מהלכות 'אוהל עראי'
* אוהל שמחיצותיו עולות בשיפוע ומתקרבות זו לזו באופן שאין לו גג, אלא גגו ומחיצותיו אחד הם, דינו כ'אוהל עראי', ואף אם נועד להתקיים במשך זמן רב.
* אוהל עראי שאינו פרוס טפח מערב שבת, אך מחוברים אליו חוטים המיוחדים למשיכתו – נחשב הדבר כאילו האוהל פרוס טפח מערב שבת, ומותר לפרוס את כולו.
* אוהל עראי שאינו פרוס, המונח במקום שניכר כי הוכן לשם פריסתו, נחשב כפרוס טפח מערב שבת, ומותר לפורסו בשבת.
* יש אומרים שמִדָּבָר הנמתח אסור להעמיד גג כאוהל עראי אף ללא מחיצות, ואף כאשר אין משתמשים כלל בחלל שתחתיו. ויש חולקים.
* אסור לסתור אוהל עראי אף כאשר נעשה מערב שבת, ואף הסרת הגג בלבד נחשבת כסתירה. וכמו כן, הסתירה אסורה אף כשסותר תחילה את המחיצות ולאחריהן את הגג.
* רהיטים מתקפלים, כגון שולחן ומטה, גם כאשר יש להם מחיצות, או שהדרך להשתמש גם בחלל שתחתיהם – מותר לפותחם ולסוגרם בשבת.
* מותר לפרוס מפה על גבי שולחן, ואין בכך איסור עשיית אוהל, למרות ששולי המפה משתלשלים לצדדים, ואף אם הם מגיעים עד סמוך לקרקע.
* פתיחת מטרייה והשימוש בה בשבת – אסורים, אם משום איסור 'אוהל', ואם משום 'עובדין דחול' וגדירת פירצה על ידי חכמי הדור; ויתכן שיש בפתיחתה גם איסור 'תיקון מנא'.
* מותר להוסיף על מחיצת עראי 'מַתִּירָה', כאשר היתה פרוסה ברוחב טפח מערב שבת. אולם, לא התירו לפורסה על סמך חוטים המחוברים אליה וניתן למושכה בהם; ויש מתירים.
* שולחן, שידה וארונית קטנה, שיש בהם מגירה המורכבת על גבי מסילה, והמגירה הוּצאה ממקומה – יש אומרים שאם יש בה חלל ריק של טפח מעוקב אסור להחזירה למקומה בשבת, ויש מתירים.
* כלי רחב מאוד, כגון סירים של מטבחים מוסדיים – אסור לכסותו בשבת, משום שנראה כאוהל. ומותר לכסות את מקצת הכלי, או להשלים את כיסויו כאשר היה מכוסה בחלקו מערב שבת.
* כיסוי כלי רחב מאוד בשבת, נאסר רק כאשר יש חלל ריק של טפח מעוקב מתחת לכיסוי, ורק כאשר אין בכיסוי היכר לכך שמיועד לכיסוי, כגון ידית.
מהלכות מלאכת 'צידה'
* אחת מל"ט מלאכות האסורות בשבת, היא מלאכת 'צידה', שפירושה שלילת חירותו של בעל חיים. אחת הצורות של צידה, היא הכנסת בעל חיים למקום סגור.
* סגירת בעל חיים במקום גדול, באופן שלא ניתן לתופסו בריצה אחת וללא תחבולה כלשהי – אינה נחשבת כצידה מדאורייתא, משום שהצידה טרם הושלמה; אך היא אסורה מדרבנן.
* אם נכנסה צפור דרור לבית – אסור מדרבנן לסגור את הדלת והחלון עד ליציאתה, אך אם הדלת או החלון הפתוחים גורמים לצער, כגון מחמת הקור הנכנס לבית, מותר לסוגרם.