האם מותר לזרוק חוטי ציצית לאשפה ?

ג' באייר תשפ"ב - סימן כ"א- סעף א'- סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

כיצד העיר ר' אל'ה לופיאן את הבחורים בישיבה ומדוע לא הסכים עם זה הרב אלישיב? ומה טעם ההיתר לנקות משקפיים עם הטלית?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות 'ציצית' במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן כ"א סעיפים א' – ב']  

השלכת חוטי ציצית לאשפה

חוטי ציצית שנחתכו מהטלית, שיטת השולחן ערוך, שמכיוון שחוטי הציצית אינם תשמישי קדושה אלא הם תשמישי מצוה, לא רק שאינם טעונים גניזה, אלא אפילו לאשפה מותר לזרוק אותם, ורק דברים כאלו שהם תשמישי קדושה, כגון, ספר תורה, תפילין, מזוזה, צריכים גניזה, ובכל זאת, אסור לעשות בציצת תשמיש מגונה, וכל זמן שחוטי הציצית תלויים בטלית, אסור לעשות בהם שום תשמיש אחר.

שימוש חול בחוטי הציצית

דן הביאור הלכה לגבי סוכה ולגבי שופר, שמבואר שם, שלאחר שעבר חג הסוכות, הדין הוא, שמותר להשתמש בהם תשמיש של חול, אבל לגבי ציצית מחדש המשנה ברורה, שאפילו בלילה שאינו זמן ציצית, ולכאורה כרגע הציצית אינה משמשת למצוה, בכל זאת, גם בלילה אסור להשתמש איתה לתשמיש אחר, והחילוק ביניהם הוא, שבציצית מאחר וההפסק הוא הפסק זמן מועט ומיד למחר היא עומדת שוב למצוה, לכן אסור להשתמש בה תשמיש של חול, אבל סוכה ושופר מכיוון שיש הפסק של שנה שלמה, מותר להשתמש בהם תשמיש של חול בינתיים כאשר הוא לא מקיים את המצוה, וכמדומה ששמעתי פעם מר' אל'ה לופיאן, שהיה מעיר את הבחורים בישיבה, על ידי כך שהוא היה נוגע באוזן שלהם עם הציצית שלו, וכמדומני שסיפרו את זה לרב אלישיב, והוא לא הסכים איתו, והוא אמר שלפי מה שכתוב כאן, אסור להשתמש בציצית תשמיש אחר חוץ מלקיים את המצוה, וכן יש מעשה על החתם סופר, שבאו שני תלמידים להתקבל לישיבה, והוא קיבל את התלמיד האחד, ואילו את השני הוא לא קיבל, והסביר החתם סופר, שהוא ראה, שבדרך כאשר הם יצאו מהבית שלו או כאשר הם נכנסו לבית שלו, היה סכך על הקרקע, ואחד מהם עשה עיקוף, ולא רצה לדרוך על הסכך, והשני דרך ופסע על גבי הסכך, ואותו לא רצה החתם סופר לקבל לישיבה, ויכול להיות, שלדרוך בידיים על הסכך, זה נקרא תשמיש מגונה, על כל פנים זו שיטת השולחן ערוך.

ההנהגה הנכונה בחוטי הציצית לאחר שנקרעו

הרמ"א חולק, ומביא שיש אומרים, שלאחר שנקרעו הציציות, אסור לזרוק אותם לאשפה, אלא יכול להניח אותם ככה, ואם זה נזרק לאשפה מעצמו, זה נזרק, ומביא המשנה ברורה, שהנהגה טובה היא לקחת את הציציות האלו, ולהשתמש בהם כסימניה לספר, שכיוון שנעשתה בהם מצוה אחת, יעשה בה מצוה אחרת, אבל יש כאלו אנשים, שלוקחים את חוטי הציצית לאחר שנקרעו, וגונזים אותם בתוך הספר, ומובא כאן בהערה למשנה ברורה מהדורת 'דרשו', בשם המור וקציעה, שזה דבר של שטות ואסור לעשות כך, משום שבכך הם משתמשים בספר כגניזה לחוטי הציצית.

תשמיש שאינו מגונה בציצית שעליו

טליתות של מצוה שבלו, אדם בודל עצמו מהם, אבל אסור לעשות איתם תשמיש מגונה, אבל בעוד שהציציות עליו, נחלקו האם מותר להשתמש בהם תשמיש שאינו מגונה, ולעניין ניקוי משקפיים בציצית, מובא כאן בהערה בשם הרב אלישיב, שמותר, משום שזה תשמיש שעושים אותו גם עם בגד חשוב.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן