מדוע התירו לכתוב חידושי תורה בחול המועד ?

כ"ב טבת תשפ"א -סימן תקמ"ה- סעיף ח'- סוף הסימן
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

אדם ששלחו לו שאלה בידי שליח בחול המועד והשליח ממהר לחזור למקומו, האם מותר לו לכתוב תשובה ולשלוח בידו למשלח? מתי הב"ח כתב את ספריו?ומה מותר עוד לעשות בחול המועד לצורך כתיבה המותרת?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חול המועד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקמ"ה סעיפים ח' – י"א]

כתיבת תשובה ומסירתה בידי שליח

אומר השולחן ערוך, אדם ששלחו לו שאלה, והשליח שצריך להחזיר את התשובה לשואלים, לא רוצה להתעכב, אלא הוא רוצה לצאת לדרכו בחול המועד, הדין הוא, שמותר לכתוב את התשובה בחול המועד, כדי שהשליח יקח איתו את התשובה בחול המועד, וישיב אותה לשואלים, ומוסיף המשנה ברורה, שאפילו אם התשובה היא לא לצורך המועד, גם כן מותר, משום שחוששים שמא לא ימצא שליח אחר, וכן מותר לנשאל להעתיק לעצמו את התשובה, כדי שישאר אצלו העתק ממנה, ולא ישכח אותה.

כתיבת חידושי תורה

אדם ששמע דבר חידוש בחול המועד, מותר לו לכתוב אותו כדי שהוא לא ישכח, ומותר לכתחילה לשמוע חידוש בחול המועד כדי לכתוב, ואפילו שנתחדש החידוש לו בעצמו ואולי יכול להיזכר בו לאחר חול המועד, בכל זאת מותר לכתוב אותו בחול המועד, כיוון שמצוי שאדם שוכח מה שחידש, ולא מצליח שוב לחדש אותו, ואפילו בלי הטעם הזה, בכל זאת כיוון שבכל רגע מוטל על האדם לעמול בתורה ולחדש בה כפי יכולתו, לא שייך לומר שימתין עד לאחר יום טוב ואז לכתוב את החידוש, כיוון שבאותו זמן יהיה עליו חיוב אחר, דהיינו שמחדש אחר כך חידושים אחרים, ואם יתעכב בכתיבת החידושים שלמד בתוך המועד, יצטרך ללמוד שוב את מה שלמד כבר, ולהיזכר במה שחידש במועד, וזה יבטל אותו מללמוד חידושים אחרים, וממילא אין לך דבר האבד גדול מזה, והעידו על הב"ח, שכתב את חיבוריו בחול המועד, ואדם שראה ספר מחודש, מותר לו להעתיק אותו אם הוא לא ימצא את האפשרות להעתיק אותו לאחר המועד.

הכנת קולמוס ודיו

באופן שמותר לכתוב, מותר גם לעשות קולמוס ודיו הנצרך לזה, ולעניין שירטוט לצורך כתיבה, נסתפקו האם מותר בחול המועד, ובלקט הקמח אוסר בזה, משום שזה בא רק לצורך ייפוי הכתיבה, ורק בתפילין ומזוזות שאסור לכתוב אותם בלי זה, מותר, אבל לצורך כתיבה רגילה, אין בזה צורך כל כך.

דיני ממונות ונפשות בחול המועד

בזמן בית המקדש היו דנים דיני ממונות ונפשות בחול המועד, והיו מנדים ומכים את מי שלא קיבל עליו את הדין, אבל בשבת ויום טוב אסור לדון.

מותר לאדם לטעון בבית המדרש בחול המועד על חוב שחייבים לו.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן