיו מאיר אור יום חוץ משעה קצרה שבו נמצאת השמש מתחת לאופק".
ומבואר בפירוש שחכמי ישראל ידעו היטב כל המציאות הידועה לנו כיום בהיות כל הכדור מיושב, וכשם שלנו כיפת שמים ורקיע מעלינו כך גם ליושבי חצי הכדור השני שגם להם כיפת שמים ורקיע מעל לראשיהם, והרקיע שלהם הוא נמצא כלפינו מלמטה.
וא"כ לא יתכן שהחמה תהלך בלילה למטה מן הארץ, לשרוף ח"ו יושבי תבל התחתון, אלא כמו שחמה מהלכת ביום למטה מן הרקיע שמעלינו – כך היא מהלכת בלילה למעלה מן הרקיע שמתחת רגלינו. ולחום המעיינות שנראה כאילו בלילה מעיינות חמים יותר יש הסברים אחרים כידוע. ולא יכלו חכמי ישראל לגלות כל ליבם וידיעתם על הישוב בצד השני של העולם, כי לנוכח הידיעות המצומצמות בתכונה בימים ההם, היו דברי חכמי ישראל נראים כמופרכים, ונסתרו הדברים בספר הזוהר שהונח למשמרת לדור אחרון כידוע.
וזהו תמונת החמה בלילה לפי חכמי ישראל
וכך יתפרשו דברי חכמי ישראל בגמ', 'ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע' שהמרחק שלה בלילה מהרקיע התחתון הוא בדיוק כמרחק שלה ביום מהרקיע העליון.
וחכמי אומוה"ע אומרים שביום השמש אמנם מאד גבוהה מכדור הארץ והיא מתחת לרקיע אבל בלילה היא אינה יורדת בקשת מלא אלא חותכת את הקשת ומתקרבת מאוד לתחת הקרקע. והנה כי כן ארכו מאות שנים עד שזכינו להבין דברי חז"ל, ואיך נצחון אומות העולם היינו רק נצחון בטענות 'אבל האמת כדברי חכמי ישראל'.