כאשר באים להכין תה או קפה, צריך להיזהר מכמה איסורים ובראשם איסור בישול
באיסור בישול ישנה חלוקה בהגדרות הכלים.
האם זה כלי ראשון שפירושו: כלי שעומד כעת על האש (כשהיא מכוסה כמובן) או כל מקור חום אחר, כגון: פלטה חשמלית, סמובר חשמלי וכדו' וכן אפילו אם הורד מהאש אך עדין רותח בדרגת חום של "יד סולדת בו" (פי' שהיד סולדת מחום המים). בכל אלו הגדרתם היא כלי ראשון.*
כלי שני: הוא הכלי שנשפך לתוכו מהכלי הראשון הנ"ל (שעומד או הורד מהאש/פלטה חשמלית).
וכן כלי שלישי הגדרתו היא: שנשפך לתוכו מהכלי השני.
כיוון שיש איסור של בישול בנתינת שקיות תה או עלי תה שאינם מבושלים לתוך מים רותחים בשבת, לכן צריך להכין בערב שבת כלי (כגון תיון) עם מים חמים, שבתוכו שמים את שקיות התה או העלים, כדי שיהיה לנו, תמצית תה שכבר הייתה רותחת, אך בכ"ז נשתמש בה רק לכלי שני, מאחר וכלי שני כבר אינו מבשל, בתה ובחלק גדול מהאוכלים.
כדי להמנע מאיסור בורר, בשפיכת תמצית התה לכוס המים,(כאשר נשאר מעט תמצית ויש מסננת בכלי זה) וירצה לשפוך ממנו, ללא גרגירי התה, או העלים, לכן מומלץ להוציא את שקיות התה, מהתיון בערב שבת, לאחר שהמים כבר קיבלו את הטעם הנדרש.
סדר המזיגה:
כדי להימנע מאיסור בישול, צריך לשפוך תחילה, מים חמים מהכלי הראשון, לתוך כוס, שעליה להיות נקיה ויבשה וכמובן ללא סוכר או תה, כדי שהמים הרותחים, לא יבשלו בשפיכתם, את מה שכבר נמצא בכוס. במידה והכוס הייתה רטובה במעט מים, צריך לנער אותה כמה פעמים ויש מחמירים לנגבה דווקא, אח"כ ניתן לתת לתוך כוס זו (שדינה ככלי שני) תה, מהתמצית שהוכנה מערב שבת וכן סוכר או חלב (מפוסטר) וכן כל מה שעבר תהליך בישול, כגון קפה נמס (רגיל) ללא טעמים או תוספות וכדו' ויש שהחמירו בקפה, שלא לתת בכלי שני, שמא עבר רק תהליך קליה ולכן יאסר בבישול אחר קליה/אפיה,
טבילת מיני מאפה עוגיות וכדו' בתה
כשעדין התה חם בדרגת "יד סולדת בו" אסור לטבול אותם בכלי שני, אך ניתן, כשהתה בכלי שלישי.
קפה שחור/תורכי וכן קפה עם תמציות למיניהם, אינם מבושלים ולא ניתן להשתמש בהם בשבת.
*לשיטת החזון איש, גם הכוס הראשונה, כיון שקיבלה את המים מכלי שעל האש, היא עדין מוגדרת כלי ראשון, לכן נהג החזון איש זצ"ל, להכין את התה בשלוש כוסות.
(הדברים נכתבו ברובם מתוך ספר "אורחות שבת" אך אין לפסוק מהם הלכה למעשה ללא עיון במקורות)
שלום
קפה שהוכן מערב שבת ע"י מכשיר הניקרא מקינטה . הקפה נקי ללא בוץ .
האם בשבת מותר לערות עליו מים מהמיחם המונח על הפלטה כדי לחממו וכן לאחר מכן להוסיף חלב ?