שאלה: כאשר הלכתי לברית של גיסי רציתי לקנות מתנה בגד יפה לכבוד הברית, בפרט שזה ילד ראשון שלו. בדרך ראיתי חנות בגדים שיש בה הנחה 70% על בגדי תינוקות, בחרתי חליפה יקרה במחיר מחירון של 70 ₪. כאשר המוכר אמר לי שאחרי ההנחה זה בסך הכל 21 ₪, אמרתי לו שא"כ אקח שני בגדים, כל אחד במחיר 21 ₪ במקום 70 ₪. המוכר ארז את זה בקופסה נאה שמודפס עליה שם המותג, וצרפתי דף ברכה ונתתי לגיסי.
גיסי פתח את המתנה לאחר הברית וראה את המחיר שהמוכר שכח להוריד מהתווית והתרגש מאוד והתקשר להודות לי על המתנה הכפולה היקרה שקניתי לו, ואני בלעתי את הלשון, שכן באמת המתנה לא עלתה לי כמו שהוא חושב, אלא קניתי אותה בהרבה יותר זול. האם עלי להודיע לו שהשגתי את זה במחיר מציאה כדי לא לגנוב את דעתו, או שמא הוא מטעה את עצמו ואילו אני לא אמרתי לו בכלל כמה זה עולה, ולמה לקלקל את ההתרגשות שלו.
תשובה: הגמרא בחולין (צ"ד ע"ב) אומרת שרבא ורב ספרא יצאו מן העיר ופגשו את מר זוטרא בנו של רב נחמן שהגיע לעיר, ואמר להם מר זוטרא שלא היו צריכים כ"כ לטרוח לצאת לכבודו, כי סבר שיצאו במיוחד לקראתו. אמר לו רב ספרא שבאמת הלכו לדרכם, ובוודאי אם היו יודעים שבא היו יוצאים לקראתו יותר. אמר לו רבא, למה היית צריך להודיע לו לקלקל את התרגשותו, הרי אנחנו לא הטעינו אותו אלא הוא מטעה את עצמו. ולפי"ז יש לדון גם כאן שלא יודיע לו כמה עלה באמת.
אך האמת נראה שבמעשה שלנו הדבר שונה, שכיון שיש תווית מחיר על הבגד נחשב כאילו הטעה אותו מדעת, לכן יודיע לו שמן השמים זימנו לו מציאה כפי הראוי לתת לו מתנה יקרה במחיר מוזל.