"ותאמר רחל אל יעקב הבה לי בנים, ואם אין…"
שאלתי את רבנו: מחר מתקיים כנס של 'בוני עולם', הזמינוני לדבר, מה לומר שם?
א. "התפילות לא נאבדות, שום תפילה לא נאבדת, ואם זה לא יעזור עתה יעזור לאחר זמן; ואם לא הועיל לזה יועיל לדבר אחר; ואם לא לו, לאחרים".
ב. "ברכה מועילה – אם מאמין שהברכה תועיל" [עי' ארחות יושר ערך רוח הקודש].
ג. "תאמר, שאשה לא תלך בבית הקברות בד' אמות של קבר".
ד. "אבא סיפר לי שאחד ביקש מהחפץ חיים ברכה לבנים ולא נתן, אמר, מי יודע איך יתחנכו בדור זה. ההוא התעקש עמו ובסוף נתן ברכה, ואח״כ היו לו כאלו צרות שהתחרט על הבן".
שאלה: מה יעשו דבר מעשי? – הראה רבנו במשנה ברורה [ס״ס רנ״ו] שמי שעוסק בשבת הווין ליה בנים גדולי ישראל, וזה גם סגולה לעצם הבנים – לזש״ק.
שאלה בכתב: כבוד הרב, בע״ה זכיתי לחזור בתשובה, ללמוד בישיבה, להקים בית כשר וללמוד בכולל כל היום, וכיום אני כבן 38 והיא בת 35, ועדיין לא זכינו לפרי בטן. אני מוכן לעשות מה שהרב יאמר לי לעשות או לקבל על עצמי – "תלמד מסכת קידושין והאשה תגיד בכל יום 10 פרקי תהלים".
כאשר מתפללים על זוג שיהיה להם זש״ק, האם צריך להתפלל על שניהם או די באחד מהם, וממילא זה על שניהם? – "יתכן שלה יש זכות אבל לו אין זכות, ואם כן הוא המעכב, וכן יכול להיות להיפך, לכן יתפלל על שניהם".
פורים דפרזים תשנ״ו. אין לו שנים רבות זש״ק, ונתעורר שלאשתו קראו שלומציון ע״ש המלכה של חשמונאים, וכיון שנגזר עליהם שלא ישאר מזרעם אפשר שזה המעכב, ושאל את הרב… ואמר שודאי שזה דבר שמפריע – "זה כלום, אין מה לשמוע לו, הרי זה רק שם על שמה, ואין בכך כלום לענין זה".
*
ב' אברכים נכנסו היום לרבנו. יש להם בן דוד שכבר 12 שנה אין לו זש״ק, ועשה כל מה שרבנו אמר לו ולא נפקד, וכן כהאי גוונא בן דוד נוסף. והרי אמרו 'צדקה תציל ממוות' ונאמר בגמ' (נדרים ס״ד ב') דמי שאין לו בנים חשוב כמת, וא״כ לא גרע ממוות ממש שצדקה תציל, והם מעוניינים לעשות דבר מיוחד וגדול. הם עצמם אין להם ממון, בכל זאת כל אחד יתן אלף דולר לצדקה, ושזה יקרע גזר דינם?
– "אני אתן לכם עצה יותר קלה ופשוטה, תלמדו ש״ס תוך שנה, כל אחד שמונה דפים, ואז יהיה בסדר, יהיו להם ילדים". האם שניהם ביחד ש״ס כל אחד חצי ש״ס, או כל אחד ש״ס? – "הרי יש להם ב' בני דודים, כל אחד מהם לבן דוד אחד"… והאם מלבד זאת כבר צריך לתת את הכסף שחשבו לתת לצדקה? – "כדאי שיתנו".
אח״כ שאלתי למעשה: הם לא למדו אף פעם בצורה כזו, הם תלמידי כולל, וכאשר יצטרכו ללמוד 8 דף ביום, יאלצו לכאורה לבטל שנה שלמה את סדרי לימודם ולהתמסר ללימוד הזה בלבד. ולכן אמרתי להם שעל זה גם כן הרב הסכים, האם אמרתי נכון? – תגובה: "נו. נו".
