מדוע התירו לכתוב תפילין ומזוזות בחול המועד ?

י"ט טבת תשפ"א -סימן תקמ"ה- סעיף ג'- סעיף ד'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם מותר לטוות ציצית בחול המועד? איזה חלק בעשיית תפילין מותר בחול המועד?ובאיזה אופן מותר לאדם לכתוב את החשבונות שלו בחול המועד?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות חול המועד במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק ו', סימן תקמ"ה סעיפים ג' – ד' ]

כתיבת תפילין ומזוזות

אומר השולחן ערוך, מותר לאדם לכתוב בחול המועד תפילין ומזוזות לעצמו, ומוסיף המשנה ברורה, אפילו באותם מקומות שנוהגים שלא להניח תפילין בחול המועד שלכאורה אין לו שום צורך בתפילין במועד, בכל זאת מותר לו לכתוב תפילין ומזוזות שיהיו לו לאחרי המועד, ומוסיף הביאור הלכה, שאפילו אם כיוון מלאכתו למועד, מותר לו לכתוב.

עשיית ציצית

עוד אומר השולחן ערוך, מותר לאדם לטוות על ירכו תכלת, וכן ציצית לבגדו, ואומר המשנה ברורה, שמה שכתב השולחן ערוך 'על ירכו', זה לאו דווקא, אלא מותר לו גם לטוות בפלך כדרכו, והשולחן ערוך בא לומר, שלא יטווה אותם בגלגל, ואם אין לאדם מה לאכול, מותר לו לכתוב תפילין ומזוזות ולטוות חוטי ציצית לא רק לעצמו, אלא גם למכור לאחרים כדי פרנסתו, ומבאר הביאור הלכה, שזה לאו דווקא, שהרי פועל שאין לו מה לאכול, מותר לו לעשות גם שאר מלאכות ולא רק כתיבת תפילין ומזוזות, אלא ההיתר של השולחן ערוך הוא גם בכל פועל שאין לו מה לאכול, שמותר לו לעשות בחול המועד גם את שאר המלאכות.

כתיבת תפילין ומזוזות לצורך הוצאות החג

הרמ"א מחדש, שכיוון שכתיבת תפילין ומזוזות ועשיית ציצית זה דבר שיש בו מצוה, לכן מותר לאדם לעסוק במלאכות אלו אפילו אם יש לו מה לאכול, אלא שהוא מעוניין שיהיה לו יותר ברווח לשמחת יום טוב, ומוסיף הביאור הלכה, שאפילו שיש לו ליום טוב גם בשר ויין אבל בצמצום, הדין הוא, שמותר לו לעסוק במלאכות האלו שהם צורך מצוה, כדי שיהיה לו יותר ברווח להוצאות יום טוב, אבל המשנה ברורה מסייג את ההיתר הזה, ואומר שמותר רק כשזה לצורך המועד, דהיינו, במקום שהקונה צריך את התפילין והמזוזות או את הציצית במועד עצמו, אבל אם הקונה לא צריך את זה במועד עצמו, אסור לו לעסוק במלאכות האלו לצורך אחרים.

מכירת תפילין ומזוזות לאחרים

הרמ"א אומר, שאם כתב תפילין ומזוזות כדי להניחם במועד, מותר, ומבאר המשנה ברורה, שהרמ"א כאן הולך על דברי השולחן ערוך, שמשמע מדבריו, שאין היתר למכור לאחרים מלבד פועל שאין לו מה לאכול, ועל זה אומר הרמ"א, שמותר למכור גם לאחרים באופן שהם צריכים את התפילין והמזוזות והציצית כדי להשתמש בהם במועד עצמו.

עשיית תפילין

עוד אומר הרמ"א, שלאחר המועד לצורך אחרים אסור רק כתיבת תפילין ומזוזות, אבל מותר לעשות תפילין ומזוזות לצורך אחרים גם כשזה לצורך אחר המועד, ומובא בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו' בשם ערוך השולחן, שעשייה המותרת הכוונה היא להכנסת פרשיות לבתים, וכן לחתוך את הרצועות ולהכניס לבתים, אבל עשיית הבתים עצמם אסורה בחול המועד, משום שהיא טירחה יותר מרובה מכתיבת הפרשיות.

כתיבת חשבונות

מותר לאדם לכתוב בחול המועד את החשבונות שלו, שמא הוא ישכח, וממילא זה דבר האבד, אבל אם זה לא דבר האבד, אסור, וכן מותר אם זה לצורך המועד, דהיינו, שהוא צריך לחשוב על ההוצאות של המועד, וכן מותר לאדם לחשבן את ההוצאות שלו, וכן מותר לכתוב את הכתבים שכותבים כאשר מלווים על המשכון.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן