יום ראשון ט"ו באלול תשע"ט
ראִייה באמצעות משקפת – האם נחשבת לראִייה מבחינה הלכתית?
הרואה את הלבנה בחידושהּ, דהיינו לאחר ה'מולד' בכל חודש – מברך את ברכת הלבנה: "ברוך... אשר במאמרו ברא שחקים... ברוך אתה ה' מחדש חֳדשים". וברכה זו מכונה בקרב בני אשכנז כבר מימות הראשונים: קידוש לבנה.
ואין מקדשים את הלבנה אלא בלילה, כאשר זריחתה ניכרת על פני הארץ, וניתן ליהנות מאורה. ויש אומרים שניתן לקדש גם לאחר עלות השחר, כאשר עדיין חשוך; ויש חולקים.
ולכתחילה צריך לראות את הלבנה לפני תחילת הברכה, וראִייה באמצעות משקפיים נחשבת לראִייה ביחס לכל ענין הלכתי הדורש ראִייה טבעית, וכך גם בעניננו. אולם, ראִייה באמצעות משקפת – יש שהסתפק אם היא נחשבת לראִייה מבחינה הלכתית. ובדיעבד, אף אם לא ראה את הלבנה ובירך, יצא ידי חובתו.
[שו"ע תכו, א, משנ"ב ג, וביה"ל ד"ה ונהנין; ביאורים ומוספים דרשו, 5, 6, 9 ו־13]
מי שהתחיל את ברכת הלבנה ולפתע התכסתה הלבנה בענן – האם רשאי להמשיך?
בהמשך לאמוּר, אין חובה ליהנות מאור הלבנה בשעת קידוש לבנה, אולם, צריך שניתן יהיה ליהנות ממנו בשעת הברכה, במקום בו עומד המברך.
ולכן, אם הלבנה מכוסה בענן, או שמחיצת זכוכית, כגון דלת או חלון, חוצצת בין המברך ללבנה – הדין כך: אם הענן דק, והזכוכית שקופה, כך שניתן ליהנות מאור הלבנה כרגיל – ניתן לברך; אך אם הענן עבה, או שהזכוכית אינה שקופה, כך שלא ניתן ליהנות מאור הלבנה כרגיל – אסור לברך. ואם רק חלק מהלבנה מכוסה – ניתן לברך.
ואם הלבנה אינה מכוסה, אך משער שאם יתחיל לברך עתה, אזי עד שיסיים את ברכתו תתכסה הלבנה בענן עבה – לא יתחיל לברך. ואם התחיל לברך, ולפתע התכסתה הלבנה בענן עבה, יסיים את ברכתו.
[משנ"ב תכו, ג, שעה"צ ד, וביה"ל ד"ה ונהנין; וראה עוד שם; ביאורים ומוספים דרשו, 6-7, וראה שם, 8]
קטן העתיד להפוך לגדול לפני סוף זמן קידוש לבנה – האם רשאי לקדשהּ בתחילת החודש?
נשים פטורות ממצוַת קידוש לבנה, ככל מצות עשה ש'הזמן גרמא'. ואף שמנהג הנשים מימות עולם לקיים את המצוות שהזמן גרמן, וכגון סוכה ושופר; מצוה זו לא נהגו לקיים, מפני הבושה, כי פגם הלבנה, שהתמעטה מגודלהּ, נגרם על ידי האשה הראשונה בעולם, דהיינו בחטאהּ של חוה.
וקטן – יש אומרים שחובה לחנכו למצוה זו ככל המצוות; ולדעת המשנה ברורה הדבר תלוי במחלוקת הראשונים אם חובה לחנך קטן למצוה שבשעת קיומה אינו מצוי לצד אביו, אשר לדעת השולחן ערוך ראוי להחמיר בה. ומגיל שתים עשרה, לכל הדעות חובה לחנכו בה. וקטן שעתיד להפוך לגדול לפני סוף זמן קידוש לבנה (ראה שו"ע להלן, ג, ומשנ"ב יט) – אינו צריך להמתין עד שיגדל, ורשאי לקדש בתחילת החודש.
[משנ"ב תכו, א; ביאורים ומוספים דרשו, 2-4]