נץ החמה | 06:17 | 06:27 | 06:21 | |
סוף זמן ק״ש למג״א | 08:21 | 08:23 | 08:23 | |
סוף זמן ק״ש לגר״א | 09:06 | 09:08 | 09:08 | |
סוף זמן תפילה למג״א | 09:32 | 39:34 | 09:33 | |
סוף זמן תפילה לגר״א | 10:02 | 10:03 | 10:03 | |
שקיעת החמה | 05:32 | 05:28 | 05:29 |
תשובות בהלכות תפילה ממרן הגר"ח קנייבסקי
בענין עשרה ראשונים המשכימין לבית הכנסת
מהו גדר הדין להיות מעשרה ראשונים: האם הוא מצוה גמורה (דרבנן), או דילמא הוי מצוה מן המובחר, או דלא הוי מצוה כלל, אלא רק מעלה גדולה והנהגה טובה ששכרה מרובה. ונפקא מינא אם עדיף על כניסה בטלית ותפילין לבית הכנסת או על מנין שהוא "ברוב עם" וכדו'.
ומצאתי בספר חרדים (פרק מ"ב אות ב') שמנה ענין זה במצוות שמדברי סופרים התלויות ברגליים, וכן ב'בן איש חי' (פ' וירא) מכנה ענין זה בלשון 'מצוה'. ובספר 'אור השנים' לבעל הפרדס כתב: ויהדר להיות מי' ראשונים, ויאמר: הריני מוכן ומזומן להיות מי' הראשונים כמו שתיקנו חז"ל, ואסמכוה אקרא שנאמר (ישעיה נ', ב) 'מדוע באתי ואין איש' לקיים מצוות עשה ומצות לא תעשה אחת, עכ"ל. א"כ צ"ב, מהו הגדר במצוה זו.
תשובה: הנהגה טובה
האם מעלת עשרה ראשונים שייכת במנין המתקיים לאחר זמן תפילה?
מנין המתקיים לאחר ד' שעות ביום, ומכוונים להתפלל שחרית בתורת נדבה. האם שייכת שם המעלה של עשרה הראשונים. כיון שאף על פי שאין להם שכר כתפילה בזמנה, מכל מקום יש להם שכר על עצם התפילה, וכמו שכתבב בריש סי' פ"ט. או כיון שמתפללין לאחר הזמן, א"כ אין שום מעלה במה שהביאו את השכינה בשעה כזו, ואדרבה, גנות היא להם, וכ"ש לבאין אחריהן.
תשובה: לא מסתבר
מתוך 'ומשחר ימצאונני' לרב איתמר חבשוש מג"ש בדף היומי בהלכה