עשרה בטבת היא אחת התעניות החשובות עם המשקל הכבד ביותר שיש לעם ישראל. בדומה ליום כיפור שאם צום זה יחול בשבת דוחים את השבת וצמים כך גם צום עשרה בטבת (מביא זאת הבית יוסף בשם אבודרם). לכן החכמים שבונים את לוח השנה דואגים שצום עשרה בטבת לא יחול בשבת.
אם צום עשרה יחול ביום ביום שישי נצום ביום שישי בשונה משאר התעניות (למעט יום כיפור).
בנוסף בתורה הקדושה נאמר על עשרה בטבת " בעצם היום הזה" בדומה ליום כיפור שגם שם נאמר "בעצם היום הזה" לכן הכובד והמשקל של עשרה בטבת הוא עצום וראוי להקפיד הקפדה גדולה ביותר. ידוע מה שאומר רבינו החתם סופר ומובא גם ברבנו שימשון מאסטריפולי הי"ד שיום י' בטבת זהו יום המשפט והדין שדנים בו בית הדין העליון והקב"ה בראשו כל שנה האם יבנה בית המקדש בשנה הקרובה או לא וכל זה תלוי במעשיהם של עם ישראל . לכן אדם צריך לצום ביום זה ולעשות חשבון נפש גדול ולהכין עצמו בקדושה בטהרה ורוממות הנפש גדולה ליום מרומם והמיוחד הזה .
ביום זה החלו לצור על ירושליים וסימל את תחילת חורבן בית המקדש (למרות שהחורבן קרה 2.5 שנים לאחר מכן).
ליום זה משמעות גדולה שאדם צריך בכל כוחו להתקרב לקב"ה ולשוב בתשובה.
אפשר לבאר ולומר יסוד גדול שקשור בכל עניין חורבן בית המקדש .הגמרא אומרת שכאשר אדם עונה "אמן יהא שמיה רבה " בכוונה גדולה קורעים לו גזר דין של שבעים שנה!!! השאלה היא מדוע מה מיוחד "באמן יהא שמיה רבה "?
רבינו האר"י הקדוש מבאר ואומר בשער הכוונות יסוד גדול ונסביר על פי דברי הגמרא במסכת ברכות דף ג' שמספרת על רבי יוסי שהלך ונכנס לחורבה מחורבות ירושליים והתפלל .כשנכנס אליהו הנביא זכור לטוב בא לדלת החורבה ושמר על רבי יוסי .כשסיים רבי יוסי להתפלל יצא וראה טת אליהו הנביא זכור לטוב .שאל אליהו הנביא את רבי יוסי כשהתפללת בחורבה מה שמעת בחורבה ענה לו שמעתי מעין קול של ציפור שאומרת "אוי להם לבנים שבעוונותיהם החרבתי את ביתי ושרפתי את היכלי והגליתי בין האומות ".
אומר אליהו הנביא לרבי יוסי שבת הקול הזאת לא אומרת דברים אלו פעם אחת ביום כי אם שלוש פעמים ביום .אבל כאשר הבת קול שומעת בתי מדרש ובתי כנסיות שעונים " אמן יהא שמי רבה" בקול גדול הקב"ה מנענע בראשו ואומר "אשרי המלך שמקלסים אותו בביתו כך, מה לו לאב שהיגלה את בניו ואוי להם לבנים שגלו מעל שולחן אביהם".
אנחנו רואים שבכל פעם שעונים " אמן יהא שמי רבה" הקב"ה שמח בזה שמחה גדולה .
השאלה היא מדוע מה כוחו של אמן יהא שמי רבה?
אולי אפשר לפרש ולומר על פי הגמרא שמספרת על רבי חיא ורבי חנינא שהתווכחו בינהם .
רבי חנינא אמר לרבי חיא שהוא צריך לכבדו שאלו רבי חיא מדוע?
ענה רבי חנינא כי לי יש כוח הפילפול גדול ואם התורה תשתכח מעם ישראל בכוח הפילפול אני אחזיר את התורה .
אמר לו רבי חיא אתה צריך לכבדי יותר שאלו רבי חנינא מדוע?
ענה לו משום שבכל יום אני עושה מעשה שהתורה לא תשתכח מעם ישראל שאל רבי חנינא מה אתה עושה?
