שינוי מטרת מגבית צדקה – האם זה מותר על פי ההלכה?

כ"ג תמוז- סימן קנ"ג סעיף ה'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

שינוי מטרת מגבית צדקה – האם זה מותר על פי ההלכה?
מה מותר לעשות בעודף שנשאר מכספי מגבית צדקה?
מכרו ס"ת כדי לקנות ס"ת מהודר יותר ונשאר עודף, מה מותר לעשות בעודף?
כל זה ועוד בשיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א


סימן קנ"ג סעיף ה'

– דיני בנין בית הכנסת –

גבו כסף לקניית דבר שבקדושה האם מותר לקנות בו דבר שקדושתו פחותה? | נותר ממה שכבו ורוצים לקנות בו דברי חול | קנו דבר שבקדושה ומכרוהו ונותר כסף ורוצים להשתמש בו לדבר אחר

לעיל למדנו, על דרגות קדושה שונות, ביהמ"ד קדושתו חמורה מבהכנ"ס, ונ"מ, דאסור לשנות בהמ"ד לבהכנ"ס בכל צורה, כמו כן, ארון קודש, קדושתו פחותה משל מטפחת לס"ת, וכן מטפחת, קדושתו פחותה מחומשים שעשויים בנפרד, וכן נביאים כתובים, קדושתם פחותה מס"ת, ולכן מותר ארון קודש ובימה לצורך מטפחת של ס"ת, וכן מותר למכור מטפחת של ס"ת, לצורך קניית חומש או נביאים וכתובים, וכן מותר למכור נביאים וכתובים לצורך קניית ס"ת, אבל בכל זה להפך אסור, דמעלין בקודש.

לא רק שאסור למכור את הבהמ"ד עצמו לצורך בהכנ"ס, או את המטפחת עצמה לצורך ארון קודש, אלא גם אם גבו כסף מהציבור עבור קניית דבר שקדושתו מרובה, אסור לשנות אותו מצורך מה שגבו אותו, ולקנות בו דבר שקדושתו פחותה יותר, אא"כ השתמשו כבר בכסף לצורך דבר שבקדושה, כגון שגבו כסף לצורך קניית ס"ת וקנו, לדוגמא, אם גבו חמישים אלף שקל, והס"ת עלה ארבעים אלף שקל, מותר בעשרת אלפים הנותרים לקנות כל מה שירצו, ואפילו דבר שאין בו קדושה כלל.

מה הדין אם קנו בכסף שגבו דבר שבקדושה, ואח"כ מכרו אותו כדי לקנות דבר שבקדושה אחר, ונשאר כסף, האם במותר הכסף מותר לקנות דבר אחר? נחלקו בזה, דעת השו"ע, דאם התנו שיוכלו לעשות כך, מותר, והחולקים סוברים, שמכיון שבכסף קנו דבר שבקדושה, אז הכסף שקיבלו תמורת אותו דבר שבקדושה, גם הוא נתפס בקדושתו של אותו דבר, וגם במותר הכסף אסור לקנות אח"כ, אלא רק דבר שבקדושה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן