מדוע צמים בי"ז בתמוז ולא בט' בתמוז ?

ז' שבט תשפ"א- סימן תקמ"ט- סעיף ב'- סימן תק"נ- סעיף א'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד ינהג מי שאכל ושתה בעיצומו של צום? מה דין מעוברות ומניקות לעניין צומות אלו?ואיזה מאכלים לא יאכלו אלו שפטורים מלצום?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות תשעה באב במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקמ"ט סעיף ב'  –  סימן תק"נ סעיף א']

תענית י"ז בתמוז

אף על פי שכתוב בפסוק, 'בחודש הרביעי בתשעה לחודש הובקעה העיר', ולכאורה היו צריכים להתענות בט' בתמוז ולא בי"ז בתמוז, בכל זאת מתענים בי"ז בתמוז, משום שאפילו שבבית ראשון הובקעה העיר בט' בתמוז, אבל כיוון שבחורבן בית שני הובקעה העיר בי"ז בתמוז, תיקנו להתענות בי"ז, משום שחורבן בית שני יותר חמור, ואין לומר שיתענו גם בט' וגם בי"ז, משום שלא מטריחים על הציבור יותר מדאי.

חובה להתענות בד' הצומות

כולם חייבים להתענות בד' צומות האלו, ואסור לפרוץ גדר בזה, ומובא בביאור הלכה, שקטן מגיל י"ג שנים ויום אחד, וכן קטנה מגיל י"ב שנים ויום אחד, חייבים להתענות אפילו אם לא הביאו ב' שערות, אמנם, מובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', שבמשנה ברורה לקמן בסימן תרט"ז סקי"ג כתוב בשם המגן אברהם, שבשאר תעניות חוץ מיום הכיפורים, כיוון שהם תעניות רק מדרבנן, לכן קטן וקטנה בני י"ג וי"ב אם לא הביאו  ב' שערות, הם לא צריכים להתענות, אם כך זו סתירה מפורשת למה שכתוב בסימן שלנו, ומובא ב' תירוצים בזה, בשם שו"ת שבט הלוי מובא, שכוונת הביאור הלכה כאן היא שהם חייבים על פי המנהג, אבל על פי דין הם פטורים, כמו שכתוב במשנה ברורה לקמן בשם המגן אברהם, ובאמת, רק קטן וקטנה שהם מאוד בריאים, יעשו כדברי הפרי מגדים, שאם הגיעו לכלל שנים ולא הגיעו לכלל ב' שערות, יתענו, אבל אי אפשר לחייב אותם, ובאופן אחר אפשר לבאר, שלקמן מדובר באופן שבדקו אותם ולא מצאו להם ב' שערות, אז לכן, בתעניות שהם מן התורה, הם חייבים להתענות, כי חוששים שמא היו להם שערות, והם נשרו, אבל בתעניות שהם מדרבנן, מכיוון שבדקו אותם ולא מצאו להם ב' שערות, לא חוששים לכך, והם פטורים מלהתענות, אבל כאן לא מדובר באופן שבדקו האם יש להם או אין להם, ולכן הדין הוא, שהם חייבים להתענות, אבל מרהיטת הדברים לא משמע כך, אלא משמע, שאנו יודעים בוודאות שהם לא הביאו ב' שערות.

אכל או שתה בעיצומו של צום

מובא עוד בהערה, מי ששכח שהוא צום והתחיל לאכול או לשתות, מובא לקמן בסימן תקס"ח במשנה ברורה סק"ח, שהוא חייב להפסיק מיד כשהוא נזכר, משום שעל כל מה שהוא אוכל ושותה, הוא עובר על איסור, ומעיקר הדין מבואר שם במשנה ברורה, שהוא לא חייב להשלים את אותו צום ביום אחר, אלא אם כן הוא רוצה לקבל על עצמו לעשות זאת בתור כפרה על עוונותיו.

מעוברות ומניקות

אומר הרמ"א, מעוברות ומניקות שמצטערות הרבה, אינם צריכים להתענות, והביאור הלכה דן לעניין כואבי עיניים, שהרי מובא לקמן לעניין תענית אסתר, שאם הם מצטערים הרבה, הם פטורים מלצום, והשאלה היא, האם כך הדין לגבי שאר התעניות, כי אולי שאר התעניות חמורות יותר, עוד מובא בביאור הלכה, שאמנם מעוברות ומניקות פטורות מלצום, אבל ישלימו את הצום ביום אחר, ומסיים הביאור הלכה, לא מצאתי לעת עתה שום אחרון שהעתיק את דברי האליה רבה בזה.

הפטורים מלצום לא יתענגו במאכלים

אם הם חלושות, נראה שאין להם להחמיר, וגם מי שצריך לאכול, לא יתענג בבשר ויין, אלא יאכל כפי מה שצריך, וכן הקטנים שיש להם דעת להתאבל, אפילו שאין מחויבים לחנך אותם, אפילו בן י"ב שנים ואפילו בתענית שעות, מכל מקום ראוי לחנך אותם שיאכלו רק כדי קיום הגוף, לחם ומים או שאר מאכלים פשוטים, כדי שיתאבלו עם הציבור.

