להעלות במחירי ביצים
שאלה: לעת כזאת שיש מחסור חמור בביצים ושאר מוצרי יסוד, האם מותר להשיג כמות של תבניות בימים ולמוכרם במחיר מופרז, ומעשה באחד שקנה בצרכניה 20 תבניות ביצים והעמידם למכירה כל אחד ב-40 ₪ במקום 25 ₪, אמר לו אחד למה אתה מוכר כל כך ביוקר, השיב לו אם אתה לא רוצה אינך חייב לקנות ותפנה את התור לעומד שתי מטר מאחוריך.
תשובה: יש איסור להפקיע שערים, ונפסק בחו"מ (סי' רל"א סכ"ב) בדעה ראשונה שאין משתכרין בביצרים פעמיים אתא התגר הראשון הוא מוכרן בשכר והלוקח ממנו מוכרן בקרן בלבד.
ובספר מועד לכל חי להגר"ח פלאג'י כתב שהיו מכריזין בחודש ניסן להחרים על מי שיקנה ביצים ביותר ממחירם, ומספר שבצעירותו שאל את זקנו הרב זיע"א הרי אין מטילין איסור בבית הכנסת בחודש ניסן רק לצורך גדול, כמבואר במשנ"ב (סוס"י תכ"ט), והשיב לו שזה בודאי צורך גדול שלא יתייקרו השערים מפני העניים שעיקר מאכלת בפסח הוא זה עכ"ד, וק"ו בזמן זה שהוא עת צרה אין להפקיע השער.
וראוי היה לתקן ע"ד גדולי ישראל שליט"א שלא יקנו ביצים ביותר ממחירם בפקוח ע"פ החוק וכך לא יוכלו להעלות מחירים, והשי"ת יגן עלינו ועל כל עמו ישראל ויגאלנו ברחמים, כדכתבו בפוסקים בסימן הביצה שבקערה שנקראת בלשון גמרא "ביעא" בעי רחמנא למיפרק ית ישראל.
מנין במרפסות
שאלה: בזמן צרה זו שאסרו גדולי ישראל להתאסף למניני תפילה, האם ניתן לצאת למרפסות עד שיהיו עשרה אנשים ולראות זה את זה ולהצטרף למנין ולומר קדיש וקדושה?
תשובה: כתב השו"ע (סי' נ"ה סי"ד) שמי שעומד מחוץ לבית הכנסת ומראה להם פניו משם מצטרף לעשרה, וכתב המשנ"ב שאם בנקל יכול להיות עמהם שיכנס עמהם כיון שיש אחרונים שחולקים על דין זה, אבל באופן זה שאין עצה אחרת בודאי יש לעשות כן ולסמוך על הכרעת השו"ע. ובשערי תשובה שם הביא להחיד"א במחזיק ברכה שכתב שהיה בנסיעתו לאיטליה והוכנס לבדוד משך 40 יום בלאזיריטו שהיה מיועד ע"מ שלא ידבקו במגיפה שהיתה באיטליה [ובהיותו שם חבר ספרים כידוע] ושם הקל לצרף למנין בשתי חדרים כשמקצתן רואים אלו את אלו ע"ש, ויש להאריך בזה וקצרתי.
בקור חולים בבידוד
שאלה: אדם שנמצא חולה בקורונה ומבודד בחדרו האם ניתן לקיים מצות בקור חולים בטלפון.
תשובה: דנו הפוסקים האם ניתן לקיים בקור חולים דרך טלפון, אך לעת כזאת שא"א לבקר מחשש הדבקות בודאי יש מצוה להתקשר בטלפון.
ומכאן תצא קריאה קדושה על כל אחד ואחד להשתדל מאד ולהקדיש מזמנו ומהדקות בפלאפון להתקשר לכמה אנשים השרויים בבידוד ולשוחח עמם או ללמוד עמם להפיג צערם, והשי"ת יגאלנו ובזכות תורה וגמילות חסדים נזכה להנצל מחבלי משיח.
הלוואת ביצים
שאלה: לויתי משכן תבנית ביצים מדיום M האם מותר לי להחזיר תבנית ביצים בגודל L לארג', וכעת קשה לי להשיג בגודל M, והאם בכלל מותר ללוות תבנית ביצים.
תשובה: מי שלוה תבנית מגודל מסוים אסור לו להחזיר יותר גדול ולכן ישלם בכסף או שיתן תבנית גדולה והשכן יחזיר לו בכסף את ההפרש שבין M לL.
