כתב הגה"ק ה'בני יששכר' בספרו 'אגרא דפרקא' (אות יב): "נראה לי, כשילמוד האדם איזה דבר ואינו מבין, יתמרמר על הגלות ויתפלל על הגאולה, עי"ז יתעורר דעתו להתבונן מה שלא ידע. והנה תתבונן, הדעת שבכל איש הישראלי המתבונן בתורה הוא ניצוץ ממשה (כשארז"ל [שבת קא.] משה שפיר קאמרת), וכאשר האדם אינו מבין בדעתו איזה עניין בתורה, הנה הוא מגודל הגלות של בחינת משה שבתוכו, וכאשר יתפלל על הגאולה, כשמתעורר בחינת גאולה מתעורר גאולה גם לבחינת משה דאתתרך רוחיה וישוב ויתבונן.
"והנה תשכיל ותדע מה שארז"ל (במדרש תהילים קלז, י) כל מי שלא נבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו, דקשה, הלא רבים וכן שלמים יסודי עולם הלכו למנוחות עולם ולא נבנה ביהמ"ק בימיהם. אבל באמת, שבונים בכל עת ביהמ"ק, כל אחד חלקו השייך לנשמתו, וכל מי שלא נבנה בימיו כאילו וכו', על כן, כאשר האדם אינו מבין התורה בדעתו, הוא שחלק ביהמ"ק שלו עדיין לא נבנה מגודל חטאו, הנה ישוב אל ד' על עוונותיו ויתמרמר על הגלות ויתפלל על הגאולה, ותתחזק דעתו ויראה פלאות מה שלא ידע", עכ"ל.
ובהגהות 'אגרא דצבי' (שם ב) להגאון רבי הירש מייזליש אב"ד וייצען, הוסיף לפרש בזה מאמרם ז"ל בתענית (ל:) כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה, והקשו המפרשים שהיה לו לומר יזכה ויראה, דהרי אינו רואה תיכף.
"ולהנ"ל י"ל, דהנה ידוע דהגאולה העתידה תהיה בזכות לימוד התורה, וכדאיתא בב"ב (דף ח.) אי תנו כולהו עתה אקבצם [אם ילמדו כולם – עכשיו אקבצם מן הגלות], וכדאיתא ב'אור החיים' הק' (פ' תצוה) שכ' הטעם, שכיון שהגאולה העתידה תהיה בזכות משרע"ה, על כן אינו חפץ לגאול עם בטלנים מן התורה, עי"ש.
"ולפי"ז יש לבאר הכוונה 'כל המתאבל על ירושלים' והיינו המתפלל על הגאולה, 'זוכה ורואה', ר"ל שזוכה ורואה בתוה"ק מה שלא הבין עד עתה, כדברי ה'אגרא דפרקא', וממילא מתרבה הדעת בתוה"ק ועי"ז יזכה לראות גם בשמחתה, וכדברי האוהחה"ק הנ"ל, דעי"ז גורם התקרבות הגאולה כנ"ל.
"עוד יבואר בזה כמין חומר מה שאנו מבקשים 'יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו ותן חלקנו בתורתך', דלכאורה אין שייכות בין ב' הבקשות. ולפי דברי האגרא דפרקא נפלאים הדברים, דעל ידי שיבקש ויתפלל על הגאולה, יזכה ל'ותן חלקנו בתורתך', עכ"ד.
ונסיים בדברים נפלאים שכתב בעניין זה בספה"ק 'קב הישר' (פרק צג) וזה לשונו: וקבלה אמיתית היא בידי: כל מי שבלבו תדיר צער על גלות השכינה, זוכה לכתר של תורה!
(י' חיימזון, מדור 'עם סגולה' ב'המבשר תורני')