לאחר כמה שבועות שלחו שאלה נוספת כהמשך: הם קיבלו על עצמם את הנ״ל, אך נוכחו לראות כי זה מדי קשה ורוצים ללמוד במקום 8 דף ליום רק 4 דפים ליום עם חזרה, והלימוד יקח כשנתיים, אם זה גם בסדר, ותהיה אותה ברכה? מרן הסכים ואמר שכן.
*
11 שנים לא זכו לזש״ק, ורופאים לא יודעים מה היה. הוא נסע והתפלל ב'שונם', ועתה נולדו תאומים זכרים, וההורים שואלים, כי הם רוצים לתת תודה לה' במשהו מודגש ומיוחד, מה יעשו – מה יעשה האבא ומה תעשה האמא? – "שילמד פרק התודה במס' מנחות. וכיון שזכה לב' [תאומים] ילמד פעם אחת הפרק בש״ס ופעם אחת את הרמב״ם, הפרק והרמב״ם בדינים השייכים לפרק התודה".
נתבקשתי לשאול: אדם שהקב״ה חנן אותו בכסף, וב״ה הוא נותן ומחלק הרבה יותר מחומש מנכסיו לישיבות הק׳ ולכוללים וגם החזקת בני תורה מיוחדים, וגם עושה יששכר וזבולון, ועכשיו ב״ה זכה אחרי כמה שנים (שהיה הפסק מהילד האחרון) להכניס את בנו לבריתו של אברהם, ולאחר הלידה היתה אשתו היולדת במצב של סכנה ממש ובחסדי השי״ת ניצלה והבריאה, ועכשיו כתודה לבורא יתברך רוצה להוסיף בצדקה. ואחד אמר לו, כי מאחר וכתוב 'על ג׳ דברים נשים מתות' וכו', אז אולי חשוב לתת את הצדקה לבניין מקווה, שזה מאה חמישים אלף דולר; או לשלם קבוע עבור תשלום גנרטור לשב״ק באחת הישיבות הק׳ בארץ, וכדומה מענייני שבת; או עדיף להמשיך להחזיק תורה ולתמוך בישיבות וכוללים ומשפחות של בני תורה חשובים, כי אינו מליונר (רק ב״ה יכול לחלק כעת בערך חצי מיליון וזה הרבה יותר מחומש); או שיתן עבור חיתון במשפחות בני תורה שמאד קשה להם.
"עליו לחפש אחד כזה שעל ידי הכסף שיתן לו הוא ידפיס ספר חידושי התורה, כי יחיד אחד על ידו יש הרבה רבים [יחיד ת״ח מורם מעם, על ידו יש רבים טובים ותלמידי חכמים]".
ואם החדו״ת כבר מונחים, רק שחסר כסף להדפסה? – "לא על זה אני מדבר, אלא לתלמיד חכם, שהכסף יעשה את הספר".
מי לא מדפיס היום ספר? – "אכן, נכון, צריך ראוי" (א.ה. איש ראוי לספר ראוי).
אבל אין צורך בהרבה כסף בשביל הדפסת ספר כזה של חידושי תורה? – "אז שיתן גם לגנרטור, כי הרי לומדים באיסור ועל ידי זה ילמדו בהיתר [ועל ידו תתרבה תורה בהיתר – בשלימות]; ואם ישאר כסף שיתן לכוללים, ולא לחתן בני תורה [המוזכר לעיל בשאלה]. מה גם שלא יחלק את הכסף לג' חלקים – לספר, לחשמל לשבת ולכוללים, אלא תחילה לא', ואם יישאר יתן גם לב׳, ואם ישאר יתן לג'".
(דברי שיח ויצא תשע"ט מתוך 'כל משאלותיך')