אמר לו רבי חיא אני זורע זרעוני פשתן כאשר גודל הפשתן אני מכין ממנו מלכודת ולוכד צבאים אותם אני שוחט ונותן צדקה לעניים ועל עורות הצבאים אני כותב ספרי תורה ומשניות אותם אני לוקח לכפר שאין בו תורה לוקח חמישה ילדים ומלמדם חומש מחומשי תורה (כל ילד חומש אחר) לאחר מכן הולך לעיר אחרת לוקח שישה ילדים ומלמדם שישה סדרי משנה ועד שהם יודעים חמישה חומשי תורה ומשנה אז אני שוב מתחיל את כל התהליך מחדש.
אמר לו רבי חנינא אשריך אם כך אתה עושה .ועל כך נאמר גדולים מעשי חיא.
נשאלת שאלה מדוע רבי חיא לקח רק חמישה ילדים ולימדם חמישה חומשי תורה ושישה ילדים ולימדם שישה סדרי משנה למה לא יותר ילדים?
אלא אפשר לבאר ולומר יסוד גדול שמו של ה' יתברך הוא יוד הא ואו הא וראשי תיבות שמו יתברך נמצא בפסוק "ישמחו השמיים ותגל הארץ "
ישמחו – י'
השמיים- ה'
ותגל -ו'
הארץ- ה'
וידוע שכאשר בית המקדש היה קיים שמו של הקב"ה היה שלם אך כאשר נחרב בית המקדש אז שמו של הקב"ה אינו שלם מכיוון שישמחו השמיים יש אבל ותגל הארץ אין כי נחרב בית המקדש וכאשר יבנה בית המקדש תהייה שמחה גדולה ושמו של ה' יתברך יהיה מושלם שוב.
וזהו פירוש " כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק" זאת אומרת כסאו של ה' אינו שלם יש רק י' וה' (ישמחו השמיים) עד שיבוא מלך המשיח ואז יהיה שמו של ה' שלם (ותגל הארץ).
על פי זה אפשר להבין מה רבי חיא היה עושה שמו של ה' לא היה שלם היה רק י' ו-ה' אבל חסר ו' -אלו שישה ילדים שרבי חיא לימד שישה סדרי משנה וכך מתקן את ו' בשם ה'
ו-ה' – אלו חמשת הילדים שלימד אותם חמישה חומשי תורה ומתקן את האות ה' החסרה בשם ה' ועל ידי זה היה מקרב את הגאולה ומתקן ששמו של הקב"ה יהיה שלם.
על פי היסוד הזה ניתן לפרש ולומר מהי הכוונה שצריך לכוון ב"אמן יהא שמי רבה"?
הכוונה היא כך אמן יהא שמי- יהיה שמו של הקב"ה שהוא י' ו-ה' עכשיו יהיה רבה – שלם ויהיה גם ו' ו-ה' .הכוונה שאומר האר"י הקדוש שצריך לכוון היא שאנו מבקשים מהקב"ה ששמו יהיה שלם שיכלול לא רק י' ה' אלא גם את ו' ה' החסרות ואז זוהי שלימות ומתי שאדם מכוון בכל כוחו "באמן יהא שמי רבא" קורעים לו גזר דינו של 70 שנה!!
וזה מה שאומרת הגמרא "אשרי המלך שמקלסין אותו בביתו" אשרי ראשי תיבות -"אמן יהא שמי רבה" ועל ידי כך שמכוונים כראוי מתקנים את שמו של הקב"ה .
זה מה שאמר רבי יוסי לאליהו הנביא שכאשר אדם אומר "אמן יהא שמי רבה " בכוונה שרוצה להשלים שמו של הקב"ה בכוח זה ה' מוחל לו על עוונותיו .
לכן נשתדל בכל כוחנו בערב עשרה בטבת לדעת לכוון את ה"אמן יהא שמי רבה" שאמן הקב"ה שמו יהיה רבה ויושלם ל-ו' ה' כמו שרבי חיא היה מלמד חומשי תורה ומשניות לילדים וכך היה משלים את ו' ה' בכדי ששמו של הקב"ה יהיה שלם "ישמחו השמיים ותגל הארץ" י' ה' ו' ה' .
הקב"ה ישמח את כולנו נזכה לגאולה שלימה לברכה לשמחה להצלחה ולסיעתא דשמיא גדולה ,ברוכים תהיו.