השבוע למדנו:
* האם מותר ליהנות מתיעוד אירוע שבוצע בשבת על ידי גוי? * קטן שעשה מלאכה בשבת – האם מותר ליהנות ממנה? * האם מותר לבן חו"ל להשתמש בערבות שנתלשו ביום טוב שני בארץ ישראל?
הנאה ממלאכת הגוי בשבת וביום טוב
* מלאכה שעשה גוי ביום טוב ראשון – לדעת השולחן ערוך, מותר ליהנות ממנה ב'יום טוב שני של גלויות' לאחר כדי שיֵעשה; ולדעת הרמ"א, אסור ליהנות ממנה עד 'כדי שיֵעשה' לאחר יום טוב שני.
* חכמינו ז"ל אסרו ליהנות ממלאכה שעשה גוי בשבת עבור ישראל, עד 'כדי שיֵעשה'. אורך זמן זה, הוא כפי הזמן שאָרכה עשיית מלאכה זו בפועל, בין לקוּלא ובין לחומרא.
* תיעוד אירוע באמצעות צילום או הסרטה, שבוצע בידי גוי עבור ישראל, אף אם לא התבקש לתעדו; ומדובר באירוע שלא ניתן לשחזרו ולתעדו שנית בימות החול – אסור ליהנות ממנו לעולם.
* בשני ימי ראש השנה, או בשבת ויום טוב רצופים – אסור ליהנות ממלאכה שעשה גוי עבור ישראל ביום הראשון, עד 'כדי שיֵעשה' לאחר היום השני.
* מלאכה שעשה גוי בשבת וביום טוב עבור עצמו, מותר לישראל ליהנות ממנה, אלא, שלעיתים כרוכה ההנאה באיסורים אחרים, כגון 'מוקצה', 'הכנה', וגזירת 'פירות הנושרין'.
* כשיום טוב שני חל בערב שבת, מותר ליהנות בשבת ממלאכה שעשה הגוי ביום טוב ראשון עבור ישראל, לאחר שיחלוף בליל שבת זמן המספיק לעשיית המלאכה אילו היה זה יום חול. אולם, כשראש השנה חל בימים חמישי ושישי – לדעת הרמ"א, אסור ליהנות בשבת ממלאכה שעשה הגוי עבור ישראל ביום הראשון של ראש השנה; ואף לדעת השולחן ערוך אין להקל בכך אלא בשעת הדחק. וכך הדין גם בנוגע לאכילת פרי שנשר מעצמו מהעץ ביום טוב ראשון, שחל ביום חמישי – שאם זהו יום טוב ראשון של ראש השנה, אסור לאוכלו בשבת משום איסור 'הכנה'; ואם זהו יום טוב אחֵר, מותר לאוכלו בשבת.
* אסור לאדם להתרחק בשבת יותר מאלפיִם אמה מהמקום בו שהה בכניסת השבת, ואיסור זה נקרא 'תחומין'. ויש אומרים שהתרחקות של שנים עשר 'מיל' אסורה מדאורייתא. ומלבד האיסור לאדם לצאת אל מחוץ לתחומו, אסור גם להוציא חפצים ובעל חיים אל מחוץ לתחומם של בעליהם. ואף חפצים של גוי, אסור להוציאם אל מחוץ לתחום, למרות שלבעליהם אין איסור לצאת.
* איסורי שבת דרבנן שעשה גוי עבור ישראל, אסור למי שנעשו עבורו ליהנות מהם, אבל לאחרים מותר. ואף באיסור 'תחומין' של שנים עשר 'מיל', שיש אומרים שהוא מדאורייתא, מותרת ההנאה לאחרים.
הנאה ממלאכת ישראל בשבת וביום טוב
* ישראל שאינו שומר תורה ומצוות, שעשה מלאכה דאורייתא עבור עצמו, או עבור ישראל – ישנן דעות שונות בפוסקים, האם דין ההנאה מהמלאכה כדין הנאה ממלאכת גוי, או ממלאכת ישראל.
* שוטה או קטן שעשו מלאכה בשבת – אם עשאוהָ לצורך עצמם, מותר ליהנות ממנה אף בשבת; ואם עשאוה לצורך ישראל אחֵר – אסור ליהנות ממנה בשבת, וכן לאחר השבת עד 'כדי שיֵעשה'.
* פירות שנקטפו או שנשרו מאליהם מהעץ בשבת וביום טוב, אסורים באכילה עד למוצאי היום, משום גזירת 'פירות הנושרים'.
* ערבות שתלש ישראל בארץ ישראל ביום הראשון של חול המועד סוכות, נחלקו הפוסקים אם מותר לבן חוץ לארץ, שאצלו הוא 'יום טוב שני', להשתמש בהן למצוַת ארבעת המינים.