מצוה לטעום ממאכלי השבת בערב שבת, כך מביא להלכה המשנה ברורה בהלכות שבת (סימן רנ ס"ק ב) בשם המג"א, והביא עוד מהשלחן שלמה, שטעימה מכל מאכל בשבת הרי היא מצוה, ורמז לזה ממה שכתוב "טועמיה חיים זכו".
מצוה זו יש לדון בה האם נוהגת היא גם בערב שבת חזון, שהרי אסור לאכול מאכלי בשר בתשעת הימים כמבואר בשו"ע (סי' תקנא סעיף ט), וא"כ האם יהיה מותר לטעום ממאכלי הבשר שהוכנו לכבוד השבת?
מצאנו בנדון זה כמה דעות בדברי הפוסקים: בשו"ת התעוררות התשובה ( ח"ב סי' קסט) כתב שאף שהמג"א כתב שטעימת התבשילים של שבת בערב שבת היא מצוה, כדי לדעת אם יש לתקנם שיהיו טעימים לכבוד השבת, מ"מ בערב שבת חזון, יוכל לטעום התבשיל בפיו אבל לא לבולעו, אלא יפלוט אחר שטעם טעמו.
מאידך, דעתו של הגרב"צ אבא שאול (אור לציון ח"ג סי' כו תשובה ד), שהרגיל בטעימת התבשיל כל ערב שבת, מותר לו גם לטעום ולבלוע בערב שבת חזון, כיון שאין כונתו בטעימת התבשיל אלא לקיים "טועמיה חיים זכו". ודעתו של הגר"ש וואזנר (קובץ מבית לוי חי"ג עמ' מט), שאם יש צורך בטעימת התבשיל כדי לדעת אם טעמו טוב וראוי, מותר לטועמו מעט כפי הצורך, שאין בטעימה זו משום אכילה של שמחה. והוסיף, שהיתר זה יהיה גם כשמכינים תבשילים לסעודת מצוה בתשעת הימים, שאם צריך לטעום התבשילים כדי לדעת טעמם, מותר הדבר כפי הצורך, משום שזה לא אכילה של שמחה.