 

חולה שאין בו סכנה

ממשיך הרמ"א, אפילו שאינם מצטערות, אינם מחויבות להתענות, אלא שנהגו להחמיר, ודווקא בג' צומות, אבל בתשעה באב מחויבות להשלים, והמשנה ברורה אומר, כל שכן חולה שאין בו סכנה, פטור מלהתענות, ואסור לו להחמיר על עצמו, ומובא בהערה שבסימן תקנ"ד מובא, שחולה שאין בו סכנה, לא הותר לו לאכול בתשעה באב יותר מכדי צרכו וחיותו, דהיינו, אם מספיק לו בשתייה, לא יאכל, ואם מספיק לו אכילה, לא ישתה, ואם מספיק לו אכילה אחת, לא יאכל פעמיים, מאידך בשו"ת אבני נזר סימן תק"מ מובא, שחז"ל לא גזרו צום לחולה שאין בו סכנה, וכן דעת הרב מבריסק, שלא גזרו צום תשעה באב על חולה.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

הכרת הטוב על הלוואה, האם זה מותר?
"עד דלא ידע" - השנה עושים את זה נכון!
חבילות של עשרת אלפים דולר צנחו על הדלפק. "איי דונט בליב איט", אמרה הפקידה ומיהרה לטלפון...
"מבצע! במקום ארבעים – שישים שקלים לקילו"!!
תענוג ווינאי מוגזם...
"המוכר בדק את תוצאות ההגרלה וברק עלה בעיניו..."
"אני מתלבט לרגע להיכן יכול היה להעלם האשראי, ואז - נקישה בחלון..."
"המלצתי בחום על הנהג האדיב. טעות קטנה אבל קריטית עשיתי..."
"מעטפה עם המחאה בסך 12 אלף דולר מארה"ב, הייתה בדרך אלינו..."
הכנתי לו מיטה וכשנכנס לחדר אמר לי: "אתה יודע שאש"ל בלי לינה זה אש?". לא הבנתי באותו הרגע...
"סיכמתי עם הבבא סאלי, שמה שהאויבים רוצים לעשות לישראל, שיעשו בינם לבין עצמם!"
13 נפשות, 2.5 חדרים, ואמונה אחת גדולה
"תגיד לי, מה חלום החיים שלך?", שאל נציג רשת הסופרמרקט...
האסיר שמע, 'נדלק' והצהיר: "מקבל על עצמי לשמור שתי שבתות!"
''אין לך מושג איזו השגחה פרטית הייתה עכשיו!"
גם על אוכל שרוף אפשר להחמיא...
המקום היחיד בעולם, שאפשר להחליף בו רכב בטעות, כאילו זה כובע...
"בחור צריך ללמוד בכיף!"
"אני כמו רואה אותו לידי, אדום כולו, מתחנן ללא מילים: אנא מחול לי!"
השבוע הייתי עד שמיעה מכלי ראשון, לסיפור שלא ניתן להישאר אדישים מולו"
"אם עשיתי עבירת תנועה – צריך להתייחס אלי כמו מחבל חמאס?"
מרגש: נתן לבנו את השטר האחרון שבכיסו כדי לנסוע לישיבה -
ישועות כאן ועכשיו!
"נַפְשִׁי חוֹלַת אַהֲבָתְךָ" - ליום השנה של מרן הגר"ש בעדני זצ"ל
מרגישים תְּקִיעוּת בחיים? תבדקו אם האור אצלכם דולק!
הפקיד עצר אותם: "הטיסה כבר סגורה!". הם עמדו נבוכים. "שבת בקייב? איך??"
"לא אעשה קידוש עד שמשמשי ישוחרר ויתייצב כאן!"
יושבים כל הגויים באו"ם, ואף אחד לא עושה מאומה!"
חצי שעה המתין בתור - החזיר את המוצרים ויצא מהחנות...
כשהדרייבר פגש סוכן נסיעות מארצות הברית...
"כל השפע הגיע אלי, דווקא אחרי ששמטתי את המושכות!"
בדמעות רותחות, בלב שבור ורצוץ אמר: "ברכות יש לנו כבר למכביר! אנחנו שבעים מברכות... אני צריך 'הבטחה!' ברורה ומפורשת..."
"לפתע הגיע השכן לבניין. הרגשתי איך ה' נתן לי כוחות לעמוד בניסיון!"
תוך כדי הקריאה בתורה, סגר את ספר התורה והכניסו לארון!
את הכותרות של העיתון מומלץ לקרוא! את הפרשנות שאח"כ - לא!...
"אדם שמבקש מכל הלב - תמיד הקב"ה ישמע לתפילתו!"
חמשת העובדים הגויים קיבלו מכתב פיטורין. היהודי לא!
מקור החוסן הנפשי והגבורה היהודית - הוא כאן!
ההורים פשוט נלחמים, שהילדים שלהם ילמדו בכיתה שלו...
"כאשר אדם צריך לישועה שיברך בכוונה 'שהכל ויוושע"
איך יכול יהודי לישון, כשישראל נמצאים בצרה ובשביה???
מה יש לי לחשוב על מחר, כשאיני יודע מה יהיה מחר!?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן