יעקב א. לוסטיגמן
שיעוריו של הרה"ג רבי מאיר שפרכר שליט"א זוכים לאהדה רבה בקרב לומדי 'דרשו' המאזינים בקביעות לשיעורי 'הדף היומי' ו'הדף היומי בהלכה' בפלטפורמות התוכן השונות של הארגון. שיעורים אלו מתאפיינים בגישה מאוד מיוחדת, הרואה בכל לימוד הדף מעין סיפור דברים מרתק, כשהשאלות נזעקות מעצמן, והתשובות מאירות את העיניים ממש. כך, בצורה חיה ומומחשת מאוד נלמדים השיעורים הללו וזוכים כאמור לאהדה רבה בקרב הלומדים.
עם תחילת לימוד מסכת 'עירובין', שוחחנו עם הרב שפרכר וביקשנו ממנו לשמוע על המסכת, על האתגר בעצם הלימוד שלה, על הדרכים לעשות זאת בצורה הטובה ביותר ועוד ועוד.
הראיון המלא, והמרתק, יתפרסם בעזרת ה' בגיליון 'לקראת שבת' ביום חמישי הקרוב בסייעתא דשמיא, ובו מספר הרב שפרכר על חוויה מעניינת שחווה בבחרותו, על ההשפעה האדירה שהשפיעה התנהלותו של הגאון רבי מנדל שפרן שליט"א, ועל ההחלטה שגמלה בלבו כבר אז להיות בקי בסייעתא דשמיא בהלכות עירובין לכשיגדל.
חלק מרכזי בשיחה עוסק בנושא התמונות שהוכנסו לשיעורי 'דרשו' המצולמים, על מסכת עירובין, הן שלו עצמו – של הרב שפרכר, והן בשיעורים של עמיתו הרה"ג ר' אפרים סגל.
"הנושא של התמונות והציורים מאוד מאוד חשוב להבנת הסוגיות במסכת עירובין", מסביר הרב שפרכר. "העובדה שתוך כדי השיעור מופיע על המסך גם הציור הרלוונטי לעניין, עוזרת מאוד להבנת הנלמד.
"אני חייב לציין לשבח את טובת העין שנהגו בנו בהוצאת 'מאורות הדף היומי' ובהוצאת 'עוז והדר', שאפשרו לנו להשתמש בתמונות שלהם כדי לזכות את הרבים ומתוך רצון להגביר את לימוד התורה ואת ידיעת התורה. הקב"ה ישלם להם שכרם בכפל כפליים.
"התרומה הזאת, של התמונות, היא עצומה, כי בלי תמונות קשה מאוד להסביר. נסה בבקשה להסביר לעיוור איך נראה עץ… זה מאוד מאוד מורכב.
"יש לו גזע, שזה סוג של עץ כזה; רגע, הוא לא ראה עץ… בקיצור, הגזע הזה מחוספס, ויוצאים ממנו ענפים, שזה כמו גזעים אבל יותר צרים, ובמקום להיות מחוברים לאדמה הם מחוברים לגזע, ומהענפים יוצאים ענפים עוד יותר דקים ומהם יוצאים עוד ענפים, דקים עוד יותר, ומהם יוצאים עלים, ירוקים כאלו, כמו של דשא, אבל יותר עגלגלים, ויותר ירוקים…
"הבנת? לא!
"אם לא ראית עץ, יהיה מאוד מאוד קשה להסביר לך איך הוא נראה. ואם ראית עץ, אין מה להסביר. זה פשוט מאוד.
"גם התמונות במסכת עירובין זה אותו הדבר. אם לא ראית תמונה, קשה להסביר לך ולפעמים כמעט בלתי אפשרי. אם ראית תמונה, אין מה להסביר. ממשיכים הלאה. זה קל, פשוט וברור כל כך שקשה להבין איך יכולת בעבר להסתבך שעות שלמות כדי להבין את הציור הזה איך הוא נראה".
אז בעצם כל אחד יכול ללמוד את מסכת עירובין, גם אם הוא לא תלמיד חכם מובהק או בעל כישרונות מיוחדים?
"בוודאי!! בלי שום ספק. במחזור הקודם העברתי שיעור במסכת עירובין לקבוצה שהיתה מורכבת בעיקר מבעלי בתים. אחד מהם היה יהודי שחזר בתשובה זמן לא רב קודם לכן. הוא לא למד מימיו גמרא, והתחיל ללמוד רק בתחילת המחזור הקודם של 'הדף היומי'. הוא למד את מסכת ברכות, לאחר מכן את מסכת שבת, והמשיך במסכת עירובין.
"תחשבו על זה, יהודי שהתחיל ללמוד גמרא רק לפני חצי שנה. איזה סיכוי יש לו להבין את מסכת עירובין שבה אפילו תלמידי חכמים ותיקים ובוודאי רוב רובם של בוגרי הישיבות אינם מוצאים בה ידיים ורגליים.
"אבל מה, למדנו עם ציורים. ואני כל השיעור הייתי צמוד לציורים. למדנו על 'מבוי עקום', במקום להתחיל להסביר, אמרתי להם שיסתכלו בציור ל"ג. כולם מסתכלים רגע אחד בתמונה, מבינים בדיוק על מה מדובר, וממשיכים. קלי קלות. ממש ככה. אז בעצם עקרנו את הקושי המיוחד של מסכת עירובין משורשו, ונשארנו עם מסכת קלה להבנה, נגישה, מובנת היטב, מתוקה מדבש!!! אח, איזו מסכת נפלאה זו מסכת עירובין".
אנו נמצאים כבר בשבוע השני ללימוד המסכת, מי שעדיין לא הצטרף – האם הוא לא איחר כבר את הרכבת? אולי עדיף כבר לחכות למסכת הבאה…
"יהודי צריך לדעת שתמיד מאוחר, ואף פעם לא מאוחר מדי.
"כן, מאוחר. נכון, בוודאי שכבר הפסדת הרבה אם עוד לא הצטרפת. הפסדת את כל מסכת ברכות ושבת, וכן את הדפים הראשונים של מסכת עירובין.
"אבל זה לא מאוחר מדי. גם עכשיו אפשר להצטרף. אפשר להתחיל מדף ז' או ח', יחד עם כולם ולהתקדם הלאה, ובהמשך להשלים את הדפים החסרים. אפשר גם להתחיל מתחילת המסכת ולנסות להדביק את הקצב בתוך שבוע או שבועיים. כל אחד צריך לעשות את הבחירה שלו, מה מתאים לו, איך הוא חושב שיש סיכוי שהוא יצליח יותר.
"יש לי גיס שעשה 'סיום הש"ס' בערך חצי שנה אחרי מאות אלפי מסיימי 'הדף היומי'. למה? כי הוא התחיל בפעם הקודמת באיחור של כמה חודשים, ובמשך שבע וחצי שנים הוא ניסה להדביק את הפער. הוא היה מאוד מאוד עקבי, אבל אף פעם לא הצליח להגיע ממש לדף שכולם לומדים. אז זה לקח לו כמה חודשים נוספים, והוא זכה לסיים את הש"ס. לא כל אחד מסוגל להחזיק מעמד ככה לבד לאורך שנים, בפיגור ניכר, אבל כל אחד צריך לעשות את החשבון שלו איך להדביק פערים ואיך להספיק בסייעתא דשמיא".