בקרב גדולי הרופאים מתנהל ויכוח באשר לנושא החיסונים, כאשר עיקרו של הפולמוס הוא סביב השאלה האם בתקופה כה קצרה אפשר לייצר חיסון תקין, בעוד שעד היום היה מקובל שתהליך כזה אורך זמן.
זכורני שפעם שאלתי את מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל בעניין תרופה פלונית, שהיתה חדשה יחסית בשוק התרופות, והוא התעניין כמה שנים יש כבר נסיון בתרופה זו, וכשהשבתי שמדובר ב-10 שנים, נענע בראשו והגיב בתנועה של דיעבד – דהיינו שנסיון של 10 שנים מספיק כדי ליצור את האמינות בכוחה ויעילותה של התרופה.
ברצוננו לטעון, שאכן יתכן שהקב"ה ייתן חכמה בקרב חכמי הרופאים, ולפתע פתאום תיווצר רפואה מיוחדת ומעולה, שאין צורך כלל לנסותה, והיא תהיה יעילה. הכיצד? – הגמרא במסכת יומא (פ"ו א') אומרת: "אמר רבי חמא ברבי חנינא: גדולה תשובה שמביאה רפואה לעולם". וכותב על כך ה"עיון יעקב": בפרשה התוכחה נאמר, שחלילה עלול לבוא "חולי אשר לא כתוב", וכיון שהוא חולי חדש אשר לא כתוב, גם רפואתו נעלמה מעין כל חי. ועל כך אומרת הגמרא, שהתשובה מביאה רפואה לעולם.
כלומר: על ידי תשובתנו, הקב"ה מגלה רפואתו לעולם, מה שלא ידעו עד עכשיו. ומסיים העיון יעקב: "וכן שמעתי מחכמי הרופאים, שכמה מיני רפואות נתגלו לאחרונים, מה שלא נודע לרופאים הראשונים"!
ומרנא ורבנא הגר"ח פאלאג'י זצ"ל, בספר 'ברכת מועדיך לחיים' [דרוש י"ד לתשובה] כתב: "כוונת המאמר 'גדולה תשובה שמביאה רפואה לעולם', כי כשיש עוונות בדור, מתגברת מידת הדין בעולם, ובאה מגיפה לעולם כדברי חז"ל והמקובלים. ולכן גדולה תשובה שמביאה רפואה לעולם, כי כיון שע"י התשובה מסתלקת מידת הדין והרוגז מהעולם, ממילא ליכא חולאים רעים".
והנה, בתקופה שלפני פרוץ מגיפה הקורונה, החליטו ראשי העיר בכמה ערים גדולות בארצנו לחלל את השבת הקדושה בפרהסיה, על ידי הפעלת התחבורה הציבורית בשבת, דבר שלא היה מאז ומעולם בארצנו הקדושה. כאשר רעש האוטובוסים והרכבות מהדהד ברחובות ארצנו, בוודאי שתחולל קדושת ישראל. חרון האף שחילול שבת מביא לעולם – הוא נורא. יש בכך פגיעה בצביון עמנו, "עם מקדשי שביעי".
והנה, אין זה סוד, שלאחר הניסיונות להפעיל את האוטובוסים והרכבות בשבת, פרצה לפתע פתאום המגיפה הקטלנית, שהביאה מיידית לביטול כל הקווים הפועלים בשבת! כעבור מספר חודשים, בתקופה שלאחר חג השבועות, האירה לנו סיעתא דשמיא את פניה, והמגיפה כמעט ונעלמה.
ואז, קמו שוב כמה ראשי ערים והתכוננו לחזור ולהפעיל מחדש את התחבורה בשבת. ושוב, בעוונותינו, התעורר חרון-האף והמגיפה התפשטה בשנית. בעקבות הגל השני, התבטלו פעם נוספת תוכניות ההפעלה של התחבורה הציבורית בשבת!
הבה ונשנן לעצמנו: הקב"ה לבדו הוא פועל גבורות, עושה חדשות, מצמיח ישועות ובורא רפואות! 'ברא רפואות', בלשון עבר, לא נאמר כאן, אלא 'בורא רפואות', בלשון הווה. גם עכשיו, בהווה, הקב"ה "בורא" רפואות. וכפי שלימדנו ה"עיון יעקב", בריאת הרפואות החדשות תבוא על ידי תשובת הכלל.
כמדומה שהחיזוק בשמירת שבת קודש, היא תשובה מעולה וטובה, ותביא בס"ד לרפואות וחיסונים חדשים, שגם בלי תקופת ניסיון יפעלו אה פעולתם מבלי לפגוע בבני האדם.
(קול ברמה – בטאונה של רמת אלחנן, 352)