שאלה: מי ששכח לספור ספירת העומר בלילה, וביום המחרת ג"כ שכח מלספור, ונזכר כמה דקות לאחר השקיעה בבין השמשות וספר, האם יכול להמשיך לספור בברכה, או שמא דווקא מי שספר ביום יכול להמשיך, אבל הסופר בבין השמשות יש שני ספקות שאינה ספירה – שמא ספירה ביום לא מועילה, ושמא כבר בין השמשות נחשב לילה ושייך לספירה הבאה?
תשובה: דנו בזה הפוסקים, ובשו"ת בית שלמה הכריע שיכול לברך, וטעמו, שהסופר ביום נראה בתרומת הדשן שאי"צ לדון מספק ספיקא שמא מועיל ספירת יום ושמא מי שהחסיר ספירה יכול להמשיך, אלא ספירת יום מועילה להיחשב "תמימות", שעכ"פ לא חסר ספירת יממה, וממילא כשספר בין השמשות יכול להמשיך לספור, שמא עדיין יום וגם אם כבר לילה שמא הלכה שאם החסיר ספירה יכול להמשיך. וכן הורה הגר"א גנחובסקי זצוק"ל.
אמנם אמר הגאון הנ"ל דבר חידוש, שאם באחד הימים הקדים לספור לפני צאת הכוכבים וגם באחד הימים התעכב ולא ספר עד בין השמשות, אז ודאי לא יוכל להמשיך לספור בברכה. ולמשל, אם ביום ארבעה לספירה ספר לפני צאת הכוכבים, וביום ששה ועשרים ספר בסוף היום בבין השמשות, אז כשבא לספור שבעה ועשרים בוודאי חסרה לו ספירה, שכן אם בין השמשות הוא לילה חסר לו ששה ועשרים, ואם בין השמשות הוא יום חסרה לו ספירת ארבעה. ודברי פי חכם חן ושפתים ישק משיב דברים נכוחים.
הערה
לכאורה מה שמהני בכלל ספירת העומר בביה"ש הוא פלא הרי סו"ס ספק קיום בידו , ובשלמא באיסורים אמרינן שאפילו שהאיסור לא הותר ( וכדמוכיח הגרש"ש בפ"א בשער"י )מ"מ מותר לנהוג כך אבל בקיום סו"ס זה ספק קיום , וכמדומה שבחת"ס מבואר שכך תיקנו מעיקרא שאפשר גם בספק וא"כ חידושו של רא"ג אינו מוכרח ודו"ק , יישר כוח