עוד הלכה שבימים אלו שיש מחסור בביצים בחנויות והמחירים עולים, אסור ללוות תבנית ביצים על מנת להחזיר תבנית ביצים, כיון שיתכן שעד שעת הפרעון יעלה המחיר, לכן יש לקצוב סכום לתשלום ולשלם בכסף, ואם יש ללוה ביצה אחת בשעה שלוה מותר ללוות ולהחזיר תבנית ביצים אף כשהמחיר עלה. הטעם, שמבואר בגמרא שיש איסור ללוות מוצרים על מנת לשלם במוצרים באותו כמות כיון שהמחיר יכול לעלות, ואם לדוגמא בשעת הלוואה מחיר של תבנית 26 ₪ יתכן שבשעת הפרעון יעלה 30 ₪ ויש כאן 4 ₪ ריבית, וההיתר הוא אם זה דבר מועט למשל 2 או 3 ביצים, או אם יש ללוה בזמן ההלוואה ביצים, אפילו אם יש לו ביצה אחת מותר לו ללוות 30 ביצים ויותר, או בימים כתקונם שמהמחיר אחיד ונשמר למשך זמן שזה נקרא "יצא השער", שאז ניתן להשיג בקלות ביצים במחיר זה, אבל בימים אלו שיש מחסור בביצים והמחירים עולים אסור ללוות תבנית ביצים אלא כשקוצב סכום לתשלום, ומשלם בכסף, כמו כן יכול לקבוע שישלם ביצים ואם יעלה המחיר יחזיר לו המלוה את ההפרש, וכן מותר אם יש ללוה ביצה בשעת ההלוואה, וכאמור, ואם אין לו ביצה יכול לבקש את המלוה שימכור לו ביצה אחת בשקל לדוגמא, ואח"כ כבר מותר לו ללוות תבנית שלמה בהיתר "יש לו".
ברכת האילנות
שאלה: בשנה זו שכבר היה פריחה באילנות לפני חודש ניסן, יש לדון האם מי שכבר ראה את הפריחה יכול לברך ברכת האילנות?
תשובה: הכרעת המשנ"ב (סי' רכ"ו סק"ה) שגם אם לא ברך בראיה ראשונה יכול לברך כל זמן שרואים פרחים, אב אם כבר גדלו הפירות אם ראה מקודם אסור לו לברך, ולפי המבואר בספה"ק ראוי לברך בעשרה ומועיל מאד לתקון הנשמות, וזהו זמן לבקש שבזכות נשמות הצדיקים יושיענו השי"ת ויגאלנו במהרה, ויש להקפיד על כללי זהירות במרחק נכון בין אדם לאדם ובשטח פתוח.
עד עשר אנשים
שאלה: האם מותר לספור כמות אנשים שיש בחנות על מנת לדעת כמה מותרים להכנס?
תשובה: איסור חמור למנות אנשים מישראל, ומבואר בכתובים שדבר זה עלול לגרום ח"ו למגפה,
ומצאתי בקובץ קדום הוצאת מקיצי נרדמים עדות ה"ר אברהם קטלאנו על מגיפה שהיתה בפאדווה
שבאיטליה שנת שצ"א ותחילה פגעה בגוים ולא ביהודים, והכריחם השר למנות את היהודים בגיטו ולא רצו, ואחר שהכריחם מנו את הציבור ע"י כסף לגולגולת על מנת לחלק לעניים, ואח"כ נכנס המגיפה ביהודים שנדברו על יד הילד של השומר הגוי, ובעיקר הדין רבים מהפוסקים התירו למנות ע"י בר אחר והמנהג למנות לצורך מנין בפסוק הושיעה את עמך וגו' כמבואר בקצר שו"ע (סי' ט"ו ס"ג) והאריך אאמו"ר הגרמ"י שוורצבורד שליט"א והביא דעת הרמב"ן במדבר פ"א שכתב שגם ע"י שקלים אסור רק לצורך אבל שלא לצורך אסור, הכותב בתחינה אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך.
ברכת מעין שבע
שאלה: לרגל המצב הקשה של גזירת השי"ת בעולם ואי אפשר להתקבץ במקום ציבורי, נתאספו רבים לתפילות ליל שבתת בבנינים שלהם בקבוצות קטנות, השאלה האם אומרים ברכת מגן אבות או לא?
תשובה: אין לומר ברכת מגן אבות במנין ארעי.
מבואר בשו"ע סי' רס"ח סי' שאין אומרים ברכת מעין שבע בבית חתנים כיון שטעם התקנה היה משום המאחרים לבוא שלא ישארו לבד בבית הכנסת שבזמנים ההם בתי הכנסיות היו בשדה רחוק מן העיר ויש סכנה ללכת לבד, אבל במנין שעושים בבית אין טעם זה, ויש מקומות שנהגו לומר תמיד, והמשנ"ב כתב בשם הפמ"ג שיש לחוש לספק ברכה לבטלה.
הסתכלות בנר הבדלה
שאלה: כאשר מברכים ברכת מאורי האש מביטים בידיים קרוב לאש, כאשר לובשים כפפות לצורך בידוד האם צריך להסיר את הכפפות לצורך ההסתכלות או לא?
תשובה: ראוי להסיר את הכפפות ולקרב את הידיים להביט לאור הנר. מבואר בשו"ע סי' רח"צ ס"ג שנוהגים להסתכל בכפות הידים בשרטוטי היד ובצפרניים להכיר בין ציפורן לבשר לכן יש להסיר את הכפפות כדי שיוכלו להביט.