השבוע למדנו:
* האם מותר לברור עצמות עוף ביום טוב? * האם מותר לייצר גבינה ביום טוב? * איזו רחיצה מותרת ביום טוב?
מֵהלכות מלאכת 'בורר' ביום טוב
* אסור 'לברור' ביום טוב באמצעות כלים המיועדים לברירת כמוּת גדולה לצורך תקופה ארוכה, כיון שהדבר נראה כעשיית מלאכה ביום טוב לצורך ימות החול.
* עצמות עוף, וכיוצא בהם – יש אומרים שאסור לבוררם ביום טוב אפילו בידיים, כיון שזוהי צורת ברירתם בימות החול; ויש מתירים, כיון שמקובל לבוררם לצורך אותו היום בלבד.
* הבורר ביום טוב – עליו למעט בטירחה, ולכן, אם הטירחה בברירת האוכל מרובה מהטירחה בברירת הפסולת, יברור את הפסולת; ואם להיפך, יברור את האוכל.
* מותר לסנן משקה ביום טוב, בתנאי שהסינון בצורה שבה נהוג לסנן כמוּת גדולה לצורך תקופה ארוכה. ואם סינון מוקדם בערב יום טוב לא היה פוגם בטעמו, אין לסננו כי אם ב'שינוי'.
מלאכות המותרות ביום טוב
* המלאכות 'הוצאה' ו'הבערה' (ומלאכות נוספות), מתוך שהותרו ביום טוב לצורך אוכל נפש, הותרו אף שלא לצורך אוכל נפש.
* כל מלאכה שהותרה ביום טוב, לא הותרה אלא לצורך 'השווה לכל נפש', דהיינו, שהדבר שעבורו נעשית המלאכה, הוא דבר הראוי ומתאים לכל אדם, ולא דבר שצורכים אותו אנשים מפונקים בלבד, אנשים במצב מסוים בלבד, וכדומה.
* פתיחת אריזות ביום טוב באופן שאסור לפותחם בשבת – כאשר לא היה ניתן לעשות זאת בערב יום טוב – מותרת, אך נחלקו הפוסקים אם מותר להורות כן לאחרים. ויש אומרים, שאם ניתן לפתוח את האריזה בדרך קלקול, אסור לפותחהּ באופן שיש בו עשיית כלי, או תיקון כלי.
מֵהלכות שבת ויום טוב
* חיתוך פירות וירקות לחתיכות קטנות, אסור בשבת משום מלאכת 'הטוחן'. וביום טוב, מותר הדבר, אך רק באמצעות סכין, או כלי אחר שאינו מיועד לחיתוך כמוּת גדולה.
* ייצור גבינה, באופנים מסוימים אסור בשבת משום מלאכת 'בונה'; ובכל מקרה, אסור הוא בין בשבת ובין ביום טוב, משום 'עובדין דחול', שנראה הדבר כאילו מייצר גבינה לצורך ימות החול.
* לדעת השולחן ערוך, מותר לטבול כלים בשבת, אך כתב שירא שמים יחמיר, ולדעת אחרונים רבים אסור לטבול כלים בשבת. וניתן לתת את הכלי במתנה לגוי, ולשוב ולשואלו מהגוי, ובכך נפטר הכלי מטבילה, כיון שהוא שייך לגוי.
* על מנת למנוע נשיאת משאות באופן הנראה כ'עובדין דחול', וזלזול בקדושת יום טוב; אסרו חכמינו ז"ל להרבות בכמוּת המשא ביום טוב, וכן ציוו לשנות את צורת הנשיאה מהצורה המקובלת.
* אסור לחמם מים ביום טוב לצורך רחיצת כל הגוף, או רובו. ואף כשהמים חוּממו ביום טוב בהיתר, כגון לצורך שתייה, אסור לרחוץ בהם את כל הגוף, או רובו, בין באמבטיה ובין במקלחת. ואף רחיצת איבר איבר בנפרד אסורה, כאשר רוחץ את כל איברי הגוף, או את רובם, ברצף. מאידך, מותר לרחוץ במים שחוּממו ביום טוב, את הפנים, כפות הידיים, וכפות הרגליים; ומותר אף לחמם מים לשם כך. ונחלקו הפוסקים בנוגע למים שהתחממו ביום טוב מאליהם – כגון באמצעת 'דוד שמש' – אם דינם כמים שחוּממו ביום טוב.