צרופי המילים שצריך להקפיד להפריד ביניהם

ט' חשון- סימן ס"א סעיף כ"א- סימן ס"ב סעיף ב'
הורדת השיעור לצפיההורדת השיעור לשמיעה

האם צריך לקרוא קריאת שמע בטעמי המקרא ?

מדוע דווקא בקריאת שמע מדגיש השולחן ערוך שצריך לדקדק והרי זה נושא כללי?ומה שכרו של הקורא קריאת שמע בדקדוק?תמצית שיעור הלכה במשנה ברורה הלכות קריאת שמע במסגרת לימוד 'דף היומי בהלכה' [משנ"ב חלק א', סימן ס"א סעיף כ"א – סימן ס"ב סעיף א']  

קריאת שמע בדקדוק

צריך לדקדק בתיבות של קריאת שמע, כגון להפריד בין המילים 'וחרה אף', שלא יישמע וחרף, וכן 'בכל לבבכם' 'על לבבכם' להדגיש את שתי הלמדי"ם שלא יישמע כלמ"ד אחת, וכן כאשר יש מ"ם לפני האל"ף, כגון 'ולמדתם אותם' וכן 'וקשרתם אותם', יש להדגיש את המ"ם והאל"ף, שלא יישמע מותם, וכן 'ולמדתם את', שלא יישמע מת, וכל זה אמור גם בפסוקי דזמרה, בתפילה, בתורה, בנביאים וכתובים, שידקדק באותיותיהם, כדי שהמילים יישמעו כפי שהם צריכים להישמע, ולא בצורה משובשת, ואם כך, מקשה המשנה ברורה, מה ההדגשה דווקא בקריאת שמע, והרי זה נושא כללי, ומבאר המשנה ברורה, מכיוון שקריאת שמע היא מסורה לכל, לכן חשוב להדגיש בה, ועוד, משום שיש בה ייחוד שמים, ולכן צריך לדקדק מאוד בקריאתה.

קריאתה בטעמי המקרא

שיטת השולחן ערוך, שצריך לקרוא קריאת שמע בטעמים של התורה, אבל הרמ"א מביא, שבמקומותינו לא נהגו כן, והמדקדקים מחמירים לקרוא קריאת שמע בטעמים שלה, ומוסיף המשנה ברורה, שגם אלו שרוצים לדקדק בזה, ייזהרו שזה לא יהיה על חשבון הכוונה, משום שמי שלא הורגל בקריאה בטעמים, זה יכול לאבד אצלו את הכוונה, עוד מביא המשנה ברורה, שגם במקומות שלא נהגו לקרוא קריאת שמע בטעמים של התורה, אבל צריך מאוד להיזהר לקרוא אותה כמו שצריך, ולהפסיק במקום שצריך, כדי לקרוא אותה עם המשמעות הנכונה, ולתת את המובן של המילים.

משמוש בתפילין בשעת קריאת שמע

מביא השולחן ערוך, כאשר אומר 'וקשרתם לאות על ידך', צריך למשמש בתפילין של יד, וכאשר אומר 'והיו לטוטפות בין עיניך' צריך למשמש בתפילין של ראש, וכך יעשה בשתי הפרשיות של קריאת שמע, ויש נוהגים לקרוא קריאת שמע בקול רם, ויש נוהגים לקרוא בלחש, ופסוק ראשון יקרא בקול רם, כדי לעורר הכוונה.

שכרו של המדקדק בקריאת שמע

אף על פי שיש עניין לדקדק באותיות של קריאת שמע, קרא ולא דקדק באותיותיה, יצא ידי חובה, ומבאר המשנה ברורה, שאין הכוונה שקרא את האותיות לא כמו שצריך, אלא הכוונה שהוא לא שם לב לקרוא אותה בדקדוק, כגון להתיז זיי"ן של 'תזכרו', או שלא שם רווח בין הדבקים, שבכל זאת יצא ידי חובה, ומי שנזהר לקרוא ולדקדק באותיות קריאת שמע, מצננים לו גיהנם, וזה מידה כנגד מידה, מה שהוא האיר את חומו הטבעי לדקדק באותיות של קריאת שמע, כשכר לכך הוא מקבל שיצננו לו את חום הגיהנם.

השיעור המרתק בדף היומי בהלכה
מאת הרב אריה זילברשטיין שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה, הארות והערות יתקבלו בברכה

פוסטים נוספים

דילוג לתוכן