יעקב א. לוסטיגמן
- קורונה זו על שום מה?
העולם כולו נמצא בשנה האחרונה במשבר חמור, אבל אנו יודעים ומאמינים שאין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל, ולכן אנחנו צריכים להסתכל על כל משבר הקורונה מזווית הראיה של העם היהודי, ולנסות למצוא את הסיבה שבגינה אנחנו סובלים כל כך מהנגיף הזה שהופיע ממזרח ובתוך זמן קצר תקף את העולם כולו.
ובאמת אי אפשר שלא לשים לב לכך שבתוך כל המשבר העמוק, אנחנו רואים התגברות מופלאה של מעשי חסד. רק בשבוע שעבר שוחחתי עם הרב שפירא מירושלים, עסקן נודע שהוציא מכיסו ומכספו הפרטי למעלה מ-40 אלף שקלים בחודשים האחרונים, לרכישת תרופה הומופאתית שהוא מצא אותה כיעילה במיוחד לריפוי חולי קורונה שנקלעו למצב של סכנה, וזאת בנוסף להתרוצצות הבלתי פוסקת שלו בין בתי החולים, כשהוא סוחב עבורם מחוללי חמצן וציוד רפואי משלים והכל בלי להרוויח כסף או פרסום מכל הפעילות המיוחדת הזאת.
דוגמה דומה מאוד ראיתי גם כשביקרתי לפני כחודש בביתו של הרב אהרן שטרן, מראשי הצלה בבני ברק, שגם הוא קנה מחוללי חמצן ותרופות וכל מה שידו משגת, כדי להציל חולי קורונה מהצורך להתאשפז בבתי החולים ולהציל חיי אדם.
או כמו אותו ראש כולל חשוב בירושלים שסיפר לי שלאחר שיחה שניהל עם כ"ק מרן אדמו"ר מתולדות אהרן שליט"א, ועם צדיקי הדור האחרים, הוזיל כסף רב מכיסו לפרסם בעיתונים מודעה הקוראת לעם ישראל להתחזק באהבה ובאחווה ולחתום על שטר ערבות שכל ישראל ערבים זה לזה, כדי להציל את הדור, וכל זה תוך השקעה כספית, רק כדי לעזור ליהודים.
וכמובן כל ארגוני החסד שפעילותם משגשגת ומרקיעה שחקים בשנה האחרונה, עם אינספור מתנדבים שעובדים חינם אין כסף, מי שדרך ארגונים מי באופן פרטי, מתקשרים למבודדים ושואלים לשלומם, מבקרים חולים, מפנים אשפה מבתי החולים שאינם יכולים לאצת לרחובה של עיר, עורכים עבורם קניות במכולת וכדו'.
הלא דבר הוא, וצריך לדעת מדוע עשה ה' ככה שנזדקק כל כך זה לעזרתו של זה, באופן שלא היה כבר הרבה מאוד שנים בעם ישראל.
- מידה כנגד מידה
יש ווארט נפלא של רבינו החתם סופר, שמספר על יהודי אמיד שהגיע אליו וסיפר שהוא עתיד לפשוט רגל בעוד ימים אחדים לאחר שנקלע לחובות עצומים. היהודי סיפר שהוא אינו מצליח למצוא מוצא מהמצב אליו נקלע, והנה יש לו בת שהגיעה לפרקה והוא לא הספיק להשיא אותה, ועכשיו הוא גם יאבד את כל רכושו וגם לא יוכל למצוא חתן לביתו מבין תלמידי החכמים ובכירי הישיבה, כאשר איוותה נפשו.
העיר לו החתם סופר, לאותו יהודי, שיש לו אחד שלא התברך בעשירות, בלשון המעטה, וגם הוא יש לו בת שהגיעה לפרקה וצריך הוא להשיא אותה. "אולי תנסה לעזור לאחיך", הציע לו החתם סופר, בוודאי יש לך קצת כסף מזומן שתוכל להעניק לו כדי לסייע לו לחתן את בתו…".
היהודי נדהם מהעצה שניתנה לו בדיוק בזמן שבו הוא נמצא במצוקה קשה כל כך. "רבינו הקדוש", הוא אמר לחתם סופר, הלא אני עכשיו מספר לרבי שאני עומד להפוך לעני ואביון ואפילו את הבת שלי אני לא יכול לחתן והרבי מציע לי להשתמש בכספים האחרונים שלי כדי לסייע לאחי לחתן את בתו?
השיב לו החתם סופר, אדרבה, בגלל שמצבך נואש, אתה צריך לעשות מעשה מעל ליכולתך, לסייע לזולת, אחיך ובשרך, והקב"ה יראה את המאמץ שלך למען הזולת, ומידה כנגד מידה הוא ישפיע עליך שפע טובה וברכה. היהודי אכן שמע לעצתו של החתם סופר, ועד מהרה התהפך עליו הגלגל והוא זכה לשוב למצבו הקודם כאחד מן העשירים הגדולים.
- "וגם אני שמעתי…"
על פי הסיפור הזה, ביאר החתם סופר פשט בפסוק שנאמר בפרשה שלנו, פרשת וארא "וגם אני שמעתי את נאקת בני ישראל". לכאורה יש להבין מה זה "וגם", מי עוד שמע חוץ מהקב"ה התורה אומרת שגם הוא שמע?
אלא, כשהגיע זמן הגאולה, החלו בני ישראל לרחם זה על זה. הם סבלו כולם יחד, אבל בתוך כל הסבל הגדול הזה הם סייעו זה לזה, הושיטו יד לעזרה, גם אם קטנה ומוגבלת מאוד, הם ניחמו זה את זה בדברים, עודדו זה את זה כפי יכולתם, הם שמעו זה את נאקתו של זה, והקב"ה אמר להם, אם אתם שומעים איש את נאקת אחיו, גם אני שמעתי את נאקתכם, ובזכות זה תיגאלו.
וזה גם משיב על השאלה שבה פתחנו, מדוע עשה ה' ככה לעם הזה, למה זה באה עלינו צרת הקורונה דווקא בדור זה של עקבתא דמשיחא. אלא הקב"ה רואה איך אנחנו תגייסים זה לעזרתו של זה, איך שכל ארגוני החסד רק מגבירים את הפעילות שלהם, למרות המצב הקשה ולמרות שכל התורמים נקלעו לקשיים ובכך זאת הם ממשיכים להוזיל מכספם לצדקה ולעזרה לזולת, ממילא יוכל הקב"ה לומר לנו "וגם אני שמעתי", ולגאול אותנו גאולת עלומים במהרה.